Mercedes-Benz 124/E (1984 – 1995)

Mercedes 124 můžete pořídit doslova za pár korun. Pokud ale chcete zachovalý kousek, počítejte minimálně s cenou okolo 50 000 Kč.

Sedan Mercedes W124 přišel na trh v roce 1984. Následující rok dostalo slovo prostorné kombi a od roku 1986 byly všechny verze se šestiválcovými motory standardně vybavovány ABS.

Rok 1987 přinesl automatickou uzávěrku diferenciálu a pohon všech kol 4Matic. Milovníci tohoto modelu vědí, že bylo představeno také atraktivní kupé.

Od roku 1988 se pod kapotou vozu objevují populární dieselové pětiválce, ale i přeplňované vznětové šestiválce. Faceliftem a modernizací prošel Mercedes 124 v roce 1989. Nově dostal plastové obložení karoserie. V tomto provedení vydržel do roku 1993 a vysloužil si přezdívku „plasťák“. Změn doznal i interiér, kde našla místo lepší sedadla. Úpravy se však dotkly také motorů a automatické převodovky.

V roce 1991 byla uvedena varianta Sportline a ostré provedení 500E s motorem 5.0 V8. Po dalších dvou letech prodělal vůz facelift a modernizaci – bylo zavedeno značení „třída E“.

Světlo světa spatřil také odvozený kabriolet a špičkové provedení E60 AMG s agregátem 6.0 V8.

V roce 1995 přišla na trh druhá generace třídy E pod označením W210. Verze kupé a kabriolet W124 se vyráběly až do roku 1997.

Za volantem

Automobil potěší nabídkou místa pro posádku i zavazadla. Prostoru najdete hodně nejen vpředu, ale také na zadních sedadlech. Sedan disponuje zavazadelníkem o objemu 520 litrů, kombi převeze v základním uspořádání ještě o 10 litrů více.

Klasické tvary palubní desky se líbí i roky po ukončení výroby. Často se pro zkrášlení interiéru používá dřevo, u lépe vybavených vozů také kůže.

Odpružení je komfortní, jízdní vlastnosti vzhledem k rozměrům vozu dobré. Životnost automobilu je doslova ohromující. Jeho jediným, ale vážným nepřítel se jmenuje koroze. Ta napadá jak výfuk a karoserii (hlavně přední blatníky), tak podvozek. Důkladná kontrola je opravdu nutná!

Z pohonných jednotek můžeme směle doporučit úsporné atmosférické diesely. Z hlediska životnosti jsou jasně nejlepší volbou. Zejména provedení 300D s řadovým šestiválcem o výkonu 80 až 100 kW platí za povedené.

Motor o výkonu 80 kW poskytne vozu dostatek sil i pokud je vybaven automatickou převodovkou. Kombinovaná spotřeba takového automobilu se přitom při rozumné jízdě může pohybovat těsně okolo 7 litrů na 100 kilometrů jízdy. Takových hodnot s benzinovou pohonnou jednotkou nikdy nedosáhnete.

Čtyřstupňová automatická převodovka řadí hladce. Mezi specializovanými opravci má tento automat velmi dobrou pověst. Jeho pětistupňový nástupce montovaný do druhé generace „éčka“ se takové spolehlivosti netěší.

Časté závady

Kromě koroze mnoho vozů trpí únikem motorového a převodového oleje. Z pohonné jednotky olej většinou uniká okolo víka ventilů a přes těsnění vany.

Následkem opotřebení vznikají v řazení a řízení vůle. Ty se vyskytují také čepech a silentblocích zavěšení předních kol. Zde si dejte pozor i na opotřebená ložiska.

Pokud vůz vibruje v zatáčkách když není pod plynem, nebo při brzdění, jde zcela určitě o vadné silentbloky motoru. Stačí aby jeden prasknul a přišel o svou náplň.

Pozor si dejte na korozi uložení pružin pérování či špatný tlumič napínáku řemene pomocných agregátů. Nepříjemný problém představuje zaseknutý zámek zapalování.

Mnoho automobilů má zničené vnější boční vedení těla sedačky řidiče. Někdy jsou sedáky i prosezené. Pokud se podaří sehnat zachovalé sedadlo spolujezdce, je možné jej přečalounit. Řešením může být také oprava prosezení, zazáplatování díry v bočním vedení těla a následné ušití potahů na míru. Mnohdy jde o jediné schůdné řešení, protože zachovalé sedačky zkrátka nejsou.

Motorizace

Benzinové motory: 2.0/77 až 90 kW (zpočátku karburátor, později vstřikování), 2.0 16V/100 kW, 2.2 16V/110 kW, 2.3/97 a 100 kW, řadové šestiválce 2.6/118 až 122 kW, 2.8 24V/124 kW, 3.0/132 až 140 kW, 3.0 24V/162 až 170 kW, 3.2 24V/162 kW, osmiválce 4.2 32V/205 kW, 5.0 V8/235 až 240 kW a 6.0 V8/280 kW.
Dieselové motory: 2.0 D/53 a 55 kW, 2.5 D/66 a 69 kW (pětiválec), 2.5 TD/90 a 93 kW, 2.5 D 20V/83 kW, 3.0 D/80 a 83 kW (šestiválec), 3.0 D 24V/100 kW, 3.0 TD/105 a 108 kW.

KLADY
komfortní odpružení
nestárnoucí tvary
dlouhá životnost
prostornost

ZÁPORY
malý výkon vznětového dvoulitru
vyšší ceny ojetin
sedadla snadno podléhající opotřebení
mnoho vozů s pochybným původem

Milan Jirouš

16.10.2009 11:53| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist