Audi RS3 Sportback

Audi A3 dospělo do své vrcholné fáze, před nástupem nové generace je tady nejrychlejší specifikace s přeplňovaným pětiválcem a pohonem všech kol.

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8.2

RADOSTI
Silný charakterní motor a rychlost v přímce

STAROSTI
Nefunguje jako skutečné sportovní auto

Audi RS3 je poslední reinkarnací „své“ generace A3, na světě je už nová řada a spekulovat o tom, jaké je či bylo Audi A3 není na místě. Byl to velmi dobrý automobil, úspěšný, a mluví za to jeho mnohaleté působení na trhu a tisíce prodaných kusů. Dobré by tak mělo být i RS3 a svým způsobem opravdu je.

Nicméně nejprve trocha teorie. Audi RS3 vychází z klasické á-trojky, má pohon všech kol a turbodmychadlem přeplňovaný pětiválec. Výkon je 340 koní a točivý moment není nižší než 450 Nm. Tyhle parametry dělají z ostrého Audi přímého konkurenta pro BMW 1 M Coupe, tedy řečí čísel, protože povahou a charakterem jsou tahle dvě auta jiná.Maximální rychlost vozu je omezena na 250 km/h, což nám asi moc neřekne, více vypovídající je údaj zrychlení z nuly na stokilometrovou rychlost, sprint zvládne Audi za 4,6 sekundy (na polygonu jsme naměřili dokonce 4,46 sekundy!) a to je velmi slušný výkon. Může za to kromě jiného sedmistupňová automatická převodovka se dvěma spojkami (jako jediná alternativa řazení), pokud byste měli zálusk na manuál, máte, tedy podle našich informací, smůlu.

Audi A3 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Audi A3 fotogalerie

Co do rozměru je to pořád stále Audi A3 se vším, co k němu patří, jsou tady patery dveře a kufr, do kterého naložíte odpovídající hromadu nákladu. Jako A3 je tedy tenhle vůz v pořádku, jak je na tom ale optikou nejostřejší specifikace v modelové řadě a z pozice sportovního auta, kterým má (možná) být?

Na polygonu skvělý čas…
Do Audi RS3 jsem vkládal velká očekávání, ale ne všechna se mu podařilo naplnit. Vezměme to ale hezky postupně. Nejprve jsem s autem jezdil takovým tím „uživatelským“ způsobem na spotřebu, což se možná může zdát u ostrého hatchbacku s pětiválcem jako přitažené za vlasy, ale třeba na to někdo koukat bude. Při tom denním ježdění mě ale překvapila příšerná tvrdost a prkennost celého auta – prakticky se s ním nedalo jet po horší silnici. Ani nedávno testované Porsche 911 nebylo takhle tvrdé.

Podvozek má velmi krátké dráhy a Audi celou dobu po silnici mlátí, až se místy snaží vytrhnout volant z rukou. To dělá trochu i při prudké akceleraci, kdy je přenos točivého momentu do řízení opravdu znát. Rozhodně bych takové auto každý den používat nechtěl a to ani ne kvůli reálné spotřebě kolem 11 litrů na 100 km, ale spíše právě kvůli té tvrdosti.

Jenže když k RS3 začnu přistupovat jako ke hračce, je to hned lepší. Prostě má svůj vlastní charakter a jízdní projev, který sice není perfektní, ale prostě je osobitý a především je určený tím, na jakém základu je auto postaveno – zázraky s tím dělat nejdou.


Na kvalitní silnici je dominantní silná trakce a značná přilnavost.

Silnou stránkou Audi RS3 bude asi i design. Tváří se dost dramaticky. Jenže nedokáže stejně dramaticky fungovat, tedy jako správné sportovní auto. Sice má velmi slušný výkon (na běžné používání možná i zbytečný), ale dostat ho na silnici dá docela dost práce. Přední náprava nedokáže dostatečně využít potenciál pneumatik a zadní reaguje jako by se zpožděním, takže nedotáčivost přichází poměrně brzy.

Audi RS3 se nedá upřít rychlost z A do B (na našem testovacím polygonu zajelo druhý nejlepší čas 32,23 sekundy za prvním Audi RS5 – 32,15 s), ale s lépe nastaveným podvozkem a především s rychleji reagující zadní nápravou by dokázalo být ještě rychlejší a především hbitější. A také řidičsky zábavnější.

Na mne tedy Audi RS3 působí spíše jako auto po poměrně zdařilém tuningu, nikoli jako plnohodnotný sportovní automobil. Co se čísel a tabulkových hodnot týče, je to tedy v pořádku, ale pocity z jízdy a míru nadšení pravítkem nezměříte. Podle mě by právě o to mělo u podobně zaměřeného auta jít.

Pohledem nadšence do čtyřkolek…
Dalibor píše o tom, že měl velká očekávání, já naopak musím přiznat, že jsem očekávání neměl žádná, tedy přesněji řečeno neměl jsem přehnaná očekávání, a hned vysvětlím proč. Pokud mne paměť neklame, tak Audi dává „pravé“ quattro do modelů s podélně uloženými motory, auta s agregáty napříč mají pohon všech kol s mezinápravovou spojkou haldex a tím jsou jasně definované jízdní schopnosti auta. Čekat víc než značnou přilnavost a přesné průjezdy zatáčkami v ideální stopě by bylo asi neprofesionální.

ČTĚTE TAKÉ: Velký test Audi S4 Avant

Rozhodit RS3 bokem? Kdyby šla kompletně vypnout stabilizace, kdyby tady byl na zadní nápravě chytrý diferenciál tak jako u šestiválců,… kdyby, tak by to šlo mnohem snadněji, bez krkolomných a neurotických soubojů s trakcí. Nicméně Audi RS3 je postavené jinak než větší modely a čekat od něj stejné vlastnosti jako třeba od S4, nebo dokonce fenomenální RS4 nelze, není to konstrukčně možné.Osobnějším pohledem na věc… já miluju tenhle motor. Foukaný pětiválec má skvělý zvuk, mocný zátah ve středních otáčkách. Automatická převodovka trpí klasickým neduhem, že sama ve vysokých otáčkách odřazuje. Zadní náprava není tak hravá jak by mohla být, ale to už jsem komentoval před chvílí. Kabina RS3 je prošpikována sportovně stylizovanými prvky a vypadá skvěle, ovšem jsou tady klasické detaily jasně deklarující, že tato modelová generace už míří na zasloužený odpočinek. Jako jasný přiklad uvedu ovladače klimatizace. Sedadla skvěle vedou, pozice za volantem je v pořádku.

Jelikož mne osobně nevadí tvrdší nastavení podvozku, uměl bych si představit, že jezdím s RS3 každý den. Tedy až na tu spotřebu, která v mém podání byla někde kolem 13 litrů. Což ovšem souvisí s tím, že RS3 umí být pekelně rychlé, a za to jakýchkoli podmínek, vždy a všude. Ne zábavné, ale zábavně rychlé ano.

Zvuk je vážně super, kopanec do ledvin při kickdownu ve sportovním režimu také. Zvenku se mi líbí drsňácké díly karoserie, i když já bych osobně možná vsadil na agresivnější notu, nevidím důvod, proč by RS3 jako vrchol řady nemělo vypadat opravdu brutálně.


V interiéru jsou odkazy na „starou“ A3, ale co… Na ovladače se nejezdí.

Někde na začátku textu padla zmínka na téma BMW 1 M Coupe a já si neodpustím srovnání. Audi RS3 je mi, i přes výhrady, které k němu mám, bližší než BMW a asi je to tím, že výrazný přeplňovaný benzínový motor s evidentním turboefektem mám rádši u kompaktního auta s pohonem všech kol než u zadokolky s krátkým rozvorem. Ale to jsou jen mé soukromé dojmy.

Každopádně abych jízdu s Audi RS3 nějak uzavřel. Pokud se znovu vrátím k tomu, že je ereso postavené na základě klasické A3, je to dobré auto, které nemohlo být díky konstrukčním předpokladům lepší. Pohledem na svět turbo-aut s pohonem čtyř kol si umím v dané třídě představit zábavnější vozy typu Mitsubishi Lancer EvoX, anebo podobně rychlé a praktické pětidvéřové Subaru WRX STI, které je navíc levnější.

Mohu si myslet, že Audi RS3 vzniklo jen proto, že vzniknout mohlo poskládáním z dílů, které měla automobilka na skladě a to samo o sobě je dobrý a dostačující důvod. Možná podobný, z jakého se na světě objevil třeba monstrózní Mercedes G s dvakrát přeplňovaným dvanáctiválcem. RS3 není sportovní auto, ale je sportovně laděné, a já nepodezřívám Audi, že by neumělo sportovní auto postavit, protože vím, že to umí. Tohle je mým pohledem prostě nejrychlejší trojka, kterou si můžete koupit, pokud je rychlost to, co vás zajímá a ve chvíli, kdy jinde laborují s naftovými tříválci spojenými s elektřinou vidím v RS3 i s jeho řidičskými nedokonalostmi potenciál.

Já bych si vzhledem k zálibě v rozevlátém stylu jízdy tohle auto nekoupil. Ale každému příznivci čtyř kruhů, který by chtěl schopné a zatraceně rychlé kompaktní auto, (tedy pokud by se nenechal zviklat do slušivějšího TT RS), bych ho s klidným svědomím doporučil.

Filip Rakovan

DOPORUČUJEME: Srovnávací test Subaru Forester diesel versus benzín

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
Podmínky při testusucho
0-100 km/h (s)4,46
50-80 km/h na x.stupeň (s)2,5 na 3.st.
100-0 km/h (m)35,23
Čas na kolo (s)32,23
Motor
Konstrukceřadový pětiválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)2480
Kompresní poměr10,0 : 1
Vrtání x zdvih (mm)82,5 x 92,8
Převodovkasedmistupňová dvouspojková automatická S Tronic
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
Vpředuvzpěry MacPherson, stabilizátor
Vzadunezávislé čtyřprvkové zavěšení, stabilizátor
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením, 370 x 32 mm
Brzdy vzadukotoučové s vnitřním chlazením, 310 x 22 mm
Pneumatiky vpředu235/35 R19
Pneumatiky vzadu225/35 R19
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)250 / 340 v 5400-6500 ot./min.
Točivý moment (Nm)450 v 1600-5300 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)206
0-100 km/h (s)4,6
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Spotřeba paliva (l/100 km)13,1 / 6,8 / 9,1
Objem nádrže (l)60
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4302
Šířka (mm)1794
Výška (mm)1402
Rozvor náprav (mm)2578
Provozní hmotnost (kg)1650
Celková hmotnost (kg)2135
Zavazadlový prostor (l)302 - 1032
Ceny
Základní cena modelu419 900 Kč (A3 Sportback 1.2 TFSI)
Základní cena test. verze1 384 700 Kč (RS3 Sportback)
12.6.2012 5:50| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist