5 důvodů, proč chtít automatickou převodovku

Automat není pouze převodovka pro lenochy. Moderní systémy dokáží být již nejen rychlejší, ale také efektivnější než manuál.

Automatické převodovky byly dlouho trnem v oku zapáleným řidičům, ale doba pokročila a moderní automaty svou sofistikovaností strčí plno ručně řazených převodovek do kapsy. Sice spoustu zarytých a přesvědčených řidičů nepřemluvíte – stále vám budou tvrdit, že by v autě s automatem usnuli, ale pokud váháte, zde přinášíme seznam argumentů, které by vás mohly přesvědčit pro koupi auta s automatickým řazením.Obecně se dají rozdělit samočinné převodovky na tři kategorie – převodovka robotizovaná (klasická převodovka, jen spojku ovládá elektronika a místo páky hýbou kolečky servomotorky), převodovka s hydrodynamickým měničem (nejpoužívanější druh automatu, který místo spojky využívá měnič točivého momentu motoru) a převodovka s variátorem (znáte ji ze skútrů a některých hybridů, převodovka má plynule měnitelný převod). Každá má své výhody i nevýhody, ale princip je stejný – zmizel spojkový pedál a vy se nemusíte obtěžovat s vymýšlením, „co tam vrazit“.

1. Automat pomáhá nezkušeným
Automatická převodovka dokáže přimět i plno nezkušených nebo vystrašených řidičů sednout za volant a jezdit. V našem okolí známe hodně lidí, kteří začli jezdit pravidelně až po té, co si pořídili auto s automatem. Nezkušený řidič totiž nemusí „vymýšlet“, jak a kdy řadit a co dělat se spojkou, takže se může plně věnovat řízení.​

„Bála jsem se jezdit a raději jsem jezdila autobusem. Pak mne ale syn přesvědčil ke koupi Corsy s automatem,“ říká paní Jarka, která od té doby najede přes 25 000 km za rok. Dále popisuje, že se jí s automatem jezdí mnohem lépe a nezažívá již tolik stresových situací. „Prostě na křižovatce šlápnu na plyn a jedu, už na mne lidé netroubí, že mi zase zhasl motor,“ dodává. Nezkušení řidiči tak díky automatu získají potřebnou jistotu z řízení auta a pomůže jim pozorněji sledovat situaci na silnici.2. Automat šetří motor
Často je automatická převodovka označována jako „blbuvzdorný“ mechanismus, který nedovolí poškodit necitlivým zacházením motor. „Ojetiny s automatickou převodovkou vykazují výrazně méně poruch motoru vlivem nadměrného opotřebení,“ vysvětluje Milan Jirouš, specialista magazínu Autoweb.cz na ojetiny.

Převodovka udržuje motor v optimálních pracovních otáčkách, nedovolí chybné podřazení a následné poškození motoru a zabraňuje přetáčení motoru za studena a podobně. Spolehlivost samotných převodovek se pak liší typ od typu. „Čtyřstupňové automaty ve starších Mercedesech jsou vzorem spolehlivosti,“ doplňuje Milan Jirouš.

3. Automat je pohodlnější
Určitě se všichni shodneme na tom, že automatické řazení zvyšuje komfort nejen řidiče, ale i posádky. Zejména v luxusních limuzínách, které používají většinou automatické převodovky s hydrodynamickým měničem, nedochází při řazení k cukání vlivem velkých rozdílů v točivém momentu, takže hlavy cestujících se nekymácí sem a tam.Ale i v obyčejných autech je automatické řazení velkým přínosem pro komfort. „Najezdím se svou Octavií přes padesát tisíc kilometrů za rok a velkou část z toho po městě,“ říká podnikatel Radek. „S automatem se neunavím tak rychle a přestalo mi tolik vadit poskakování v kolonách,“ doplňuje.

4. Automat dokáže snížit spotřebu
Ačkoli starší automaty nebyly zrovna efektivní, moderní převodovky už pracují natolik rychle a inteligentně, že dokáží pomoci snížit spotřebu. Ve velké výhodě jsou automatické převodovky s větším počtem rychlostních stupňů – nejsou výjimkou sedmi nebo osmistupňové převodovky a naposledy společnost ZF dokonce představila devítirychlostní automat. Zatímco nižší rychlosti dokáží lépe využít potenciál motoru, poslední převody pomáhají výrazně snižovat spotřebu zejména na dálnici a při dlouhých cestách konstantní rychlostí.

Moderní automat pomáhá i lidem s menším citem k řazení a lépe využívá rozsah nejvyššího točivého momentu motoru. Proto lze s moderním automatem jezdit ve výsledku s nižší spotřebou než se srovnatelným motorem s manuální převodovkou.


​5. Automat nekazí zážitek z jízdy
Chápeme plno puristů, do některých aut je tradiční ruční řazení stále zajímavější volbou. Ale i moderní sportovní vozy také houfně přechází na automatické (automatizované) řazení. V módě jsou hlavně dvouspojkové převodovky, které kombinují výhody obou systémů – přesnost a interakci manuálu a „pohodlí“ automatu. Jde spíše o to, že při rychlé jízdě například na okruhu je automatizované řazení mnohem rychlejší a efektivnější. Řidič nemusí sundavat ruce z volantu a eliminují se možnosti případné chyby.Ale i v obyčejném autě pro radost není automatická převodovka špatnou volbou. Plno aut už dlouho nabízí možnost ručního řazení převodů ať už pohybem voliče řazení nebo tlačítky pod volantem („manuální“ řazení automatických převodovek si patentovalo Porsche). Moderní dvouspojkové převodovky například dokáží mnohem rychleji akcelerovat z místa než srovnatelné auto s manuálním řazením.

Sami se musíte rozhoudnout, co vám vyhovuje. V houstnoucím provozu ale stále více lidí přechází na automatické řazení i v menších autech. V současné době je nabídka ojetin s automatem na našem trhu docela chudá, ale postupně se samočinné převodovky dostávají i do obyčejnějších, menších a levnějších aut. Může za to právě výrazný pokrok v konstrukci převodovek, které přestaly brát motorům výkon a nevykazují výrazně vyšší spotřebu paliva. A na to zákazníci slyší nejvíce.

autoweb.cz

3.2.2011 11:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist