Audi A3 (2003 – 2012)

Německý hatchback Audi A3 druhé generace patří mezi oblíbené ojetiny prémiových značek. Důvodem je cenová dostupnost proti větším vozům a popularita značky Audi. Zejména ženám se „á-trojka“ líbí.

RADOSTI
Nadčasový design, kvalitní dílenské zpracování, úsporné turbodiesely, komfort odpružení, dobré jízdní vlastnosti, dostatek ojetin na trhu.

STAROSTI
Vůz s pohonem všech kol není pravé quattro (místo diferenciálu Torsen použit Haldex), vyšší ceny ojetin, větší zájem zlodějů o vůz.

Model A3 první generace si získal mnoho příznivců a druhá řada uvedená v roce 2003 je na tom ještě lépe. Jako ojetina si vede velice dobře zejména díky nadčasovosti karoserie. To platí zejména pro provedení po faceliftu, kdy vůz dostal velkou masku chladiče protaženou až dolu přes přední nárazník. Vzhledově se tak hlásí k vozům Audi mladších ročníků.

Na trh byl nejprve uveden hatchback, následující rok na podzim ale spatřilo světa i prodloužené provedení kombi pod názvem Sportback. V roce 2004 se objevila také sportovnější varianta S-Line s tužším podvozkem a nabídku rozšířila dvouspojková převodovka DSG. Sportovně laděný model S3 dostal slovo v roce 2006. Pod kapotou ukrývá přeplňovaný motor 2.0 TFSI pracující s výkonem 195 kW (265 koní). Následující rok rozšířil nabídku verzí líbivý kabriolet s plátěnou střechou a v roce 2008 proběhl facelift karoserie, který přinesl již zmiňovanou novou masku chladiče. Zároveň vyjelo k řidičům Audi S3 Sportback. Druhá generace Audi A3 tak nabízí poměrně širokou škálu variant, i když samozřejmě nejčastěji potkáte klasické provedení hatchback.

Interiér vozu potěší jak zdařilým designem, tak kvalitní plastem palubní desky. Výtku lze mít k ovladačům a tlačítkům, z nichž tradičně časem slézá černá povrchová úprava (následkem otěru při používání) – typický problém vozů koncernu Volkswagen. Celkově ale prostor pro posádku působí útulně a nabídne pohodlná sedadla. Z hlediska prostornosti si automobil také nestojí zle. Zavazadelník hatchbacku disponuje objemem 350 litrů, prodloužené provedení Sportback nabídne jen o trochu více, když má zavazadlový prostor o objemu 370 litrů. Tady to rozhodně žádná hitparáda není.

To ale nemůžeme říci o jízdních vlastnostech, které jsou opravdu vydařené. Podvozek dobře drží jízdní stopu v zatáčkách a přitom poskytuje dostatek pohodlí posádce (standardní provedení, ve verzích S-Line a S3 je tvrdší). Klad představuje vyloženě příjemné ovládání, přesné řazení i řízení vybavené elektromechanickým posilovačem s proměnlivým účinkem. „Á-trojka“ tak sedne jak začínajícím motoristům, tak zkušeným řidičům a to i těm sportovněji založeným.

Od počátku výroby plnil úlohu základního motoru českým motoristům dobře známý benzinový agregát 1.6 o výkonu 75 kW (pohání i Škodu Octavia). Určitě jde o dobrou volbu, jedná se o nenáročný spolehlivý motor s dostačujícím výkonem. Navíc je vhodný i pro přestavbu na LPG. Následně se objevila pohonná jednotka 1.6 FSI s přímým vstřikem paliva a papírovým výkonem 85 kW. Odezva na sešlápnutí pedálu plynu ale nebyla taková, jakou výrobce sliboval. Znatelně čilejší je přeplňovaná čtrnáctistovka TFSI pracující s výkonem 92 kW. Ještě více sil, 118 kW, nabízí motor 1.8 TFSI, avšak zejména z počátku jej mohly potrápit závažné problémy v podobě prasklé hlavy či visících ventilů. Občas se vyskytne i problém s rozvody, to ale platí i pro 1.4 TFSI a zejména motor 1.2 TFSI/77 kW.

Mezi turbodiesely je motoristy právem vynášen do nebe velice spolehlivý agregát 1.9 TDI disponující výkonem 77 kW. Je svižný, má dostatek sil ve všech jízdních situacích, celkem kultivovaný a hlavně úsporný. Naopak turbodiesel 1.6 TDI o výkonech 66 a 77 kW, který devatenáctistovku nahradil, trápí vstřikovače i čerpadlo. Špatné jméno si vybudovaly dvoulitry TDI, která trápily potíže s mazáním, vstřikovači, poruchy turba atd. Dobrou zprávou je, že ty motory, co se měly pokazit, se už pokazily – přesto 2.0 TDI z počátku výroby platí za choulostivější. Tento motor procházel průběžně inovacemi, čímž se jeho spolehlivost lepšila.

Mezi časté závady patří třeba problémy s turbem nebo zapalovacími cívkami u benzinového motor 1.8 TFSI. „Pozor na motorizace s dvouhmotovým setrvačníkem, který může být nadměrně opotřebený. Jeho špatný stav prozradí typický klapot zespodu motoru při volnoběhu, který změní zvuk nebo zcela utichne při sešlápnutí pedálu spojky,“ vysvětluje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Zejména u 2.0 TDI má dvouhmotový setrvačník kratší životnost. Stejně tak pozor na stav filtru pevných částic DPF.

„Chrastící řetězové rozvody u motorů TFSI jsou důrazným varováním, které se nevyplatí podceňovat. Výměna rozvodů je v takovém případě naprosto nezbytná,“ upozorňuje zástupce AAA AUTO. Problémy zde působí jak vytahující se rozvodový řetěz, který je značně poddimenzovaný, tak špatně fungující napínák. U nově zakoupeného vozu sledujte také teplotu chladicí kapaliny. Objevují se případy selhávajícího ventilátoru chlazení, což může mít za následek přehřátí motoru a jeho poškození.

„Známé jsou poruchy dynamického nastavování sklonu xenonových světlometů,“ pokračuje zástupce AAA AUTO. Pozor si dejte také na vůle v táhlech předního stabilizátoru nebo jeho uložení. Zatímco v případě vadných táhel jde od přední nápravy rachot při přejezdu nerovností, vadné uložení stabilizátoru se projevuje vrzáním při otáčení volantem. Jeho stav ověříte otáčením volantu na místě od jedné krajní polohy do druhé.

Setkat se lze také s rozsvícenou kontrolkou airbagů, což je mnohdy způsobeno vadným kontaktem. Rozhodně ale takovou závadu nepodceňte a raději vyberte automobil, jehož varovné kontrolky nesvítí. Výjimkou nejsou ani hlučnější brzdy, což se k vozidlu značky Audi ale vůbec nehodí.

6.2.2018 11:40| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist