Nové Audi A4 a A4 Avant (2015) do detailu: je větší, lehčí, designově však spíše evoluční

(+ videa) Ingolstadt představil novou generaci svého nejprodávanějšího a tudíž nejdůležitějšího modelu. A4 má být po všech stránkách lepší, paradoxně ale vypadá jako facelift.
nove-audi-a4-a-a4-avant-2015-do-detailu-je-vetsi-lehci-designove-vsak-jen-evolucni-1100x618.jpgCelá galerie 62 Zdroj: archiv redakce

V případě Audi je to poněkud neobvyklé, zdá se však, že si oddělení propagace opravdu vstoupilo do svědomí a svůj model luxusní střední třídy již neprezentuje jako ten „nejsportovnější vůz ve třídě“. V případě nové A4 hraje hlavní roli velmi dobrá aerodynamika, nižší hmotnost, až pětinová redukce tabulkové spotřeby, asistenční systémy a samozřejmě moderní technologie.

Audi A4 s interním kódovým označením je postavené na přepracované platformě MLB s podélně uloženými motory, její rozměry se však ve srovnání s minulou generací mírně změnily. Sedan je dlouhý 4726 mm, široký 1842 mm, vysoký 1427 mm a rozvor činí 2820 milimetrů. Ve srovnání s předchůdcem je tedy novinka o 25 mm delší, 16 mm širší, výška zůstala identická a vzdálenost náprav byla prodloužena o 12 milimetrů.

Automobilka přitom tvrdí, že se podařilo mezigeneračně snížit hmotnost modelu A4 až o120 kg v závislosti na konkrétní verzi, při pohledu na hybridní konstrukci karoserie však není důvod pochybovat. Převážná část auta je vyrobena z oceli, ve značné míře však došlo také na hliník. Jsou z něj výztuhy nárazníků, domečky tlumičů přední nápravy včetně dvou rozpěr a v případě kombíku Avant také víko zavazadlového prostoru. Jen pro ilustraci – nejlehčí sedan 1.4 TFSI váží bez eurobalastu pouze 1320 kilogramů.

Kompletně z hliníku jsou rovněž ramena obou náprav, přičemž za zmínku stojí, že vpředu i vzadu jsou kola zavěšená na pětiprvkových ramenech. Nechybí ani příplatkové adaptivní tlumiče, naopak vzduchové odpružení na obou nápravách bude v této třídě nadále nabízet pouze Mercedes třídy C.

Jen pro pořádek dodáváme, že design nového Audi A4 mnoho nových prvků a detailů sice nepřináší, má však vynikající aerodynamiku. Automobilka pro sedan uvádí hodnotu Cd pouze 0,23, zatímco u Avantu činí 0,26. Mírně horší aerodynamiku kompenzuje kombík svým zavazadlovým prostorem o objemu 505 litrů (+ 15 l), který lze sklopením zadních sedadel dělených v poměru 40:20:40 zvětšit na 1510 litrů.

Audi A4 dostalo v podstatě známé pohonné jednotky, všechny však byly přepracovány s ohledem na emisní normu EU6. Benzínovým základem je již zmiňovaná přeplňovaná čtrnáctistovka s výkonem 150 koní, točivým momentem 250 Nm a schopností akcelerovat na stovku za 8,9 sekundy a rozjet se na 210 km/h. S dvouspojkovým S tronicem přitom výrobce udává průměrnou spotřebu jen 4,9 l/100 km.

Osmnáctistovka vypadla (alespoň momentálně) ze hry a místo něj Audi nabídlo dva čtyřválce 2.0 TSI s různým naladěním. Slabší varianta má 190 koní, 320 newtonmetrů a čtyřdveřový model v kombinaci s dvouspojkovou převodovkou zrychlí na stovku za 7,3 vteřiny a při plném zatížení jede 238 km/h. Také zde vychází spotřeba podle NEDC neuvěřitelná spotřeba – pouhých 4,8 litru na sto kilometrů.

Silnější provedení dvoulitru má 252 koní, 370 Nm a s pohonem všech kol quattro a převodovkou S tronic akceleruje na stovku za 5,8 sekundy a na dost dlouhé rovince zvládne elektronicky omezenou maximálku 250 km/h. Že vám chybí šestiválce? Také ty jsou mání, nicméně spalují výlučně naftu.

Opět jde o dobře známý 3.0 V6 TDI, který v A4 produkuje buď 218 koní a 400 newtonmetrů, alternativně pak 272 koňských sil a až 600 Nm dostupných v rozmezí od 1500 do 3000 otáček za minutu. Nejrychlejší „Á-čtyřka“ umí stovku za 5,3 vteřiny a podle normovaného testu by si měla v průměru vystačit s 4,9 litru nafty na každých 100 km.

Audi pochopitelně nezapomnělo ani na vznětové čtyřválce, menší objem než 2,0 litru však prozatím nemají. Výchozí disponuje 150 koňmi a 320 Nm, silnější model pak má 190 koňských sil a 400 newtonmetrů. Spotřeba? Podle tabulek neskutečných 3,7 až 4,1 litru podle převodovky, typu karoserie a výkonové verze.

Stejně jako u konkurenčního BMW řady 3 a Mercedesu třídy C bude možné také v případě Audi A4 zvolit spoustu příplatkových prvků výbavy, takže asi nemá smysl vyjmenovávat vše dostupné. Za vše snad stačí zmínit vysokorychlostní připojení k internetu LTE, dvojici tabletů pro cestující na zadních sedadlech, LED světla, audiosystém Bang & Olufsen či indukční dobíjení mobilních telefonů.

Pokud vás nové Audi A4 oslovilo, vězte, že příští týden v prodeji nebude. Automobilka plánuje světovou výstavní premiéru až na podzimním frankfurtském autosalonu, přičemž k zákazníkům by se mohly první kusy dostat koncem letošního roku.

29.6.2015 6:40| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist