Audi S4 Avant 3.0 TDI quattro: Polární expres

Audi S4 Avant je díky pekelně silnému naftovému šestiválci, absurdním schopnostem v zatáčkách podpořených čtyřkolkou quattro a dostatečné praktičnosti dokonalým polárním expresem.
img_7986-1100x618.jpgCelá galerie 30 Zdroj: Autoweb.cz

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 9.4

V záplavě crossoverů a SUV, která číhají doslova na každém kroku, člověk pomalu zapomíná na kouzlo nenápadného, zato však pekelně rychlého kombíku, který převeze téměř cokoliv. Expresní přepravníky jsou u Audi dlouholetou tradicí už 25 let od časů Audi S2 Avant a do jisté míry tvoří jedinečný charakter značky dodnes.

Audi S4 Avant je vstupenkou do tohoto unikátního klubu „spěchajících tatíků“. Ačkoliv je každá nová generace vždy silnější, rychlejší a agresivnější, současné vydání se po faceliftu nevyhnulo jisté kontroverzi. Pod kapotu S4 se stejně jako v případě větší S6 nastěhoval naftový motor. Vadí to něčemu?

Vlastně vůbec ne. Jednak má dostatečně velký objem tří litrů, se šesti válci rezervu v jejich minimálně přípustném počtu (za který považuji množství pěti válců), aby měl vyvážený chod a příjemně poslouchatelný zvuk, navíc celkem vkusně podpořený reproduktory u výfuků, ale především má síly na rozdávání.

S 347 koňmi a víc jak dvojnásobným točivým momentem (700 Nm) totiž dokáže poměrně vykrmenému Avantu s hmotností 1 900 kg udělit velmi působivou dynamiku. Zrychlení za jakýchkoliv okolností je naprosto suverénní, a přestože je maximálka elektronicky omezena na 250 km/h, ručička vystoupá až na indikovaných 270 km/h. To už stačí na udržení korku s nejedním benzinovým überkombíkem.

Dynamickým schopnostem v přímce pochopitelně sekunduje i velice schopný podvozek. Ve vysokých dálničních rychlostech je naprosto sebejistý stejně jako ve chvíli, kdy před něj postavíte zatočenou silnici. Dokáže vyvinout absurdní přilnavost a obdivuhodným způsobem potlačit negativní vlivy svojí nemalé hmotnosti. Do nedotáčivosti ho dostanete jenom stěží.

Naopak pokud se odhodláte vypnout všechny elektronické trpaslíky, objevíte pod plynem i náznaky přetáčivosti, ale to už musíte být trochu hulvát. Takové to jemné zatlačení zadkem na výjezdu ze zatáčky jako umí xDrive tady nečekejte, přece jenom je quattro naladěné víc neutrálně, což v řidiči snadno vypěstuje návykovou jistotu, že limity jsou ještě hodně daleko.

To je vlastně jediná menší výtka proti Audi S4 Avant. Nadšenému řidiči, který by se chtěl trochu víc angažovat, totiž bude chybět jiskra, kterou umí vykřesat třeba mnichovští konkurenti. Řízení má parádní odezvu a adaptivní podvozek je úžasně poddajný, ale cítíte z ovládání typickou sterilitu koncernových vozů. Sterilitu dokonalosti, nutno podotknout.

Stejnou dokonalost naleznete i uvnitř. Kabina je prostě nádherná, ostatně jako v kterémkoliv Audi, navzdory tomu, že A4 je jedním z nejstarších modelů se současnou architekturou pracoviště řidiče. A možná právě proto se tu cítím tak dobře.

Vyhovuje mi absence ovládání klimatizace prostřednictvím rozměrného displeje, tady jsou stále ještě staré otočné knoflíky, na které je radost sáhnout, jak úžasně cvakají, a radost pohledět, jak krásný displej ukrývají.

Poloviční radost mi dělala absence otočného ovladače multimédií MMI. Původní systém nebyl zrovna nejlepší, ale osobně bych byl spíš za evoluci ovládání kolečkem, které je nepřekonatelné, než prstem šmatlat po velkém displeji. Občas se prostě netrefíte. Nevadí, nejdůležitější funkce audia nebo navigace můžete ovládat buď hlasově (to funguje parádně), nebo přes digitální přístrojový štít.

Zprvu složité ovládání je ve skutečnosti velmi intuitivní a osobně jsem velký displej multimédií skoro nepoužíval. Vlastně by tu vůbec nemusel být. U budíků ještě zůstanu. Je to naprostá prkotina, ale dokonale vystihuje, co se mi na minimalisticky pojatém interiéru Audi A4 tolik líbí.

Vždycky mě vytáčelo, jak byl kolem displeje měřič stavu paliva a teploty chladicí kapaliny tvořen takovou stupnicí, malými diodovými pásky. Asi za to může moje počínající kompulzivní porucha, ale prostě jsem si furt říkal, proč tam prostě není o to větší displej a příslušné budíky nejsou vykreslené na displeji.

V jinak perfektní kabině to vždycky působilo jako drobná nedokonalost, jako piha Cindy Crawford s tím rozdílem, že slavnou modelku dělala krásnější. Tady jsem si konečně nemusel lámat hlavu, proč interiéroví designéři prostě nepoužili větší (a patrně dražší) displej úplně na všechno, protože displej je stejně velký, jenom budík paliva je zakomponovaný (pokud si to navolíte) uvnitř otáčkoměru. Takhle si představuji promyšlený design.

Stejně jako zvenku, kdy jenom stěží poznáte, pokud nemáte trénované oko automobilového fetišisty, že před vámi nestojí úplně obyčejný kombík. Kromě matně chromovaných rámečků v předním nárazníku a typické čtveřice koncovek výfuku se totiž Audi S4 Avant dokonale ztratí, tedy pokud nesáhnete po této nádherné polární modři.

Nenápadný vzhled v kombinaci s nadmíru dostačující dynamikou, skvělou spotřebou, luxusním interiérem, adekvátní prostorností a komfortním podvozkem zároveň schopným projíždět zatáčky s absurdní sebejistotou dělají z Audi S4 Avant dokonalého univerzála. Už dlouho jsem neřídil auto, které by mi stačilo jako jedno jediné do konce života.

8.1.2020 12:06| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist