Audi TT Coupé 2.0 TFSI quattro 230 k (2015)

Další generace Audi TT definitivně přišla o líbivé oblé tvary, namísto nich se prezentuje moderními systémy a inovativními technologiemi. Rozšiřuje tak zákaznickou základnu?

  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 8.8

Radosti

Vzhled, kabina, multim. systém, dynamika 

Starosti

Snad absence sportovnějšího talentu – ale uvidíme, co TT RS


Přejdu skutečnost, že ohledně nového Audi TT jsem měl velká očekávání, vzhledem k tomu, jak se mi líbila v daných ohledech předchozí generace (jistá univerzálnost kabrioletu nebo chuligánské chování jinak na pohled uhlazeného TT RS) a vrhnu se rovnou na vzhled, který trochu zkritizuji.

Ne tak, že bych u nové generace snad postrádal půlkruhové linie prvního modelu – ten se mi naopak nikdy moc nelíbil a jakkoli jsem nikdy nepřijal za své jízlivé pomluvy o autě a blondýnkách, homosexuálech a kadeřnících, tak mi opravdu nesedla jakási přílišná snaha zalíbit se. Ne, imponují mi ostré linky na novém TTčku a to tak, že si myslím, že jich je málo. Že to chtělo méně kulatou střechu, tedy více plochou, až vodorovnou, s masivně širším zadním sloupkem.

A pokud si myslíte, že se snažím stylizovat TT do reinkarnace kultovního modelu Quattro, tak máte pravdu. Což je samozřejmě irelevantní, takže má nespokojenost je v podstatě lichá a nové Audi TT, ať se mi to zamlouvá nebo ne, že nevypadá jako stará kubická bestie z osmdesátých let, je moderní sporťák třetího tisíciletí. Velké průduchy. Diody. Blinkry, které se rozsvěcují postupně od strany namísto blikání všech jednotlivých světelných segmentů najednou.

Interiér

Mluvím-li o moderním autě s ohledem na exteriér, pak v interiéru je to ještě zásadnější. Multimediální systém nejprve po „obsahové“ stránce, po stránce „funkčnosti.“ Funguje skvěle, jednoduše, intuitivně… MMI se ovládá dobře, rychle. Klasicky anebo tak, že otočný ovladač funguje jako touchpad. Rychlé, ergonomické, fungující… řekl bych témě dokonalé a kdyby ne, tak určitě příjemné na obsluhu – za mne palec nahoru.

A teď to samé téma, ale s přihlédnutím na vizuální aspekt věci. Když se mrknete do galerie, tak na fotkách přístrojové desky nenajdete žádnou velkou obrazovku, tohle je ryzí minimalismus, jen výdechy klimatizace na palubce a dole nějaká ta tlačítka, ale žádný displej rušivě naroubovaný před čelní sklo. Všechny informace vidí řidič před sebou – čímž sice přišel o možno požádat spolujezdce, aby mu nastavil třeba cílovou destinaci do navigace, ale systém je tak sofistikovaný, že kooperace s osobou na druhém sedadle není vlastně potřeba. Místo pro budíky ukrývá jeden velký digitální panel, na kterém sledujete vše, co potřebuje, můžete si měnit styly zobrazení a tak dále. Já osobně třeba nemusím úplně digitální ručičku otáčkoměru, ale to je zanedbatelná věc, celé to funguje výtečně a je radost se systémem pracovat.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Zpátky k „palubce.“ tam jsou patrné výdechy klimatizace a ovládání je integrováno do jejich středu a na to je možná potřeba si chvíli zvykat. Chvíli, Chvilinku… A i když už jsem to říkal, tak takhle vypadá kabina čistě, příjemně stroze, nenarušeně. Vzhled je otázkou subjektivní, ale já jsem nadšen.

Sedačky jsou pohodlné, dobře vedou, sportovní volant „musel“ mít dolní část zploštěnou a pádla řazení. Zadní sezení je pro dospělé cestující nevhodné, nepočítáme-li krátkou jízdu v řádech jednotek kilometrů, ale dítě snese i delší štreku – tedy pokud by někdo chtěl v TTčku s dětmi jezdit a tím narážím na to, že TT nebude asi typickým rodinným dopravním prostředkem a o jeho cílové skupině se vyjádřím v závěru. Výbava v pořádku, nepřišel jsem nic, co by mi chybělo.

Poslední zmínkou v odstavci věnovaném interiéru se ještě dotknu nastavování jízdních režimů auta, lze tradičně volit mezi pohodlným až sportovním nastavením, a je tady také mód individual, který si řidič nastaví tak, jak potřebuje. Tedy, ehm, měl by si nastavit, mně se to nepovedlo… Když jsem chválil palubní systém pro jeho intuitivnost, tak to bylo třeba při práci s navigací, upravit si ale individuální režim se mi nepodařilo, postup, který znám z jiných audin nefungoval. Proč, to nevím, a do manuálu jsme se nedíval. Ovšem kolega Hugo při focení zachytil, jak snadno lze individuální režim nastavit, takže jsou tady buď dvě možnosti – zaprvé to lze pouze pokud auto stojí anebo za druhé (pravděpodobnější) jsem natolik nešikovný, že jsem na to prostě nepřišel.

Definitivní konec patří kufru – na kategorii sportovně laděných kupé je dostačující, v kombinaci se sklopenými zadními sedačkami pak převezete mnohem větší zavazadla než třeba v Porsche Cayman.

Pohon

O pohon auta se stará dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec s výkonem 230 koní v rozmezí 4500 až 6200 otáček, točivý moment je 370 Nm v 1600 až 4300 otáčkách a už z řeči čísel je zřejmé, že nepůjde o pomalý stroj. Zrychlení Audi TT 2.0 TFSI z nuly na stokilometrovou rychlost zvládá s automatickou převodovkou S Tronic (se šesti rychlostními stupni a dvěma spojkami v olejové lázni) za 5,3 sekundy a maximální rychlost je obligátních 250 km/h.

Pocitově je dynamika velmi příjemná, převodovka řadí velmi rychle a změny rychlostních stupňů provází hrdelní burácení a chrchcání do výfuku. Ano, je možná cítit určitou strojenost při této zvukové show, každopádně představení je to zajímavé, opojné a návykové, (nejenom) právě proto bude chtít jen tak pro nic za nic s Audi TT akcelerovat, zpomalovat a tak pořád dokola. Nebál bych se mluvit o prudké návykovosti. Abych se dostal na samý konec hnacího ústrojí, tak musím zmínit pohon všech kol quattro s elektronicky řízenou lamelovou spojkou a elektronickou uzávěrkou diferenciálu EDS.

Spotřeba

Myslím, že spotřeba je téma, které není potřeba u vozu typu Audi TT, zejména v této motorizaci řešit – šetřílky odkážu na specifikace s dvoulitrovým turbodieselem. Já jsem jezdil za nějakých deset litrů, což je myslím přijatelná hodnota a přijatelný je i o dva litry vyšší průměr z těžší nohou na plynu. Očekávat, že by se řidič sportovního ražení dostal na tabulkových 6,4 l/100 km bych považoval za nereálné. Nicméně apetit auta nevidím jako zásadní hledisko, pro které si ho (ne)koupit a s tím bych tuto část uzavřel…

Ovladatelnost

…a naopak otevřel odstavec o ovladatelnosti, protože jízdní vlastnosti a chování auta považuji v tomto segmentu za mnohem důležitější než to, jestli si motor usrkne o decku víc nebo míň. TT je od podvozku tuhé, ale ne prkenně krkolomné, spíše jde o chování velkých kol na nerovnostech v kombinaci s kratším rozvorem, ovšem na hladkém asfaltu se prezentuje TT jako fantastická žehlička. Kola drží stopu, v zatáčkách není TT nedotáčivé (tím často kritizovaným) historickým pohledem. Pohon všech kol sice nezaručí sklouznutí do strany třeba jako v japonských čtyřkolkách, ale ta jistota tady je a není malá. Zatáčku projedete spíše profesorským stylem „pomalu dovnitř, rychle ven“ než že byste se přihnali pod plynem k apexu, drželi o chlup vyšší nájezdovou rychlost než by bylo třeba a lehkým ubráním plynu srovnali zadek k výjezdu.

Spoléhat na grip lze a to zásadně. Vlastně mne až chvílemi děsilo, jak rychle mohu s TT jet právě díky podvozku a lepivosti pneumatik – byly okamžiky, kdy jsem si uvědomoval, že jedu možná až příliš rychle v tom smyslu, že jiné, méně benevolentní auto, by mne už dávno kleplo přes prsty. Děkovat je zapotřebí mechanické přilnavosti, neboť s aerodynamikou TT pracuje méně než mnohem dražší italská či japonská konkurence, na druhou stranu na zádi pracuje výsuvné křídlo, které můžete do hry s větrným prouděním také zapojit.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

V okreskových rychlostech jsem ale rozdíl nepocítil a na dálnici rychle a zběsile nejezdím, takže se zasvěceným komentářem nemohu sloužit. Posloužím ale informací o volantu s lehkých chodem, částečnou zpětnou vazbou (více z dění na silnici jsem vnímal spíše tělem než konečky prstů, ale to v zásadě také není špatné) a přesným řízením.

Motor zatahuje velmi fundovaně v širokém spektru otáček a s nadšením, přepínání mezi jízdními režimy je evidentní, řadit lze i pádly pod volantem, bohužel ale ani ve sportovním režimu se mi nepodařilo držet kvalt a přesvědčit elektroniku, aby neodřadila na vyšší rychlostní stupeň.

Na druhou stranu mi ale chování převodovky nepřišlo tak neurotické jako třeba v Golfu R, který mne popouzel a provokoval stálým odřazováním k vyššímu a vyššímu tempu. TT sice nepodrželo zařazený rychlostní stupeň, ale ta naléhavost v další akceleraci naštěstí chyběla. Nechybí dostatečné pružné zrychlení(opět říkám v „okreskovém“ tempu), roztáhnout TT ke dvoustovce ze sto šedesáti by asi nebylo tak plynulé, ovšem kolem stovky bylo určovat a stupňovat dynamiku vozu velmi snadné.

Verdikt

Závěr bude možná malinko delší, ale nové Audi TT si to zaslouží, bylo by nečestné odbýt finále jedou větou… Nejprve musím dořešit narážku na cílovou skupinu zákazníků, kterou jsem měl kdesi v začátku článku. Může to být podle mne prakticky kdokoli, kdo má 1,13 respektive bratru 1,6 milionu Kč, to zaprvé. Sítem ale nebudou propadat už jen milenky bohatých mužů, majitelé salonů na úpravu kadeří, italští restauratéři a Leoš Mareš, jak tomu bylo dřív, nové TT podle mého názoru osloví mnohem širší skupinu lidí. Je rychlé, vizuálně atraktivní zvenku a oslnivé uvnitř, je dostatečně prestižní a reprezentativní (máte-li potřebu se ukazovat), zároveň vás výtečně povozí a pobaví.

Ne, není to krapet silnější konkurence pro Subaru BRZ ani méně sportovní rival pro Porsche Cayman. A není to ani GT, do kterého mu schází větší porce komfortu, ale i rozměrů jako takových, byť se umí o svou posádku dobře postarat i při jízdě na delší vzdálenosti.

Já jako zákazníka vidím toho, komu je Audi A5 příliš velké a nemotorné. Jako ex-majitele Golfu GTI, který vydělal dost peněz na to, aby se posunul na společenském žebříčku o level výš. Jako individualistu, možná single úspěšného člověka středního věku, který nepotřebuje velké auto (protože má firemní A6 Avant) a hledá určité vzrušení z jízdy, ovšem neprahne po ryzí sportovnosti.

Možná se oklikou snažím říct, že Audi TT 2.0 TFSI S Tronic je ve vší nenápadnosti tak schopné auto, že dokáže uspokojit (skoro) každého zákazníka hledajícího univerzální vůz se sportovním akcentem, dokáže-li za něj zaplatit. Za mne osobně je pak nové Audi TT velmi příjemným překvapením a když bych se teoreticky vrátil do dob, kdy jsem se angažoval v porotách anket auto roku, bylo by právě toto auto jedním z adeptů na nejvyšší vítězné příčky. A příslib toho, že až dorazí TTS, respektive TT RS, bude (muset být) absolutně fantastické.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcečtyřválec
Palivobenzín
Plněnípřeplňování trubodmychadlem
Zdvihový objem (cm3)1984
Převodovkašestistupňová dvouspojková automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
VpředuMcPherson
Vzadučtyřprvkové zavěšení
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)169/230 v 4500-6200
Točivý moment (Nm)370 v 1600 - 4300 ot./min
0-100 km/h (s)5,3
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Spotřeba paliva (l/100 km)6,4
Objem nádrže (l)55
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4177
Šířka (mm)1966
Výška (mm)1353
Rozvor náprav (mm)2505
Provozní hmotnost (kg)1410
Zavazadlový prostor (l)305
Ceny
Základní cena modelu999 900 Kč
Základní cena test. verze1 129 900 Kč
Cena testovaného vozu1 550 100 Kč
20.4.2015 11:12| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist