Audi A4 3.0 TDI quattro

Naftový šestiválec TDI posouvá model A4 do trošku jiné dimenze než v jaké se pohybuje se čtyřválcem. Velkým kouzlem tohoto auta je také jeho jednoduchost.
  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 8

RADOSTI
Znamenitý motor a převodovka; decentní vzhled; propracovaný interiér

STAROSTI
Příliš tvrdý podvozek; přesportovní image

Předsudkům a obvyklým klišé se člověk vyhne jen těžko, když se podívá na Audi A4 s motorem TDI pod kapotou. Jezdil jsem snad už s celou modelovou řadou této automobilky a udělal jsem si takový ten obecný obrázek, který si vždycky vybavím, když mě zase čeká týden testování auta se čtyřmi kruhy ve znaku – bude to pěkné uvnitř, trochu uskákané na silnici, trochu odtažité a nezábavné, ale jinak akceptovatelné.


S takovými předsudky se bojuje jen těžko, když je to u každého Audi vlastně stejné. A přesně takové, jaké popisuji. Proto, když jsem přebíral testovací Audi A4 3.0 TDI quattro a ujel s ním prvních pár kilometrů po městě, nevěděl jsem, co nového zase budu vymýšlet. Ale skutečnost, že současné Audi A4 nijak nevybočuje ze standardů značky, je svým způsobem dobrá zpráva.Jenže teď, s odstupem času a větší porcí najetých kilometrů, musím konstatovat, že je potřeba pohled na Audi A4 malinko přehodnotit. Může za to ale možná fakt, že testované auto není přecpané nesmysly, které běžný zákazník nevyužije, a spíše odpovídá konfiguraci, kterou si objedná rozumný člověk. Auto totiž nemá třeba elektronicky nastavitelný podvozek, nemá aktivní tempomat a z nadstandardní výbavy snad jmenujme jen povedené sedačky a navigaci.

Audi A4 fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Audi A4 fotogalerie

Pod kapotou najdete šestiválcový diesel 3.0 TDI, sedmistupňový dvouspojkový automat a pohon všech kol quattro, což je kombinace, která prostě do Audi patří a dokáže využít potenciál auta. Čtyřválec se totiž může někomu zdát podvyživený a s pohonem předních kol se vlastnostmi nebude nijak zásadně lišit třeba od Passatu, který jezdí výborně.

Podélně uložený šestiválec pracuje velmi jemně a jeho výkon narůstá plynule bez citelného turboefektu. Automatická převodovka je rozumnou volbou (kdo by chtěl manuál?) a i když občas nepříjemně cukne (při prudčím rozjezdu nebo popojíždění), je jinak nastavená velmi dobře a její software inteligentní. Zbytečně nevytáčí motor a udržuje ho v ideálním pásmu otáček, tedy někde mezi 1500 a 3250 ot./min (kde dostanete všech 500 Nm). Při běžné jízdě snad ani více otáček potřebovat nebudete, protože motor poskytuje velkou zásobu síly na předjíždění. O tak uvolněném dopředném pohybu se čtyřválci 2.0 TDI ani nesnilo.

Díky tlačítkům pod volantem můžete rychlosti volit sami a i když není nutné převodovce napovídat, je to aspoň něco, co vás za volantem Audi A4 zaměstná, dokud nejedete trochu rychleji.

Byl jsem zvědavý, jak se Audi bude chovat na standardním podvozku a se základním nastavením motoru a převodovky. Není tu žádné tlačítko pro nastavení sportovních či ještě sportovnějších režimů (nebo těch vůbec nejvíc nejsportovnějších) a musíte se spokojit s tím, co máte. A musím říci, že mi toto nastavení přijde nejlepší. Proč? Protože je předvídatelné a rychle si na něj zvyknete, takže se dá s autem jet poměrně snadno a příjemně rychle.Pokud je totiž systém nastavitelný, obvykle je v základním režimu příliš zaměřen na úsporu paliva a tudíž je takový odtažitý a opožděný, kdežto dynamičtější režim je pak zas zbytečně zbrklý – hlavně co se týká reakcí motoru a převodovky. Takhle je odezva motoru akorát tak příjemná na to, aby nebyla úplně ospalá a zároveň ne přebuzená. To samé platí o řízení a převodovce. Jen podvozek je moc tuhý a na průměrné české silnici z vás vytřese duši.

Byl jsem se projet po křivoklátských okreskách a ani moje BMW M3 nebo nedávno testované Porsche 911 se tu neklepou tolik. Testovaná Audi A4 měla ale paket S-Line na sice hezkých, ale naprosto nesmyslných 19″ kolech, pokud jde o jízdní komfort.

Ne, co je tvrdé, to není automaticky sportovní. Jistě, Audi je v zatáčkách rychlé, ale tu „sportovnost“ dělá hlavně vyvážení auta a jeho ochota komunikovat s řidičem (toho druhého se v Audi ale nedočkáte). V Audi sice budete bez námahy rychlí, ale není to rychlost podobná Imprezám WRX STI – nemusíte si ji zasloužit, prostě jen šlapete na plyn či brzdu a hýbete volantem.

A na rozbité silnici není ani moc příjemné s takhle uskákaným autem jezdit rychle, protože vám toho moc skrze volant neřekne a těžko se odhaduje hrana, kde už to přední kola vzdají a vy se utopíte ve smrtící nedotáčivosti. Když si totiž vypnete stabilizační systém, najednou zjistíte, že už jedete opravdu moc rychle a k maléru není moc daleko.

Testované Audi také nemá ten znamenitý sportovní diferenciál vzadu, takže i přes maximální snahu konstruktérů neodolává nedotáčivosti tak dobře a především si nemůžete dovolit dupnout v zatáčce na plyn a čekat, že vás auto vytáhne zadními koly ven. Čtyřkolka je v tomto autě hlavně proto, abyste se bez problémů rozjeli z místa na povrchu se sníženou adhezí a k rychlosti v zatáčkách autu nepomáhá. Spíše ve vás bude jen vyvolávat dojem, že si můžete více dovolit.Už jsme si ale řekli mnohokrát, že v zatáčkách rychlost neurčuje druh pohonu, ale nastavení podvozku a především přilnavost pneumatik. Audi A4 3.0 TDI quattro tak nebude rychlejší, pokud jde o limitní rychlost v zatáčce, než stejné auto s pohonem předních kol. Jenže když na své auto nazujete tak široké „salámy“, jako měla tahle A4, zvládne neuvěřitelné rychlosti. Dneska stejně všechno dělají hlavně pneumatiky. Zejména velká a silná SUV se bez nich neobejdou, jinak by byla na silnici pro smích. Schválně se podívejte, jak obrovské válce drží na silnici třeba BMW X5 M

I když toto Audi A4 není vysloveně sportovní nebo řidičsky zábavné auto, je velmi uspokojivé. Podobně, jako je v nižších kategoriích v naprostém pořádku Volkswagen Golf nebo Passat, je Audi A4 v té své. Trpí jen na příšerně tuhý podvozek, ale to už je vaše volba, stejně tak velikost kol.

Odpružení přesto funguje dobře a je cítit, jak jednotlivá kola v rozích auta pracují, jenže příliš krátké dráhy tlumičů a jejich velká tuhost kazí celkový dojem z komfortu. Přesto jsou sedačky pohodlné a po dlouhé cestě z nich záda nebolí. Možná by to chtělo trošku zapomenout na tu snahu o umělou sportovnost a soustředit se na skutečné pohodlí – vždyť s tak dobrou vyvážeností bude Audi A4 jezdit stále znamenitě. Příkladem může být třeba Mercedes třídy C, který se nehoupe jak rybářská loďka, jezdí také výborně a přesto je jeho podvozek mnohem pohodlnější.Audi A4 celkově funguje takovým tím uspokojujícím způsobem, zejména co se týče ergonomie a uživatelské příjemnosti. Nojo, německé auto… Tak například kufr – ano, je to sedan, takže sem ledničku nedáte, ale nakládací otvor je dostatečně velký a dobře přístupný. Je to jedno z mála aut, kam vložím celý kočárek, aniž bych musel sundavat kolečka. Stejně tak se dobře leze ma zadní sedačky, líbí se mi, jak je v interiéru všechno na tom správném místě a vůbec, nemusím se tu rozčilovat jako v italských, japonských nebo francouzských autech, že zas nemůžu něco najít – například spínač varovných blinkrů a podobně.

V ceníku zaujímá Audi A4 3.0 TDI quattro s automatem tu nejvyšší příčku (pokud nepočítáme verze S4 a RS4). Dovozce si ho cení na 1 183 600 korun a seznam příplatků je tak velký, že se klidně můžete dostat na dva miliony, když se zapomenete. Z hlediska provozních nákladů asi nebude majitele trápit spotřeba (která se reálně pohybuje kolem 8 litrů na 100 km, i když můžete jezdit třeba také za 11 litrů – nebo za šest, když chcete), ale spíše propad hodnoty auta po prvních letech provozu. Na našem trhu by si ale model A4 s šestiválcovým dieselem a rozumnou výbavou mohl cenu držet relativně slušně.

Verdikt
Sedan Audi A4 3.0 TDI quattro v této konfiguraci funguje naprosto skvěle a vlastně by mu nebylo co vytknout, dokud nenajedete na rozbitou silnici. Po stránce dynamiky a uživatelského komfortu je to naprosto vyhovující automobil. Není to „sportovní“ auto a už vůbec ne řidičsky zábavné, ale pokud s ním jezdíte, uspokojí vás svou samozřejmostí. Škoda, že nám BMW ještě nepůjčilo nový model řady 3, takže pokud se ptáte, kdo je „nejsportovnější“ sedan se šestiválcovým dieselem ve své třídě, musíme na první místo dát tohle Audi.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcevidlicový šestiválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2967
Převodovkasedmistupňová dvouspojková automatická S Tronic
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)180 / 245 v 4000 - 4500 ot./min.
Točivý moment (Nm)500 v 1400 - 3250 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)139,6
0-100 km/h (s)5,9
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Spotřeba paliva (l/100 km)6,8 / 5,1 / 5,7
Objem nádrže (l)61
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4701
Šířka (mm)1826 (2040 se zrcátky)
Výška (mm)1427
Rozvor náprav (mm)2808
Provozní hmotnost (kg)1755
Celková hmotnost (kg)2230
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1900
Zavazadlový prostor (l)480
Ceny
Základní cena modelu698 500 Kč (1.8 TFSI)
Základní cena test. verze1 183 600 Kč (3.0 TDI quattro S-Tronic)
9.7.2012 5:45| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist