autoweb.cz > Audi > Audi A4 > Audi a4 avant > Audi A4 Avant 2.0 TDI quattro Edition (2014)
Audi A4 Avant 2.0 TDI quattro Edition (2014)
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 7
X-Factor 6
Celkové hodnocení 7.4
RADOSTI
Akustický a jízdní komfort; Příjemný interiér; Nenápadný vzhled
STAROSTI
Vyšší cena; Drobné projevy stáří
Ještě než v Ingolstadtu otočí list a začnou psát novou kapitolu úspěšného příběhu jménem A4, připomínají, že stávající generace má ještě co říct, přestože oba úhlavní konkurenti už dávno vyměnili svou munici. Trojkové BMW je tady už téměř tři roky, zatímco nejnovější céčkový Mercedes se na našich silnicích teprve zabydluje.
Pořád ještě aktuální generace Audi A4 s kódovým označením B8 je tu s námi už těžko uvěřitelných šest let a lhal bych, kdybych vás přesvědčoval, že to není vidět. Tehdy futuristicky tvarované diody denního svícení jsou v době LED světlometů aktuální jako včerejší noviny a zbytkem svých čistě účelových tvarů v automobilové soutěži krásy nejspíš neuspěje. Rozhodně tedy ne v černém laku a na šestnáctipalcových kolech, jako tomu bylo v našem případě.
Ani interiér neumí nabídnout nejnovější výdobytky techniky, naopak některými detaily prozrazuje dřívější dobu svého vzniku. Kupříkladu (jinak moc pěkný) klíč se musí zasunout do útrob palubní desky, zatímco u většiny dnešních aut ho můžete nechat odpočívat v kapse nebo batohu. Neohromí ani velikost displeje MMI, za který dáte 69 200 Kč. Jinak na vnitřku není vůbec nic špatného, je to typické Audi. Příkladné smontování, výborné materiály a promyšlená ergonomie už vám asi zní jako klišé, ale jestli má Audi něco v malíku, pak je to zpracování interiéru.
V přídi se usídlil dieselový čtyřválec 2.0 TDI o výkonu 150 koní a s točivým momentem 320 Nm, který směřoval přes šestistupňovou manuální převodovkou na všechna kola přes systém quattro. Osobně bych možná z lenosti sáhl po automatu, který se k zaměření auta hodí tak nějak víc, ale s větší porcí ujetých kilometrů jsem musel svůj pohled malinko přehodnotit. Tím spíš, že si Audi za automatickou převodovku S tronic řekne sto tisíc, byť v kombinaci se silnějším naladěním čtyřválce.
Motor je dostatečně kultivovaný a táhne příjemně až za hranici pěti tisíc, ale po překročení přibližně 4500 ot./min. už se od něj nějak výjimečných výkonů nedočkáte. Pokud budete ručičku otáčkoměru držet pěkně zkrátka, nebude vás motor ani obtěžovat typickými projevy dieselových agregátů, protože většinu toho odfiltruje výborné odhlučnění.
Více než kdykoli dřív dnes platí tvrzení, že kola dělají auto. A je jen na vás, jestli vám více záleží na tom, jak auto vypadá zvenku, nebo jak pohodlné je uvnitř. Zkombinovat obojí je vždy kompromis, s různými adaptivními podvozky se to většinou podaří, ale jednoduchý recept na opravdu pohodlné auto se nezměnil. Obuté pneumatiky o rozměru 225/55 R16 jsou toho jasným důkazem.
Ani si nevzpomenu, kdy jsem naposledy řídil testovací auto s takhle malými koly, ale zároveň si vyjma Mercedesu třídy S nevzpomenu na auto, které by bylo takhle pohodlné. Opravdu. Ať už kolům postavíte do cesty cokoli, nic vás za volantem nevyruší tupou ránou nebo otřesem.
Jestli má mít naftové kombi v popisu práce i zábavu za volantem, tak jsem ji nenašel. Ale upřímně – ani jsem ji nehledal nijak usilovně. Faktem je, že auto zůstává na limitu dlouhou dobu příjemně neutrální, odkud pozvolna nastupuje mírná nedotáčivost. Mnohem víc jsem ale na autě ocenil schopnost zdolat několik stovek kilometrů v tichu a pohodlí, navíc s docela příjemnou spotřebou.
Na konci týdne ukazoval palubní počítač něco okolo 7 l/100 km, cestu po dálnici jsem absolvoval s respektováním dopravních předpisů s výsledkem 6,4 l/ 100 km. Výborný výsledek na auto s permanentním pohonem všech kol. Čistě mechanický mezinápravový diferenciál Torsen tady rozděluje hnací sílu motoru mezi nápravy v poměru 40:60, v případě potřeby ale může na přední kola poslat až 70 %, v případě druhého extrému může až 85 % výkonu směřovat na zadek.
To přijde vhod hlavně ve chvíli, kdy nemáte pevnou půdu pod nohama (ehm, pod koly). Na suchém asfaltu nebo v zimě, jako byla ta poslední, má quattro vliv na jízdní vlastnosti pramalé, rychlost průjezdu zatáčkou limituje přilnavost pneumatik a nastavení podvozku, takže se mnohdy tučný příplatek nevyplatí.
Při pohledu do ceníku by vás ale mělo zajímat, že quattro teď pořídíte za stejnou cenu jako předokolku. Má to samozřejmě nějaká kritéria, třeba že musíte sáhnout po verzi Edition, ale ta s sebou přinese v rámci paketu Lifestyle slušnou základní výbavu jako xenonová světla, multifunkční tříramenný volant, vyhřívání předních sedadel, parkovací senzory, tempomat nebo rádio s bluetooth.
Náš konkrétní kus byl nadto vybaven zmiňovanou navigací včetně MMI, nechyběl barevný displej v kapličce přístrojů za 10 200 Kč nebo elektricky nastavitelná sedadla vpředu, která fakturu navýšila o 27 300 Kč.
Verdikt
Jestli mám vyzdvihnout něco, čím mi Audi A4 Avant učarovalo, pak je to výborný komfort v kombinaci se skvělým odhlučněním. Pokud tedy hledáte auto z prémiového ranku a na první příčku stavíte pohodlí na dlouhých cestách, nemůžete s touto kombinací udělat chybu.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | vznětový čtyřválec |
Palivo | nafta |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu podélně |
Zdvihový objem (cm3) | 1968 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | permanentní pohon všech kol quattro |
Podvozek | |
Vpředu | Pětiprvkové zavěšení kol |
Vzadu | Nezávislé zavěšení kol |
Pneumatiky vpředu | 225/55 R 16 |
Pneumatiky vzadu | 225/55 R 16 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 110 kW / 150 k v 4200 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 320 Nm v 1750 - 2500 ot./min. |
0-100 km/h (s) | 9,5 s |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 208 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,6 / 4,2 / 4,7 |
Objem nádrže (l) | 63 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4699 |
Šířka (mm) | 1826 |
Výška (mm) | 1436 |
Rozvor náprav (mm) | 2808 |
Celková hmotnost (kg) | 2105 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 750 |
Zavazadlový prostor (l) | 490 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 759 900 Kč (Avant, 1.8 TFSI) |
Základní cena test. verze | 1 111 869 Kč (2.0 TDI quattro Edition) |
Cena testovaného vozu | 1 309 704 Kč |