Zákazníci prý opouštějí malé prodejce ojetin, ti ve velkém krachují

Když jednomu obchod stagnuje, tomu druhému obvykle kvete. Podle průzkumu by měly expandovat velké autobazary.

V České republice, podle Asociace autobazarů (APPAA), bylo za prvních šest měsíců letošního roku registrováno (zobchodováno) cca 340 tisíc ojetých vozidel. Přibližně polovinu z tohoto počtu si prodali občané mezi sebou, druhá polovina se pak zobchodovala v autobazarech a u dealerů nových aut.

Podle Asociace autobazarů (APPAA) je však zřetelný zajímavý trend. Malé autobazary se potýkají s nedostatkem aut i zákazníků a ukončují svojí činnost. Velcí prodejci naopak expandují, skladem mají stovky až tisíce aut a portfoliem služeb kopírují prodejce nových vozidel. Asociace autobazarů (APPAA) aktuálně registruje 54 členů. „Měsíčně sice jednáme až s deseti novými uchazeči o členství, ale většinou je musíme odmítnout, protože nesplňují elementární parametry férového prodejce a jde jim pouze o certifikát potvrzující členství v Asociaci, říká Přikryl.

A vysvětluje… „Podle našich informací ukončilo v letošním roce činnost cca 40 autobazarů,“ říká předseda APPAA Petr Přikryl a pokračuje: „Jde především o malé prodejce, kteří prodávají 15 – 35 aut měsíčně.“ Podle Přikryla je hlavním důvodem především velmi omezená nabídka jak samotných vozidel, tak i doplňkových služeb. „Většina těchto prodejců takzvaně zamrzla v devadesátých letech, kdy stačilo přivézt auto z Německa, naleštit ho, dovnitř dát voňavý stromeček a se ziskem prodat.

Dnes je ale trh úplně jinde, zákazník je velmi dobře informován a pečlivě vybírá, kde nakoupí,“ přibližuje Přikryl specifika obchodu s ojetými vozy. Podle Přikryla bude tento trend i nadále pokračovat a do konce letošního roku tak může ukončit svojí činnost až stovka malých prodejců ojetin.

„Trh je velmi dobře saturován a zákazníci pochopitelně vybírají prodejce s velkou nabídkou a širokou paletou doplňkových služeb,“ říká Přikryl a doplňuje: „Není důvod, aby se český trh s ojetými vozy odlišoval od západoevropských zemí, je to jen otázka času.“ Podle Přikryla podobná samoregulace trhu také pomůže v řešení problematiky stáčení tachometrů.

To se podle něj odehrává právě v těch nejmenších autobazarech s nejméně kvalitními vozy, většinou dovezenými ze zahraničí. „Jestliže tito prodejci ukončí svoji činnost ubyde také počet těch, kteří stáčejí tachometry a tedy i počet vozidel s přetočeným tachometrem.

21.7.2016 12:51

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist