Staré PET lahve v prémiovém autě: Na jednu sedačku jich padne 45

Módní průmysl používá použité láhve z polyethylentereftalátu (PET) k výrobě šperků, oděvů a tašek. Také nábytek je stále častěji vyráběn ze zbytků různých materiálů, například z ústřižků papíru, plastových láhví a hoblin. Audi nyní poprvé nabízí pro nový model A3 čalounění sedadel z recyklovaného materiálu.
tkanina-torsion-z-pet-lahvi-1100x618.jpg Zdroj: Audi

Trvalá udržitelnost je centrálním pilířem podnikové strategie Audi. Platí to jak pro technologie, tak i pro výrobní procesy. Ve čtvrté generaci modelové řady Audi A3 nalézají při výrobě čalounění sedadel poprvé uplatnění tkaniny z druhotných surovin. Až 89 procent použitých textilií je tvořeno recyklovaným termoplastem PET z láhví, který byl v náročném procesu zpracován na přízi. Výsledkem jsou tkaniny, které po vizuální i haptické stránce splňují stejné standardy kvality jako klasické tkaniny pro čalounění sedadel.

Plastová láhev zmizí v otvoru automatu na odběr zálohovaných láhví a zákazník v Německu obdrží 25 centů. Co se však s láhví děje dál? Ještě v prostorách obchodu se jednorázově použitelné láhve slisují pro efektivnější přepravu nákladními vozidly. V recyklačním závodě probíhá jejich třídění podle barvy, velikosti a kvality. Odlišné materiály, z nichž jsou vyrobeny například víčka, se oddělí. Láhve jsou následně strojově rozemlety na drť, která se propírá, suší a roztaví. Tryskami jsou z této hmoty vytvářeny nekonečné plastové provazce. Speciální stroj je pak po vychladnutí nařeže na malé kusy. Výsledný granulát, tzv. recyklát, se vytlačováním zpracovává na vlákna, která se po navinutí na cívky nakonec používají k výrobě tkanin.

Pro sedadla každého vozu může být využito až 45 láhví o objemu 1,5 litru z termoplastu PET. Dalších 62 láhví z PET se recykluje pro výrobu koberců nového modelu Audi A3. Také další komponenty interiéru jsou ve stále větší míře vyráběny z druhotných surovin. Jedná se například o izolační materiály, tlumicí díly, obložení bočních stěn zavazadlového prostoru, podlahu zavazadlového prostoru a podlahové rohože. Cílem pro nadcházející roky je další výrazné zvyšování podílu recyklovaných materiálů ve vozech Audi. Prémiová značka přitom bude svým zákazníkům i nadále nabízet produkty ve vysoké kvalitě, na kterou jsou zvyklí.

Čalounění sedadel v současnosti ještě není vyráběno výhradně z recyklovatelných materiálů. „Výzvou je spodní tkaná vrstva, která se přilepuje k vrchnímu materiálu. Pracujeme na tom, abychom i tuto část nahradili recyklovatelným polyesterem,“ říká Ute Grönheimová, která má ve společnosti Audi na starosti vývoj textilních materiálů. „Naším cílem je vyrábět čalounění sedadel z tříditelných materiálů, které mohou být znovu využívány. K tomu už nám chybí jen malý krok.“ Výhledově budou veškeré tkaniny pro čalounění sedadel ve všech modelových řadách vyráběny z recyklovaných materiálů.

Zákazníci mají pro Audi A3 na výběr tři různé druhy tkanin, které obsahují až 89 procent recyklovaných materiálů. Pro Design Selection se dodává tmavě šedá tkanina „Torsion“, kterou vizuálně oživuje kontrastní žluté prošívání. Kromě toho se dodává tkanina „Puls“, která u stupně výbavy S line kombinuje černou a stříbrnou barvu. Celkový dojem umocňuje světle šedé kontrastní prošívání. Později bude následovat ještě černo-červená verze s červeným kontrastním prošíváním. V příslušné výbavové linii představují tyto druhy tkanin základní nabídku a mohou být kombinovány s bočními polštáři čalouněnými umělou kůží.

27.2.2020 7:26| autor: Tomáš Malík | zdroj: Audi

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist