Kůň domácí (equus caballus)

50 fotografiíZajímavosti o autech

Dnes nám připadá automobil jako samozřejmost a jen stěží bychom si bez něj dokázali představit život. Co tu ale bylo před tím, než se zrodilo auto? Čím se lidé dopravovali a jak se taková věc vlastně řídila?

Diskuze

12 komentářů

    paks

    Nabudúce by ste mohli otestovať nejakú športovo-úžitkovú verziu koňa (SUK), alebo niečo silnejšie aspoň s 2 konskými silami, popr. porovnať koňe s najnižšími emisiami (či uz CO2 alebo CH4)

    k.ik

    chybí hmotnost ne/brzděného přívěsu

    Jean

    Autor zabudol poznamenať, že každý kôň má v sériovej výbave kompletný balík komfortných a bezpečnostných funkcíí – napr. ABS, ASR, ESP, adaptívny tempomat, rozpoznávanie chodcov, a niektoré zvlášť inteligentné majú fuknciu odprevaď ma domov s autonómnym riadením bez zásahu človeka. Dokonca môžu mať funkciu automatického doplňania PHM a zabudovaný alarm s immo. 🙂

    Jean

    Autor zabudol poznamenať, že každý kôň má v sériovej výbave kompletný balík komfortných a bezpečnostných funkcíí – napr. ABS, ASR, ESP, adaptívny tempomat, rozpoznávanie chodcov, a niektoré zvlášť inteligentné majú fuknciu odprevaď ma domov s autonómnym riadením bez zásahu človeka. Dokonca môžu mať funkciu automatického doplňania PHM a zabudovaný alarm s immo. 🙂

    martin

    paradny clanok, nechapem tym dislikes ….

    petulka

    =)Souhlas, ještě doplním: Důležité je naprosto precizní chování řidiče (jezdce) v záběhu (tzv přiježdění koně) a také v následných obdobích je velmi snadné koně poškodit nesprávným zacházením… Při kvalitním výcviku můžeme získat skutečně spolehlivý terénní dopravní prostředek oplývající přirozenou inteligencí, který je schopen následovat dopravní prostředek jedoucí před ním bez zásahu řidiče, samozřejmě jak již bylo zmíněno je schopen samonavigace a tím pádem řidiče neschopného řízení dovézt domů (znám několik případů kdy kůň pravidelně vozil podnapilého řidiče domů z nálevny), dále je schopen překonávat terénní nerovnosti (padlé stromy, potoky, příkopy) dostat se ven z bažiny a jiných nepříjemností bez zásahu řidiče, je schopen brodění a dokonce i  plavby přes menší vodní toky s mírným proudem =) Jinak článek je povedený, pobavil mne, jenom bych opravila, že do pohybu se neuvádí patami, ale mírným stiskem holení- v závislosti na výcviku může být k uvedení do pohybu použit dokonce pouze hlasový signál a popis řízení obsahuje další drobné nepřesnosti, jejichž oprava by vydala na dlouhý článek….

    Lenx

    Výborný článek. Jen bych doplnila, že velmi záleží na autoškole. Autor článku byl v autoškole, kde se řídí podle jednoduchých pravidel, zřejmě používají unavené a nevhodně ježděné prostředky, nebo vzali v potaz nezkušenost řidiče, který tyto modely zkoušel poprvé. Tyto pak bohužel, lze do chodu uvést patami, brzdit taháním za otěže, které též slouží k řízení.
    Všechny modely v základní verzi mají startér, brzdy i volant uložený na hřbetě. Řidič pak vozidlo ovládá změnou tlaku vlastních končetin, a změnou náklonu svého trupu. Jde o biologicky řízenou jednotku, jejíž rychlost je rovna myšlence. Otěže, a nižší verze jej mají ve dvou provedeních buď v přímém kontaktu s hubou koně nebo vyšší v kontaktu s nosem koně, nejvyšší verze pak otěže nepotřebují, fungují jako spojka.

    V silničním zákoně je kůň považován za vozidlo, takže SUV = klíííďo :-). Cenové rozpětí se pohybuje od 1000 Kč po 1.000.000 USD i vyšší. V zásadě se liší čistotou provozní kapaliny a očekávaného výkonu. Nevýhodou luxusního provedení Hřebec je samostatné garážování, verze Klisna pak má tu výhodu, že může produkovat další vozidla prakticky každý rok. Nová vozidla jsou k provozu využitelná po víceméně 3 letech péče garážmistra.

    Pěkného Silvestra 🙂

    Lenx

    Všechny modely mají také zabudovaný automatický katapultážní systém řidiče v případě, že biologický počítat vozidla vyhodnotí nastalou situaci jako vozidlu nebezpečnou nebo nepříjemnou. Katapultáž nelze vypnout. Právníci dosud nepřišli s dostatečnými důkazy, které by zabudovaný katapultážní systém jasně označili za skrytou vadu či ochranný prvek.

    petulka

    Nesouhlasím, katapultážní systém lze vypnout, ale je to velmi náročné… mě se to po pár letech nakonec povedlo 🙂

    Behemot

    Udaný výkon nesouhlasí, špičkový výkon koně je až několik koní. Pan Watt údajně svou jednotku krapet nadcenil a koně podcenil, aby jeho první parní stroje nevypadaly tak špatně…

    Di_fuze

    Chápu nadsázku článku, a nemám nic proti. Jen pro pořádek se pracovní „výkon“ ale spíše nesprávně síla koně nachází mezi 6-10 „koňskými silami“ dle stáří a stavby (k,ks, HP atd. s mírnými rozdíly).

    8bit

    Přesně, těch 746 W jsou jen nekalé obchodní praktiky pana Watta, aby víc vyvařil na svých parních strojích. Jednotku 1 HP totiž nedefinoval podle koně, ale podle nějakých poníků neznámého technického stavu, sloužících jako motor na vytahování vozíků kdesi v dole. Není to maximální, ale normální provozní výkon a navíc mám za to, že jednotka byla odvozena nikoli podle poníků samotných, ale podle parametrů celého systému i s veškerýma jeho ztrátama. :o)

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist