Audi RS6 Avant: Ben Collins alias Stig ve vajíčkovém paintballu
autoweb.cz > Audi > Audi A4 > Audi RS 4 > Audi RS4 Avant Nogaro selection (2014): zvláštní edice vzdává hold Audi RS2
Audi RS4 Avant Nogaro selection (2014): zvláštní edice vzdává hold Audi RS2
Pokud máte rádi skutečně rychlé kombíky, dost možná by vás mohlo zajímat, který automobil byl jedním z hlavních strůjců tohoto okrajového, dnes ale poměrně oblíbeného segmentu. Anebo si vzpomínáte? No jistě, bylo to Audi RS2 představené v roce 1994 a dnešní novinka – RS4 Avant Nogaro – je jeho připomínkou.
Není žádným tajemstvím (a hrdě se k tomu hlásí také Audi ve své aktuální tiskové zprávě), že bylo původní kombi vyvíjeno ve spolupráci s automobilkou Porsche, které je v současnosti rovněž pod křídly koncernu Volkswagen.
RS2 dostala modrý lak Nogaro pojmenovaný po okruhu Paula Armagnaca nedaleko městečka Nogaro v jihozápadní Francii, sedmnáctipalcová kola i vnější zpětná zrcátka pocházela přímo od devětsetjedenáctky 964 Turbo a Zuffenhausen pomáhal rovněž s naladěním podvozku i brzdového systému od firmy Brembo.
Byl to rovněž první model od Audi s označením RS odvozeným od označení „RennSport“ a tomu odpovídala také pohonná jednotka roztáčející všechna čtyři kola skrze pohon všech kol quattro. Pod přední kapotou byl vpředu podélně umístěný řadový pětiválec o objemu 2,2 litru, který společně s turbodmychadlem produkoval 315 koní při 6500 otáčkách za minutu (omezovač zasahoval až při 7200 otáčkách) a 410 newtonmetrů při 3000 ot./min.
Navzdory vyšší hmotnosti kolem 1600 kg dokázalo tohle Audi ve spolupráci se šestistupňovou manuální převodovkou akcelerovat z místa na 100 km/h za 5,4 sekundy, neoficiálně se však v soudobých testech podařilo naměřit i 4,8 vteřiny. Kupříkladu britský Autocar tehdy zjistil, že auto dokáže vystřelit z 0 na 30 mil v hodině (48 km/h) za pouhých 1,5 sekundy, což byl lepší čas než měl McLaren F1.
Dnešní Audi RS4 Avant a jeho duchovní nástupce se svými výkony posunul někam zcela jinde, to samé ale platí také pro jeho rozměry a hmotnost, takže ve výsledku o tolik rychlejší není. Jeho vidlicový atmosférický osmiválec o objemu 4,2 litru nabízí 450 koní v 8250 ot. a 430 newtonmetrů v rozmezí od 4000 do 6000 otáček a se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou akceleruje při hmotnosti 1870 kg na stovku za 4,7 sekundy.
Paradoxně starší auto je o něco rychlejší. Zatímco aktuální über-Avant dostane od elektronického omezovače políček při obligátních 250 km/h, RS2 byla schopna vyvinout 262 km/h. Právě aby dvacet let staré auto nezastiňovalo to současné, v případě speciální edice RS4 Avant Nogaro konstruktéři trochu popustili „digitální otěže“ a posunuli omezovač na 280 km/h.
Tím však rozsah změn nekončí. Kromě sladěného lakování či dvoubarevně čalouněných sedadel a dveří využívajících černou kůži Valcona a modrou alcantaru dostal vůz tmavší dvacetipalcová kola s pneumatikami o rozměru 265/30 R20, červeně zbarvené třmeny (za příplatek s karbon-keramikou) a všechny původně chromované či hliníkové prvky na karoserii jsou nyní černé.
Audi RS4 Avant Nogaro bude mít premiéru na autosalonu v Ženeve a do prodeje se dostane vzápětí za cenu 87 300 eur.