Škoda Roomster Scout 1.2 TSI DSG

MPV z Mladé Boleslavi zůstává na vrcholu, ale v této konfiguraci nefunguje. Může za to převodovka DSG, která si nerozumí s malým čtyřválcem.

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 7

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 7

RADOSTI
Kvalitní, prostorný, vzdušný a promyšlený interiér, pohodlný podvozek

STAROSTI
Zmatená dvouspojková převodovka

Automobilky už si s pseudoterénními vozy dávno nehrají na schopnosti mimo silnice. Chyba? Sotva. Den, kdy první inženýr vygumoval z návrhu svého oplastovaného zázraku dva ze tří diferenciálů, nebyl dnem, kdy se svět zbláznil. Šlo o vítězství zdravého rozumu. Rostoucí módní vlna nákupních SUV se tehdy definitivně oprostila od největší zbytečnosti, kterou s sebou táhla: pohonu všech kol. Následovala celá generace aut jako je Škoda Roomster Scout – běžné malé MPV se zlým výrazem ve tváři. Platforma s přední polovinou z Fabie a zadní z Octavie nikdy neslibovala schopnosti v terénu, a ačkoli vám to dealer do očí nepoví, Škoda na roomstery dovádějící v blátě také nevěří.​Nápad nejspíš vyšel, protože off-roadové předokolky potkáváme v džungli velkoměsta stále častěji a výbava Scout zůstává v nabídce i po faceliftu modelové řady Roomster. Obměněný vzhled stále nebude po chuti každému. Asi nejprominentnější novinkou jsou jiná přední světla, delší a ostřeji řezaná. Na druhý pohled postřehnete také přepracovanou masku chladiče, ale jinak došlo jen ke kosmetickým změnám. Výsledek vypadá na živo lépe než na fotografiích a stále platí, že Škoda Roomster si se svou tváří rozumí lépe než Fabia. Pokud vám ovšem vadí nevyvážený profil s nafouknutou zádí, nic nového nečekejte. Nepoměr mezi přední a zadní polovinou auta je záměrný a Škoda na něm nikdy nechtěla nic měnit.Mladoboleslavští nám kdysi o Roomsteru tvrdili, že je autem dvou osobností – rodinný hatchback pro cestující vpředu a prostorné MPV pro ty vzadu. S odstupem několika let můžeme slova PR oddělení potvrdit. Předním párem dveří nastoupíte do obyčejné Fabie, útulné v tom nejlepším slova smyslu, s kvalitou i designem výrazně nad průměrem třídy. Jediným ergonomickým zločinem je nešťastně umístěné zapalování, vyšší řidiči budou pravým kolenem svádět souboj s mohutným klíčkem. Zadní sedadla působí dojmem vzdušnosti. I ti největší cestující na ně složí kolena i hlavu s velkou rezervou a výhled do všech stran je výborný. Přesto byl Roomster zjevně přizpůsoben dětem. Krátké sedáky jsou namontované vysoko a dospělí si na nich budou připadat jako na bidýlku, vystrčeni nezvykle nahoru.

Specifikace Scout stojí o stupínek pod nejvyšší výbavou Roomsteru. Už v základu tu najdete vše potřebné včetně rádia, klimatizace, dělených zadních sedadel nebo hliníkových kol. Pár příplatků budete chtít, ale nepůjde o statisíce, z těch dražších zvolí většina řidičů jen sedmnáctitisícové ESP. Za úvahu stojí také prosklená střecha, která poskytne cestujícím vzadu skvělý výhled a další koňskou dávku světla. Zda ošem stojí také za šestnáct tisíc, o které navýší cenu auta, je jiná otázka. Odpovědět si musíte sami, vašim dětem se ovšem bude líbit.

Za nějakých 370 tisíc korun ve verzi s manuálem a 105 koni z motoru 1.2 TSI se Roomster Scout dostal na dostřel konkurenci. Stojí dokonce méně než 378 tisíc, které by měl Citroën chtít za srovnatelné C3 Picasso. Jenže Francouzi vám nyní z mini MPV sleví celých sedmdesát tisíc. Zrovna tak Renault. Stokoňový Modus v nejvyšší výbavě LS Cinetic s cenovkou 349 900 Kč dostanete za 294 900 korun. Takže jestli přemýšlíte peněženkou, Mladá Boleslav není vaším šampionem.To platí dvojnásob, pokud chcete investovat do samočinné převodovky. Za DSG si prodejce naúčtuje třicet pět tisíc a řekněme si to na rovinu: investice do dvou spojek je ospravedlnitelná jen pokud postrádáte levou nohu nebo řidičák na tři pedály. Na druhou stranu v takovém případě mnoho jiných možností než Roomster s DSG nenajdete – snad jen stejně drahou Hondu Jazz se sto koni a robotizovaným manuálem, s nímž nikdo z redakce nejel. DSG jistě patří mezi automaty k tomu nejlepšímu, co dnes pořídíte bez hydrodynamického měniče. Šetří palivo, ukrajuje desetinky při měření akcelerace, zachraňuje velryby…

Jenže tentokrát nefunguje. Roomster není těžký ani veliký, ale čtyřválec skromného zdvihového objemu s ním má dost práce, přinejmenším vždy než na pomoc přispěchá turbo. Je schopen skvělých výkonů, ale potřebuje porozumění a individuální přístup. A chladné obvody sedmistupňového DSG mu nejsou s to poskytnout ani jedno. Při rozjezdech auto škube a pokud nečekaně zarazíte plyn do podlahy, převodovka zkusmo probere hned několik rychlostí, než najde tu správnou. Pak auto vyrazí prudce vpřed. Ta vteřina vás nezabije, ale věřte mi, poleze vám na nervy. A to nemluvím o parkování, které je ne-li nemožné, pak tedy obtížné. Auto vás chvíli nechá laborovat pravým pedálem, načež prudce vyrazí zvoleným směrem. Při couvání do menších parkovacích míst si užijete spoustu legrace…

S tím souvisí projev samotného motoru. Čtyřválec 1.2 TSI je dobře utlumený a příjemně kultivovaný, tedy za tepla, protože po studeném startu zní chvilku jako drtička na kamení. Za jízdy o něm neuslyšíte pokud nebudete chtít. Jenže šlápněte na plyn a dočkáte se přinejlepším ospalé reakce. Snad kvůli tomu není až tak slavná ani spotřeba. Dvanáct set mililitrů plněných vysokým tlakem by mělo k rozpohybování 1271 kilogramů stačit, ale skutečnost je jiná a motor se trápí. Ve městě si řekne klidně o deset litrů a celkově budete mít problém jezdit pod šest a půl litru na sto kilometrů. Stará šestnáctistovka zvládla přesně to samé bez downsizingu a drahého turba.Rozpačitá odezva pohonného ústrojí zamrzí o to víc, že jinak se Roomster ovládá snadno. Řízení je přirozeně bez citu, ale velmi přesné a klade dobře zvolený odpor. Také pedály a vlastně vše ostatní funguje tak, jak by si začínající řidič mohl a měl představovat. Tlumiče kontrolují karoserii s ukázkovou jistotou, a ačkoli rychlou jízdu auto nemá v popisu práce, zůstane stabilní ve všech rychlostech a na všech površích. Jen nechuť a pomalé reakce převodovky nakonec odradí od sportování všechny krom těch nejnadrženějších závodníků. O ručním řazením neuvažujte, páka není moc po ruce a funguje stejně kontraintuitivně jako v ostatních škodovkách s DSG.Zůstává otázkou, nakolik je to důležité pro cílovou skupinu – rodiny s malými dětmi. Maminka i ratolesti ocení spíš pohodlný podvozek. Roomster je v tomto směru nezklame, přestože u rodinného MPV mohli být konstruktéři odvážnější a zajít ještě o krůček blíž skutečně komfortnímu naladění. Potomci najdou na zadních sedadlech spoustu prostoru k seberealizaci a naopak příjemně málo věcí, které by mohli ulomit. Rodiče se budou vpředu cítit jako v autě o třídu výš. Roomster pojede úsporně a v případě nejvyšší nouze také rychle. To vše Scout umí a nic víc nepotřebuje.

Verdikt

Do terénu s ním nejezděte. Neohroženým výrazem vystrašíte důchodce na přechodu, ale na rozježděnou polní cestu to není. Plastové panely jsou tak trochu jako gumové sandále nebo obrovské sluneční brýle vzor Paris Hilton. Případně jako slečna Paris sama. Za pár let po nich pes neštěkne a nejsou k ničemu, ale najdou se lidé, kteří je z nějakého důvodu chtějí. Budiž. Pokud dohlédnete dál než k bakelitovému nárazníku, objevíte v Roomsteru Scout velmi přesvědčivou nabídku. Může být tím pravým autem pro vás, ale v žádném případě ne s dvouspojkovou převodovkou. Zapomeňte na DSG a za ušetřené peníze raději kupte dětem prosklenou střechu nebo něco jiného k rozbití.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1197
Kompresní poměr10 : 1
Vrtání x zdvih (mm)71,0 x 75,6
Převodovkasedmistupňová dvouspojková DSG
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)77 kW/105 k při 5000 ot./min.
Točivý moment (Nm)175 Nm od 1500 do 4100 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)82,6 k/t
0-100 km/h (s)11,0
Nejvyšší rychlost (km/h)184 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)7,2 / 4,8 / 5,7
Objem nádrže (l)55
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4214
Šířka (mm)1684
Výška (mm)1607
Rozvor náprav (mm)2608
Provozní hmotnost (kg)1271
Celková hmotnost (kg)1726
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)450
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)900
Zavazadlový prostor (l)450 - 1780
Ceny
Základní cena modelu369 900 Kč
3.6.2010 8:35| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist