Retro: Velozzi – ekologický supersport!

Přestože jejich stránka je plná hesel o záchraně planety a zastavení globálního oteplování, tentokrát o žádné poblázněné ekoaktivisty nejde.

Pozn. redakce 27. 04. 2012: Je tomu přesně pět let, co si parta nadšenců postižených ekoaktivismem představovala, jak postaví ekosupersport. Výsledek? Po pěti letech se na jejich prototyp se spotřebou 2 litry na 100 km zapomnělo a rychlá auta dál žerou jako nezavřená. Schválně, kde bude za dalších pět let BMW se svým tříválcovým hybridosportem...

Když se totiž ekoaktivista rozhodne, že celému světu ukáže, jak by mělo vypadat auto, vyleze z toho nevzhledná umělohmotná hrouda, jejíž rychlost a pohodlí jsou přibližně srovnatelné s konopnými sandály, které má ekoaktivista většinou na nohou. Rozhodně nevznikne supersport.

A přitom je to ta nejlogičtější věc na světě: když chcete, aby se automobiloví nadšenci začali opravdu živě zajímat o alternativní pohonné systémy, dejte jim něco zábavného. Na autech nás nebaví jejich schopnost dopravit nás z A do B, ale zábava po cestě (což jedna část ekoaktivistů vůbec nechápe a druhá nás za to nenávidí).

Jenže se stačí podívat, jaké má výzkumný a vývojový tým Velozzi členy, a je jasno. Roberto Jerez, vítěz Michelin Challenge Automotive Design 2006, Robert Santoro, vývojář experimentální divize Fordu, Daniel Ochoa, vývojář podvozku a pohonných jednotek Honda Racing, lidé z Wiesmann Engineering, kteří mají na svědomí desítky vítězství v nejrůznějších závodních sériích, Thomas Valdes z JPL Power divisions a Jeff Spira, mechanický inženýr z vesmírného programu NASA. Úctyhodná sbírka mozků, nemyslíte?Za auto, které vidíte na fotkách, mluví jeho výkony. Z nuly na 100 km/h mu stačí něco málo přes 3 sekundy a maximální rychlost činí 320 km/h. To už na nějakou zábavu stačí, zejména když vezmeme v úvahu točivý moment, jaký bude tenhle kousek mít. Přesná čísla nemáme k dispozici, ale vzhledem k tomu, že kola pohání elektromotory…

Při tom všem má být aut schopné jezdit se spotřebou 1,4 – 2,8 l/100 km. Ano, čtete správně, nejvýš necelé tři litry na sto kilometrů – a prý již mají funkční prototyp.

Takového úspěchu Velozzi dosáhli kombinací mnoha úsporných postupů. Zaprvé jde o maximální odlehčení vozu. Superlehké kompozitové materiály, včetně tekutých kovů a především i nejlehčí a nejefektivnější lithium-iontové akumulátory na světě. Hybridní technologie, použitá ve voze Velozzi se od v současnosti používaných systémů (např. Toyota, Lexus) dost liší. Zadní kola pohání pouze elektromotory (každé kolo jeden) a baterie mohou být nabíjeny z externího zdroje.

Důležité ovšem je, že nemusí. V brzké době nelze očekávat nějaké zásadnější rozšíření infrastruktury nabíjecích stanic, což použitelnost elektromobilů dost omezuje. Velozzi má tedy na palubě vlastní generátor. Podle slov vývojového týmu jde o nejefektivnější motor, jaký lidstvo v současnosti zná – mikroturbínu. Může spalovat téměř jakékoli fosilní palivo, třeba benzín, naftu, etanol, metanol, nebo biodiesel. Litr a půl paliva stačí turbíně k vyrobení dostatku elektrické energie na ujetí 100 km běžným tempem.
V tiskové zprávě Velozzi se říká: „Naším cílem je, aby veřejnost chtěla kupovat automobily s alternativním, ekologickým pohonem. Chceme změnit pohled, kterým se dnes lidé na zelená auta dívají. Myslí si, že jde o nevzhledné krabice s malým výkonem. Nemusí to tak být.“

Pokud lze kromě výkonů, kterých dosahuje prototyp, smeknout klobouk ještě před něčím, je to politika firmy ke sdílení technologie. Velozzi nehodlá dát nikomu exkluzivní licenci. Pak by se totiž snadno mohlo stát, že technologii koupí firma ovládaná ropnou lobby a zahrabe jí někam pěkně hluboko do skladu. Naopak, až bude technologie odzkoušena, bude dána k dispozici všem automobilkám.

Honza Koubek

27.4.2012 8:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist