Autotýden Martina Plaštiaka: Nadměrné přemýšlení škodí

Zuffenhausen si na přemýšlení potrpí, možná až moc. Naštěstí jsou tu lidé jako Jeff Zwart, kteří stále ještě dělají co chtějí, nikoli co by měli chtít.

Nemohu začít jinde než u Porsche, ačkoli jeho zprávy nejsou překvapivé. že ve slavné automobilce zbytečně přemýšlí, dokázal sám šéf Matthias Müller. Potvrdil, že vývoj naftové Panamery je v plném proudu. Auto se objeví na trhu ve druhé polovině roku 2011. O motoru neřekl ani slovo, ale vsaďte si na třílitrový šestiválec s výkonem od 240 koní výš a nějakýi 550 newtonmetry. Dobré výkony podpoří osmistupňový automat. Panamera D zrychlí na stovku za sedm sekund a byla by ostuda, kdyby nejela 250 kilometrů v hodině. Proti směru, jímž se Porsche vydává, objektivně nic nemáme, jenže znáte to – nejdřív byl diesel v Cayenne, teď míří do Panamery, za tři roky bude v Panameře kupé… a hádejte kam ho Volkswagen nechá napasovat potom?To byla jen nízká úvaha, Müller se pustil i do mnohem vzletnějších. Mluvil o spolupráci s Bentley – Britům by se hodila platforma Panamery a možná i moderní motory z Zuffenhausenu. Jedním z vedlejších produktů spojení by mohla být moderní variace na Porsche 928 (rozumějte Panamera kupé), Müller bohužel pokračoval dál. Povídal o přizpůsobivosti platformy sedanu Porsche a nešetřil slovy jako „van“, „kombi“ a „delší“. Cože? Kombi? Van? To jako MPV? Horší než Cayenne to nebude, ale moje jméno v pořadníku nehledejte (ani kdybych dostal přidáno). Jako vždy: pokud to udrží při životě historický odkaz značky, ať si u Porsche s pánem bohem dělají co chtějí.

Příliš času tráví úvahami také Chris Burden. O své příčetnosti jistě nepochybuje, my si však jeho duševním zdravím jisti nejsme. Americký umělec se naštěstí projevuje poutavým způsobem. Jeho poslední dílo, nazvané Metropolis 2, sestává krom hromady nosníků z dvanáci stovek autíček od Hot Wheels. Je velké a hlučné, takže bychom ho samozřejmě chtěli vidět. Prozatím musíme vystačit s videem, práce se právě stěhuje rozebraná do Los Angeles County Museum of Art v největším městě Kalifornie.Do hlubin zapomění možná míří neoblíbený předpis, podle kterého zahraniční automobilky operující na čínském trhu musí založit společný podnik s místním výrobcem. Značky jako Mercedes-Benz nebo Buick se v Číně stávají de facto majetkem místních, podíl zahraničních automobilek ve společných operacích je shora omezen padesáti procenty. Za kousek tlustého tržního koláče západní firmy platí svým know-how, které Číňané ve velkém kradou, a přidanými náklady. Že by přísné sevření pravidel mohlo povolit, prozradil zástupce ředitele státnho výzkumného centra rozvoje Liu Shijin. Instituce krkolomného jména má v Číně na starost výzkum a plánování strategií ekonomického a sociálního rozvoje. Má významný poradní hlas při určování politiky státu. Pan Liu Shijin tedy není bezvýznamná figurka.

V Číně někdo přemýšlí, u Jeffa Zwarta nikoli. Jen pro formu: Jeff Zwart letos vyjel na Pikes Peak v čase 11 minut a 31,095 sekundy. Za volantem Porsche 911 GT3 Cup překonal o víc než půl minuty rekord třídy Time Attack 2WD, který vloni stanovil Rhys Millen na přemotorovaném Hyundai Genesis. Pokud jste si Jeffa Zwarta představovali jako já, tedy jako něco mezi Stevem McQueenem a Mikou Häkkinenem v nejlepších letech, chyba. Rekordní pilot je postarší pán, fotograf, režisér kratších klipů a velký fanda Porsche. Jak to vím? Jeff Zwart vypustil do světa video z tréninku na rekordní jízdu. Obsahuje nejen záznam jízdy na prachem zapadané hoře kdesi v Kalifornii, ale také výborný komentář samotného jezdce.

Z obvyklého kurzu uhnul Lorinser. Specialisté na úpravy mercedesů spojili neslučitelné, jen ve větším měřítku než obvykle. Pod kapotou Smartu Easybrid si podaly ruce tuning a ekologie. O malé auto s motorem vzadu tentokrát nejde, technologii Easybrid lze namontovat na libovolný vůz s bubnovými brzdami. Z konvenčního stroje se zásahem Lorinseru stane hybrid. Systém je příkladně jednoduchý, základem jsou zadní kola s integrovanými elektromotory o celkovém výkonu 41 koní. Zvládnou pohánět auto pouze silou elektřiny na vzdálenost třicet kilometrů. Kam přesně se nastěhuje baterie nevíme, ale pokud pasuje do Smartu, třeba Fiat 500 ji pojme také. Lorinser už na Easybrid, první dodatečně montovaný hybrid na světě, přijímá objednávky. Zapomeňte na čip, hitem úpravců TDI budou příští rok hybridní kola!Zajímavý nápad vytáhl Thanva Tivawong. Co kdyby řidiči věděli, jak dlouho ještě bude svíti červená, zelená nebo oranžová? Nejspíš by se chovali vyrovnaněji. Přesně tato logika stojí za novým návrhem semaforů s grafikou přesýpacích hodin. Virtuální písek příslušné barvy se na nich sype shora dolů přesně tak, jak byste mohli čekat. Když doběhne, změní hodiny barvu a začnou znovu. Koncept má své mouchy. Počítá s jediným tříbarevným světlem, takže barvoslepí mají smůlu. Někteří kolegové projevli obavu o zvýšení aktivity pouličních závodníků, jimž by zavedení ještě lepších startovacích zařízení na každou křižovatku přišlo vhod. My bychom však tuto výtku brali s rezervou – obyčejný semafor je pro neoficiální měření sil dost dobrý už dnes.

Do třetice přemýšleli u Volkswagenu. Inženýři z Německa chystají ve spolupráci s Fraunhoferovým institutem přední okno, které se nezamlží, nezapotí ani nenamrzne. Jejich sklo potažené sloučeninou india prý dobře odolává přírodním vlivům až do mínus dvaceti stupňů celsia. O technologii víme málo, pracuje údajně tak, že zabraňuje vyzařování tepla oknem ven, čímž udržuje sklo nepatrně teplejší než okolí. Žádné oficiální datum uvedení na trh zatím nemáme. Volkswagen řeší několik problémů – jeho přední sklo například blokuje signál mobilních telefonů i rádia.Pokud bychom vyhlašovali komentář týdne, odnesl by si ho Peter Birtwhistle. Šéfdesignér Mazdy v osmdesátých letech pracoval pro Audi, kde navrhoval krátké Sport Quattro. Tento týden na něj zavzpomínal v jednom z rozhovorů a použil slova „zatraceně ošklivé“. Vysvětlil, že osadit kratší model na podvozku Audi 80 tvary Quattra bylo obtížné. „Udělalo co mělo, ale vypadá strašně,“ řekl Birtwhistle. Má pravdu, jenže koho to zajímá? Vzniklo jen 224 kusů auta kvůli homologaci na mistrovství světa v rally, měly pětiválec o objemu 2,1 litru a tři stovky koní. Rozvor Sport Quattra byl o 29 centimetrů kratší než u dlouhé verze. Je zajímavé, že Walter Röhrl kdysi označil zkrácení Quattra za problematické. Konstrukční změny prý zcela zničily rozložení hmotnosti. Dohromady se jej povedlo dát až u speciálu S1, který měl chladiče vzadu.

autoweb.cz

27.11.2010 10:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist