Škoda Octavia (1996 – 2010)

​První generace Škody Octavia je mezi českými řidiči velice oblíbená. Nabídka ojetin je bohatá a vozy z počátku výroby lze pořídit za příznivé ceny.

RADOSTI
Velký zavazadelník, velice úsporné vznětové motory, dobré jízdní vlastnosti, široká nabídka ojetin, příznivé ceny náhradních dílů a jejich dostupnost v druhovýrobě.

STAROSTI

Omezený prostor na zadních sedadlech, omezená pružnost a vyšší spotřeba motoru 1.8 20V/92 kW, menší pružnost motorů 1.4/44 kW a 1.6/55 kW, do roku 1998 nepříliš pohledná palubní deska, do roku 2000 nižší účinnost světlometů.

V roce 1996 spatřila světlo světa první škodovka vyrobená pod taktovkou koncernu Volkswagen. Octavia první generace přivezla moderní techniku, bohatou výbavu a konečně i bezpečnost srovnatelnou s vyspělou evropskou konkurencí.

Škoda Octavia III fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Škoda Octavia III 3 fotogalerie

Pohledný a praktický liftback později doplnilo kombi, ke slovu se dostala také verze s pohonem všech kol a sportovněji střižený model RS. Ten pohání přeplňovaný dvacetiventil 1.8 T o výkonu 132 kW. Na dnešní dobu to není žádný extra výkon, avšak v roce 2000 to byla hodnota pro sportovně střižený model dostačující.Octavia zaznamenala úspěch nejen mezi českými řidiči, ale i v zahraničí. Dnes jsou vozů první generace plné bazary a vybírat mohou jak zájemci o opravdu levnou ojetinu, tak motoristé ochotní investovat vyšší částku. Nutno ale dodat, že nejlevnější automobily většinou pohánění agregáty 1.6i/55 kW a 1.8 20V/92 kW, které neplatí za povedené.

Atmosférické dvacetiventilové osmnáctistovce je vytýkána omezená pružnost a vyšší spotřeba, šestnáctistovce menší pružnost. Jednotka 1.6i/74 či 75 kW nabízená od roku 1997 je však zcela něco jiného a spolu s přeplňovanou osmnáctistovkou o výkonu 110 kW patří k doporučovaným motorizacím pro Octavii (1.6i/74 či 75 kW je úspornější, ale ne tak živý motor jako 1.8 T/110 kW).


Atmosférickou osmnáctistovku v roce 1999 nahradil pružnější dvoulitr o výkonu 85 kW. V nabídce vznětových motorů najdeme spolehlivý, avšak nevýkonný atmosférický diesel 1.9 SDI/50 kW a několik turbodieselů o shodném objemu. Všem vznětovým pohonným jednotkám je vlastní velice úsporný provoz, a tak s Octavií umějí jezdit s průměrnou spotřebou i pod 5,5 l/100 km.Turbodiesel o výkonu 66 kW uspokojí jen klidnější řidiče, silnější vznětové motory jdou ale za plynem velice ochotně. Doporučovaný je zejména agregát 1.9 TDI/81 kW s vynikajícím zátahem.

Automobil ale není jen o motoru, důležité jsou také další parametry. Patří mezi ně jízdní vlastnosti i nabídka místa pro posádku. Z hlediska chování za jízdy si Škoda Octavia první generace stojí dobře. Pravda, na svou stejnojmennou nástupkyni nestačí, ale i tak můžeme jízdní vlastnosti hodnotit kladně.


Pokud jde o nabídku místa pro posádku, zde se dostáváme k největšímu minusu vozu. Zatímco na předních sedadlech je místa dostatek, cestující sedící vzadu budou mít jen málo prostoru v oblasti kolen. V roce 1998 se objevilo vybrání opěradel předních sedadel, které situaci nepatrně zlepšilo.Naopak pochvalu si zaslouží zavazadelník. Liftback nabídne v základním uspořádání zavazadlový prostor o objemu 528 litrů (505 l u verze 4×4) a kombi dokonce 548 litrů (522 l v případě 4×4). To jsou hodnoty, kterými si vůz získal už řadu motoristů.


Ale vraťme se ještě na skok do interiéru. Zde stojí za zmínku palubní deska. Původní nebyla totiž zrovna designérsky zdařilá a výrobce začal v roce 1998 montovat jinou, výrazně pohlednější. Nejprve byla pouze v nejvyšší výbavě SLX, později ji však dostaly všechny verze Octavie.

Po stránce spolehlivosti můžeme vůz hodnotit jako průměrný až lehce nadprůměrný. Objevují se vůle na předním stabilizátoru, někdy i vytlučené čepy přední nápravy. Známé je praskání vlnovce výfuku u agregátu 1.6i/55 kW. Koroduje výfuk a zejména u zmiňované šestnáctistovky vydrží málo. Dvoulitru je někdy vytýkána nadměrná spotřeba oleje i jeho únik.Atmosférické i přeplňované osmnáctistovky se občas potýkají s vadnými zapalovacími cívkami, pozor si dejte na stav turbodmychadla. To nemusí být v dobré kondici ani u vznětových motorů. „Turbodiesely 1.9 TDI někdy trápí vadné váhy vzduchu. Oprava se běžně provádí výměnou a naštěstí není příliš nákladná,“ pokračuje ve výčtu častějších poruch Martin Seidl, manažer skladových zásob Auto ESA.


Zřídka se vyskytují závady vnějšího osvětlení, proti tomu nadměrně opotřebené tlumiče pérování u kombi jsou častější. „Před koupí vozu nezapomeňte vyzkoušet stěrače. Někdy jsou zatuhlé a vyžadují opravu,“ varuje zástupce Auto ESA. Můžete se setkat i s vadnými ložisky kol či opotřebeným dvouhmotovým setrvačníkem, který není zrovna nejodolnější.



Ve zpětném zrcátku

1996 – uvedení liftbacku se zážehovými motory 1.6i/55 kW a 1.8 20V/92 kW a turbodieselem 1.9 TDI/66 kW.
1997 – nové pohonné jednotky 1.6i/74 či 75 kW a 1.9 TDI/81 kW.
1998 – uvedeno kombi, nový přeplňovaný dvacetiventilový motor 1.8 T/110 kW a atmosférický diesel 1.9 SDI/50 kW, nová palubní deska pro nejvyšší výbavu SLX (později pro všechny), zelené podsvícení přístrojů, vybrání v přední sedadlech pro kolena cestujících vzadu.
1999 – jednotka 1.8 20V nahrazena motorem 2.0i/85 kW, z úsporných důvodů na straně spolujezdce nově menší zpětné zrcátko, kombi nyní nabízeno také s pohonem 4×4 pomocí mezinápravové spojky Haldex, uvedeno luxusní provedení Laurin & Klement, nový základní motor 1.4i/44 kW.
2000 – modernizace, jednotky 1.4i a 1.6i/55 kW nahrazeny motorem 1.4 16V/55 kW, příchod sportovně laděného modelu RS s přeplňovaným dvacetiventilem 1.8 T/132 kW a pohonem předních kol.
2001 – nově také liftback i s pohonem všech kol, znovu zavedeno plnohodnotné pravé vnější zpětné zrcátko.
2002 – nový motor 1.9 TDI/96 kW se šestistupňovou převodovkou.
2003 – sportovně laděná verze RS nyní i v provedení kombi.
2004 – uvedena nová generace Škody Octavia, první řada zůstává ve výrobě s přídomkem Tour.
2010 – na konci roku ukončení výroby Škody Octavia první generace.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošla Škoda Octavia první generace v roce 2001.
Za ochranu posádky při nárazu vůz získal 4 hvězdičky z 5 možných (25 bodů)
Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 2 hvězdy ze 4 možných (14 bodů)

Milan Jirouš

13.1.2013 1:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist