5 důvodů, proč koupit silné auto s velkým motorem

Ačkoli mohou současné ceny paliva napovídat opak, výkonná auta mají pro uživatele mnoho výhod, zejména psychologických.

Je zvláštní, že zákazníci se ptají často po tom nejúspornějším a nejlevnějším autě a nemyslí dopředu. Nemyslí na to, že budou vozit náklad, jezdit po dálnici a řešit servis. Při koupi auta ale není dobré omezit se jen na základní motorizace a zbytek peněz nasypat do často nesmyslné příplatkové výbavy. Uvádíme pět zásadních důvodů, proč je lepší investovat do většího a především výkonnějšího motoru.

Rezerva výkonu
Asi nejpádnějším argumentem pro nákup silného auta je velká zásoba výkonu. To, že si koupíte motor z vrcholu nabídky, přeci neznamená, že budete neustále jezdit dvoustovkou. Výkonová rezerva najde své uplatnění zejména na dálnici a při předjíždění – můžete se pustit do levého pruhu a nemusíte se strachovat, že vašemu autu dojde ve stoupání dech nebo že ho protivítr srazí na kolena. Pár koní navíc vždycky slouží i jako bezpečnostní pojistka, která vám může pomoci dostat se z maléru a nebezpečné situace. Samozřejmě ale platí to samé co v případě silných sportovních motocyklů – řidič bez mozku spíše maléry vyvolává.Nestresujete se
Je prokázáno, že silný motor působí na rozumného řidiče uklidňujícím dojmem. Protože máte k dispozici dostatek výkonu a vaše auto nejede neustále nadoraz, můžete se udržovat ve větší psychické pohodě a nedostáváte se tak často do stresujících situací, kdy předjíždíte do kopce na dálnici kamion, máte vytočenou čtyřku a na záda vám dýchá naložená polská dodávka. Také vás nepřivádí k šílenství pomalí řidiči, kteří vás brzdí z horko těžko nabyté rychlosti, nebo kteří vám brání v předjíždění, což bohužel plno lidí stále dělá a nikdo to netrestá. Před každým předjížděním tak nemusíte manévr plánovat týden dopředu a zohlednit sílu a  směr větru, sklon vozovky, teplotu nasávaného vzduchu a oktakové číslo použitého paliva.

Odvezete náklad
Jaká je hmotnost vašeho auta? V redakci zastáváme názor, že minimální akceptovatelný poměr výkonu ku hmotnosti je jeden kůň na deset kilogramů. Nezapomeňte ale kalkulovat i s užitečnou hmotností. Proto vezměte celkovou hmotnost vozu, vydělte deseti a máte přibližný počet koní, který by měl odevzdávat motor vašeho auta, aby se netrápilo i s nákladem. Dvě stovky koní jsou proto celkem rozumnou porcí pro běžné rodinné auto. Ještě jsme neslyšeli, aby si majitelé Octavie RS stěžovali na nedostatek výkonu, na rozdíl od řidičů Fabie 1.2 HTP Combi…Ceny spadly na minimum
Zejména u ojetin s velkými motory je vidět, že jejich ceny nyní spadly opravdu nízko. Koupíte tak šestiválcová Mondea, Alfy Romeo a plno dalších atraktivních aut za velmi hezké peníze, aniž byste přišli o jejich užitnou hodnotu – pět sedaček a velký kufr dostanete vždy a silná auta ještě nabízí zpravidla bohatší komfortní výbavu než oholené základní motorizace, které mnohdy nemají ani elektrická okénka (což ale v případě některých italských a francouzských vozů nemusí být zrovna na škodu). Paradoxně tak vychází auto s velkým motorem cenově výhodněji než například stejný model se slabším (a někdy i poruchovějším) dieselem. Z dlouhodobého hlediska tak nemusí nutně vyšší spotřeba znamenat automaticky vyšší provozní náklady.Můžete jezdit úsporněji a levněji
Ačkoli se to nezdá jako pravděpodobné, právě díky většímu a silnějšímu motoru můžete ve výsledku jezdit s menší spotřebou paliva a s nižšími provozními náklady. Pokud trávíte hodně času na dálnici, silnější auto pracuje ve stejné rychlosti v nižších otáčkách a v rychlostech kolem 120 až 140 km/h skutečně umí jezdit úsporněji než základní motorizace, které se už s autem trochu trápí. Je známo, že malé tříválce s nakrátko poskládanými převodovkami dokáží udělat na dálnici v nádrži vír, zatímco dvoulitr se spokojí se sedmi až osmi litry na 100 km. Právě při ustálené jízdě se nejvíce projeví výhoda downsizovaných motorů s papírově velkými výkony, ale malým objemem. Při částečném zatížení jezdí skutečně úsporně, přesto nepřijdete o výkon, když ho potřebujete.

Velký motor je také koncipován na větší zatížení a proto se při ustálené jízdě nenamáhá tolik jako malá poddimenzovaná jednotka. To se pozitivně projeví i na spolehlivosti a opotřebení motoru. Stačí jen nezanedbávat běžný servis a údržbu a velký motor vám může sloužit navždy.

Dalibor Žák

8.6.2013 6:30| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist