Audi A3 1.4 TFSI (122 k)

Základní foukaná čtrnáctistovka je fajn, ale zase nemůžu přijít na nějakou zásadní výhodu tohoto auta proti levnějšímu Golfu. Snad krom "prestižnější" značky.

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 5

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6.8

RADOSTI
Slušná dynamika; rozumné provozní náklady; kultivovanost

STAROSTI
Polovičatá sportovnost; gumová reakce motoru; omezená praktičnost; elektronická brzda

Co je špatného na klasickém ručním madlu parkovací brzdy? Že je moc drahé ho vyrobit a proto je lepší tam dát jenom tlačítko? Copak by někoho trápilo o stovku dražší auto s cenovkou skoro 800 000 korun? A tak se stalo, že jednoho krásného dne jsem zastavil, abych na konci parkoviště zaplatil u automatu, zatáhl za ten elektronický ovladač „ruční“ brzdy, vystoupil a když jsem došel k automatu, Audi A3 se pomalu rozjelo z mírného kopce dolů.

Dodnes nechápu, jak manželka dokázala rychle zareagovat a hlavně šlápnout přes masivní centrální panel na brzdu. A to se vyplatí! Auto za osm set tisíc, u kterého se v ten nejméně vhodný okamžik elektronika rozhodne, že nebude fungovat. Pak už se mi to naštěstí nestalo ani jednou, ale stejně jsem radši na noc za zadní kolo dal u domu kámen…

Jinak je ale Audi A3 1.4 TFSI docela prima auto, se kterým se hezky jezdí. Pokud tedy jedete sami nebo maximálně ve dvou. Dostat se dozadu vyžaduje trochu cviku a především sem prakticky nejde prostrčit dětská sedačka, za což může nedostatečně posuvné a sklopné sedadlo spolujezdce nebo řidiče. To u řidiče se pak navíc nevrací do své původní polohy, takže jste dali skoro osm set tisíc za auto, u kterého si musíte po každém odložení notebooku za sedačku celé sedadlo znova nastavit.Ale na převážení rodiny si tohle auto nikdo zřejmě kupovat nebude, i když horší je, že po narození potomstva to s ním pravděpodobně nevydržíte ani měsíc. Škoda, protože je to jinak skutečně příjemné auto na řízení. Za široce nastavitelným volantem se ve sportovní sedačce s dobrým bočním vedením velmi příjemně sedí a ergonomie je, jak je na Audi zvykem, dobře zvládnutá. Sice je tu na můj vkus moc tlačítek a jízdních režimů, ale dá se na to zvyknout a po týdnu už člověk ví, kam sáhnout.

Audi A3 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Audi A3 fotogalerie

Když jsem tedy nechal rodinu jezdit naší domácí fábií s automatem, byl jsem se i několikrát projet a překvapilo mne, jak moc se charakter benzínového Audi A3 od toho naftového liší. Ačkoli diesel 2.0 TDI působil až překvapivě lehce a obratně, tady je to ještě o kus dál a neutralita, s jakou projíždí A3 1.4 TFSI zatáčky, je skoro až zarážející.

Sice při hodně agresivních manévrech nastupuje přirozená nedotáčivost, ale když jsem se snažil jet plynule, ale rychle, řídilo se Audi skutečně dobře. Je ale potřeba si ho přepnout do sportovního režimu, aby motor pořádně reagoval a volant ztuhnul. Sice v něm není cítit moc zpětné vazby, ale aspoň není přeposilovaný. Spíše je ale potřeba si přiostřit motor, protože čtrnáctistovka je v normálním nebo ekorežimu moc otupělá, jako by ji někdo dusil. Přitom ani ve sportovním režimu, s ostřejší reakcí na plyn, spotřeba při normální jízdě nevyleze moc nahoru.

Normálně šlo jezdit za nějakých 6,5 litru na 100 km, ve sportovním režimu pořád hodnota spotřeby začínala šestkou. Samozřejmě, když jsem se odvázal, auto si vzalo deset litrů, ale jinak je průměr kolem sedmi, což je podle mě velmi slušná hodnota na benzínový motor. Diesel jezdil tak za šest, což už není žádný velký rozdíl.Čtrnáctistovka o výkonu 122 koní na okresky stačí a líbí se jí otáčky, i když na dálnici jí brzy dojde dech a i když nemá s udržením rychlosti problém, trvá jí docela dlouho, než se rojede z tachometrových 100 na 140 km/h. Nejde prostě jen ležérně šlápnout na plyn, zrychlení není otázka volby, ale trochu toho plánování, stejně tak je tomu u předjíždění.

Samozřejmě to jde vyřešit koupí silnějšího motoru, takže podle mě motor 1.4 TFSI dynamicky odpovídá tomu, co má dělat. Zázraky od něj čekat nelze, ale ostudu s ním auto rozhodně dělat nebude. Pokud tedy trávíte více času ve městě a na okreskách, mohla by tahle motorizace naprosto stačit.

Ačkoli je dnes módní dvouspojkový automat, šestistupňový manuál v Audi je příjemný, přesný a rychlý. Spojka je možná až moc lehká a spolu s gumovou a špatně odhadnutelnou reakcí na plyn v normálním režimu mi občas dělalo popojíždění v zimních botách problémy, ale brzy jsem si zvykl.

Zajímavé je, že stabilizační systém lze zřejmě úplně vypnout (aspoň se tak tváří), ale na normální silnici se člověk jen těžko dostane na limit schopností auta, aniž by to nezavánělo karambolem. Na testovacím polygonu to bylo fajn, ale na okresce začátkem února, kdy je místy sníh a led, je snad lepší nechat všechno zapnuté.Přilnavosti má podvozek Audi dost, i když to hodně dělala i rozumná volba pneumatik s poměrně vysokým profilem. Dobře šlo cítit, jak auto pracuje a jak se jednotlivá kola zatěžují. Nízkoprofilové pneumatiky mají tu nevýhodu, že drží, drží, drží… A pak najednou „ustřelí“. Vyšší profil ale o sobě dá dříve vědět a i když je možná limitní rychlost průjezdu zatáčkou o trošku nižší, odezvu o blížící se ztrátě trakce považuji za mnohem důležitější.

Přesně jsem tak věděl, kdy se Audi dostává na svůj limit a mohl jsem tomu upravit styl jízdy. A že ten limit byl skutečně daleko. Zadní nezávislé zavěšení skutečně pracuje a možná i díky o 35 mm kratšímu rozvoru proti pětidveřovému Sportbacku je auto v zatáčkách naléhavější a obratnější.Jenže tuhý podvozek je prima tak dvakrát do měsíce, když se jedete projet. Nevím, jestli to je akceptovatelná daň za trochu „dravější“ schopnosti, protože při normální jízdě někam daleko to začíná, hlavně na našich silnicích, brzy docela štvát. Přitom je jinak kultivovanost auta velmi dobrá, aerodynamický hluk celkem dobře potlačen a o motoru a jemných vibracích od kol nebo podvozku člověk skoro neví. Přesto bych přivítal trochu poddajnější tlumiče, tohle je taková sportovnost na půli cesty. U dvoulitru s turbem a výkonem 250 koní prosím, ale u jednačtyřky? Pořád tomu nedokážu přijít na chuť.

I přes ten detail s ruční brzdou a sedačkou řidiče se mi Audi A3 1.4 TFSI docela líbilo a jezdilo se mi s ním hezky. Jenže pak jsem začal zkoumat, kolik to auto vlastně stojí. Základ 598 500 korun je ještě docela akceptovatelný, jenže znáte to: deset tisíc tady, dvacet tisíc támhle… A nakonec se cenovka testovaného vozu zastavila na 793 866 korun. A tím se zase dostávám k tomu, co jsem psal už dříve. K Volkswagenu Golf.

Verdikt
To je zkrátka těžké, protože Audi A3 jezdí dobře a i docela dobře vypadá. Jenže Volkswagen Golf jezdí také velmi dobře a díky absenci té polovičaté sportovnosti je to prostě použitelnější auto každý den. A je levnější. Audi by mělo nabídnout něco navíc. Stačil by trochu silnější motor a třeba lepší řízení. Takhle je to jen méně praktická a dražší varianta téhož. Upřímně se domnívám, že když už někdo bude hledat „sportovní“ charakter u koncernové předokolky segmentu C, bohatě by mu měl postačit nový Seat Leon SC se stejným motorem. A ten bude, podle mě, vůbec nejlevnější.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1395
Kompresní poměr10,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)74,5 x 80,0
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Vpředuvzpěry MacPherson, stabilizátor
Vzadučtyřprvkové nezávislé zavěšení, stabilizátor
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením, 15 palců
Brzdy vzadukotoučové, 15 palců
Pneumatiky vpředu205/55 R16
Pneumatiky vzadu205/55 R16
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)90 / 122 v 5000 - 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)200 v 1400 - 4000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)97,6
0-100 km/h (s)9,3
Nejvyšší rychlost (km/h)203
Spotřeba paliva (l/100 km)6,5 / 4,4 / 5,2
Objem nádrže (l)50
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4237
Šířka (mm)1777
Výška (mm)1421
Rozvor náprav (mm)2601
Provozní hmotnost (kg)1250
Celková hmotnost (kg)1735
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)620
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1400 / 1600
Zavazadlový prostor (l)365 (voda, ne podle normy VDA)
Ceny
Základní cena modelu529 700 Kč (1.2 TFSI 105 k)
Základní cena test. verze598 500 Kč (1.4 TFSI 122 k)
Cena testovaného vozu793 866 Kč
11.3.2013 6:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist