Audi A3 2.0 TDI

Asi se nevyhneme tvrzení, že nové Audi A3 je z určitého úhlu pohledu jen o sto šedesát tisíc dražší Golf s jiným logem na kapotě. Nebo je to celé úplně jinak?
  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 4

  • Celkové hodnocení 6.8

RADOSTI
Je mnohem kultivovanější a má lepší řízení, pohybuje se lehce.

STAROSTI
Vedle Golfu napřináší nic navíc, pokud vám nejde o značku. Sportovní podvozek je k ničemu.

Obvykle se rád psaní testů zbavím co nejdříve, abych pak nemusel v mé stále děravější paměti lovit, s kterým že motorem a verzí auta jsem to vlastně jezdil. Tentokrát jsem ale konečný verdikt nad novým Audi A3 odkládal, protože jsem čekal, až se svezu i novým Golfem.

Proč? Obě auta jsou příbuzná a i když Audi stojí na žebříčku prestiže výš, je to Volkswagen Golf, který koncernovým příbuzným poskytuje základ. Ale za to se Audi A3 stydět nemusí, protože platforma Golfu patří v současné době k tomu nejlepšímu, co si lze pořídit, ať už máte na auto něco přes tři sta tisíc nebo tři čtvrě milionu.

Audi A3 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Audi A3 fotogalerie

Jednoduše mi šlo tedy o to, jestli bude nové Audi poskytovat něco navíc proti Golfu a jestli tedy bude dávat vedle něj smysl, pokud člověku vůbec nepůjde o logo na kapotě. A už některé z vás slyším, že takhle to přece posuzovat nejde, že to je jako tvrdit, že Ferrari je zbytečnost, když si můžete koupit Maserati se stejným motorem za poloviční cenu. Skutečně?Asi se na to koukám špatně, ale mě zpravidla nikdy nejde o to, co má auto na kapotě (a jak vypadá), ale jak se s ním jezdí. Naštěstí se s novým Audi A3 2.0 TDI jezdí skvěle, nebo přinejmenším mnohem lépe než s jakýmkoli jiným Audi A3 před tím. V Ingolstadtu zřejmě konečně pochopili, že „sportovní“ není to auto, které se klepe a mlátí, i když jede po hladkém skle. Pamatuju si na minulou A3, která byla neuvěřitelně nepoddajná, tvrdá a přitom nedotáčivá a mdlá, takže byla sportovní podobně jako týden starý chleba. I s dieselovou Octavií se jezdilo lépe.

Tentokrát je to ale mnohem lepší. Nejen, že je cítit, jak se teď auto pohybuje lehce a plavně, ale také se příjemně řídí. Ne snad, že by bylo komunikativní jako Lotus Elise, ale není odtažité a tupé. Je tu opět palubní systém MMI s aplikací Select Drive, která vám umožňuje zvolit si jízdní režim (ekonomický, komfortní, sportovní a další, které už si nepamatuji). Testované auto ale nemá nastavitelný podvozek, disponuje „pasivním“ podvozkem, bohužel ale sportovním. I když je snížený a citelně tuhý, pořád má aspoň nějakou dráhu tlumičů.

Osobně nejsem přítelem přílišné složitosti nastavování aut a mám rád jeden „uviverzální“ režim, ale u Audi to jde vyřešit tak, že si auto nastavíte podle sebe. Líbilo se mi „dynamické“ řízení s větším odporem a normální odezva motoru, kdy se dvoulitrové tédéíčko nehrne zběsile za plynem a reaguje měkce. Hlavně v kolonách a ve městě je jemná odezva motoru příjemnější.

Turbodiesel 2.0 TDI nyní posílil na 150 koní a zase musím napsat, že je o trošku kultivovanější, o dost tišší a má měkčí a příjemnější chod. S šestistupňovým manuálem spolupracuje dobře a i když bych si k tomuto vozu vybral spíše dvouspojkový automat, převodovka je dobře poskládaná a ovládá se lehce. A to je také věc, které přispívá k celkovému dobrému dojmu z řízení.

Nejprve jsem si nedovedl představit, že bych se byl s naftovým Audi jen tak zbůhdarma projet, ale stalo se. Na své oblíbené silnici jsem objevil právě onu lehkost, kdy se tenhle hatchback nechá přemlouvat k rychlým změnám směru a ihned reaguje na povely řidiče. Teprve až při jízdě na hraně se začne projevovat vrozený sklon k nedotáčivosti, ale potěšilo mne, že jsem se o jejím nástupu dozvěděl z řízení. Jistě, na rozbité silnici je tuhý podvozek občas otravný, ale když se jede rychle, začne fungovat a přináší spoustu výhod. Dobře kontroluje pohyby karoserie a předek je s ním mnohem ochotnější, nepotápí se a na každé vlně se nerozklepe jako hýždě obézní úřednice.Dynamické měření
Po tomto celkem příjemném svezení jsem se s Audi A3 na náš testovací polygon v Mostě docela těšil. Jenže když jsem přijel do Mostu, bylo tu skutečně nevlídné počasí. Drobné mrholení se proměnilo v pořádný liják, který pak přešel v déšť se sněhem.

I přes to měly pneumatiky na Audi slušnou trakci a auto se dostalo na stovku za rovných devět sekund (Audi udává 8,6 s). Na jedničku sice měla A3 trochu problém s přenosem výkonu, ale na dvojku už byla trakce v pořádku. K dobrému času pomohla i slušná reakce motoru a minimální turboefekt. Dvoulitrový diesel rovněž snese vyšší otáčky a nevadí mu, když se nechá vytočit za hranici 4500 ot./min., aniž by jeho výkon nějak citelně zvadnul. Jak se ptal tedy někdo ze čtenářů dříve, nový motor 2.0 TDI má rád otáčky a když třeba potřebujete předjíždět, skutečně mu nevadí výlet až do červeného pole. Použitelné výkonové spektrum je o dost širší než dříve.

Na brzdách mě A3 trochu zklamala. Brzdná dráha ze stovky měla délku 46,3 metru, což je průměrný výsledek ze čtyř měření. Při tom prvním ale A3 zastavila na slušných 43 metrech a při druhém také, ale pak už se začal projevovat slábnoucí účinek brzd, což je zvláštní vzhledem k tomu, že se v těchto podmínkách musí stačit kotouče uchladit. Nepřesvědčil mne ani nástup účinku pedálu a jeho odezva, namáhané brzdy jsou takové dřevěné.

Při pružném zrychlení se nějaké velké překvapení nekonalo. Vzhledem k tomu, že mají dnes skoro všechna auta velmi dlouhé zpřevodování kvůli snaze o co nejnižší spotřebu, trvalo pružné zrychlení z 50 na 80 km/h na trojku 3,57 sekundy a na čtyřku z 60 na 100 km/h dlouhých 7,51 sekundy. Na to, že se jedná o docela silný diesel, je v tomto případě lepší si vždy podřadit o jednu rychlost – až tak dlouhé převody má A3.

Testovací okruh se utápěl v kalužích vody, takže místo boje o nejlepší čas se jednalo spíše o boj udržet auto na trati. Postupně jsem zvyšoval tempo a brzy si našel ideální stopu a místa k brzdění. Řízení A3 je příjemně vyvážené a podvozek velmi ochotný, takže to nebylo jen trápení z nutnosti. Je cítit výhoda tuhého nastavení podvozku, který velmi dobře kontroluje pohyby karoserie a přesuny váhy, takže i v těchto podmínkách byla A3 trochu zábavná, i když ne vyloženě hravá jako třeba Focus nebo Astra.

Nejprve jsem dosáhl času 36,39 sekundy se zapnutým ESP, ale pak jsem zjistil, že jde zřejmě stabilizační systém úplně vypnout. Podržel jsem tlačítko, na palubním počítači se objevilo ESP OFF a auto se skutečně tvářilo, že má stabilizaci vypnutou. Nechalo se před zatáčkou rozhodit a prudké škubnutí volantem vyvolalo kolosální nedotáčivost, takže systém asi skutečně vypnutý je. Po šlápnutí na brzdu se aktivuje ABS a zřejmě i v pozadí zasáhne ESP, ale pro další jízdu zřejmě pořád zůstává vypnuté.

No, nedá se zrovna říci, že by dieselový hatchback s pohonem předních kol něco takového potřeboval, ale jízda pak byla nejen akčnější a zábavnější, ale také kupodivu rychlejší. Protiprokluz mi totiž nekradl výkon při výjezdu z pomalých zatáček a v esíčku jsem mohl nechat auto trochu klouzat bez toho, aniž by byla jednotlivá kola přibržďována.

Díky tomu jsem změřil čas 36,16 sekundy a těch pár ostrých kol si skutečně užil. I když se ukázalo, že je Audi A3 nastavené hlavně na stabilitu a bezpečnost, není to tupé auto a dá se s ním opravdu hezky dynamicky projet. Ale po čase stejně asi každý začne chtít víc a k vyloženým „prasečinkám“ se Audi A3 nehodí, dieselový motor už vůbec ne. Rozhodně jsem ale neměl pocit, že bych do A3 2.0 TDI nutně potřeboval pohon všech kol. Zas tak silný dvoulitrový diesel není.Ale teď už zpátky na silnici… V běžném denním provozu mám pocit, že je tuhý „sportovní“ podvozek zbytečně moc tuhý, i když na okruhu fungoval velmi dobře. Audi sice na rozbité silnici netluče a nepřipadám si, že by mi chtělo na dírách vytrhnout volant z ruky, ale očekával jsem trochu poddajnější chování. Ale dá se na to zvyknout a zkrátka je potřeba to chápat tak, že je to daň za aspoň částečné dynamické nadání podvozku. Problém je ale v tom, že tohle bych odpustil autu s benzínovým motorem o výkonu přes dvě stovky koní. Pořád se domnívám, že dvoulitrový diesel by měl být hlavně pohodlný. Bohužel je ale „sportovní“ podvozek součástí standardní výbavy Ambition.

Asi nemá moc smysl se rozepisovat o tom, že se uvnitř sedí velmi příjemně, že mají sedačky dobré boční vedení a že ergonomie nebo kvalita interiéru je na velmi vysoké úrovni. To se u Audi očekává tak nějak samo sebou, ale neočekává se, že například na zadní sedačky nepůjde prostrčit dětská sedačka. Dobře, tohle je třídveřové auto, ale u konkurenčních modelů s tím obvykle problém nemám, protože jde přední sedačka posunout dopředu a sklopit. I do Porsche 911 se dá dětská seslička vrazit.

U Audi A3 tohle moc dobře nešlo a nakonec jsem snažení vzdal a jel raději manželčinou fábií. V tomto ohledu mě tedy nedomyšlené přední sedadlo zklamalo a rozhodně bych tohle nečekal od Audi, které obvykle má podobné drobnosti vymyšlené. Jinak se dospělí dozadu vejdou a ani s kufrem nemám problém, jakkoli nerad tyhle věci hodnotím, pokud vedle sebe nemám pět obřích kombíků a jeden velký nákup v IKEA.Od kufru udělám jen rychlou odbočku ke spotřebě paliva, protože tohle je přece dvoulitrové tédéíčko a pokud bych se tomu nevěnoval, zase bych byl obviněn ze zaujatosti, neprofesionality a možná ještě ze xenofobie a rasové či sociální nesnášenlivosti. Samozřejmě záleží na stylu jízdy a denní průměr se pohyboval vždy kolem šesti litrů na 100 km, ale ranní cesta na mostecký polygon ukázala spotřebu 4,2 litru na 100 km, což je hezký výsledek na cestování mimo město. Pokud jsem se na dálnici držel kolem 120 km/h, spotřeba se dostala pod šest litrů na 100 km, aspoň tedy podle údajů palubního počítače.

Ano, Audi A3 je příjemné a velmi dobré auto. Jenže to je prakticky stejný Volkswagen Golf také a když jsem se teď svezl pořádně novou generací Golfu, nedokážu najít žádnou výraznou výhodu Audi, pokud tedy skutečně nejde o logo na kapotě a otázku společenské prestiže. Zároveň se domnívám, že Golf je přeci jen trochu pohodlnější a poddajněšjí, i když to se těžko hodnotí u různých motorizací s různými rozměry kol a pneumatik. Ale měkké tlumení se mi k tomuto typu auta prostě hodí víc než tuhé nastavení podvozku Audi. Na okruh se s tím přece jezdit nebude.

A pak je tu ještě otázka ceny. Audi A3 ve vyšší výbavě Ambition stojí skoro sedm set tisíc (Golf přijde na 540 000 korun), takže nevidím další smysl v tom připlácet za Audi A3, pokud někdo potřebuje jen výborné auto a neřeší otázku prestiže značky. Ale chápu, že tohle spousta lidí řešit bude, protože by pro ně mohlo být společensky nepřijatelné jezdit Golfem, když můžou mít Audi. A to ani nemluvím o tom, že testované auto mělo příplatkovou výbavu za více než 200 000 korun.

Verdikt
Pro mě osobně je tu nicméně zjištění, že nové Audi A3 není o 160 000 korun lepší než Volkswagen Golf. Jestli vám jde, stejně jako mně, jen o schopnosti, vystačíme si s Golfem 2.0 TDI. Ale jestli potřebujete image lepší značky, tak budiž, s Audi A3 chybu neuděláte. Je to velmi dobré auto. No, já bych si stejně ale koupil Golfa, protože bych měl nejen levnější, ale i pohodlnější a vlastně tak i lepší auto. Každý ať se ale rozhodne podle vlastních preferencí.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
Podmínky při testumokro, déšť se sněžením
0-100 km/h (s)9,0
50-80 km/h na x.stupeň (s)3,57 s na 3.st.
100-0 km/h (m)46,3
Spotřeba v testu (l/100km)5,8
Čas na kolo (s)36,16
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1968
Kompresní poměr16,2 : 1
Vrtání x zdvih (mm)81,0 x 95,5
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Vpředuvzpěry MacPherson, stabilizátor
Vzadunezávislé víceprvkové zavěšení, stabilizátor
Brzdy vpředuKotoučové s vnitřním chlazením, 16 palců
Brzdy vzaduKotoučové, 15 palců
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)110 / 150 v 3500 - 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)320 v 1750 až 3000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)110,7
0-100 km/h (s)8,6
Nejvyšší rychlost (km/h)216
Spotřeba paliva (l/100 km)4,9 / 3,6 / 4,1
Objem nádrže (l)50
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4237
Šířka (mm)1777
Výška (mm)1421
Rozvor náprav (mm)2601
Provozní hmotnost (kg)1355
Celková hmotnost (kg)1840
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)670
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1800 / 1600
Zavazadlový prostor (l)365
Ceny
Základní cena modelu525 300 Kč (1.2 TSI Attraction) - DPH 20 %
Základní cena test. verze698 500 Kč (2.0 TDI Ambitionú - DPH 20 %
Cena testovaného vozu909 386 Kč - DPH 20 %
7.1.2013 6:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist