Smart ForTwo mhd

Malé autíčko má ve městě jistě smysl. A kde jinde se nejlépe starat o ekologii, než právě u městských aut?
  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

Na úvod

Mnoho lidí mě poslední dobou nařklo, že jsem zpátečník a zcela asociálně pohrdám jakoukoli snahou o snižování emisí a všemožnými ekologickými vylepšeními, které automobilky postupně zavádí do výroby.

To není pravda. Jenomže se o automobilový průmysl docela zajímám a tudíž není tak snadné oklamat mě nálepkou „supergreen zero emission ultraeco line“. Snaze o snižování spotřeby a emisí fandím, protože to zároveň znamená zlepšování efektivity motoru, nelíbí se mi ale snaha některých automobilek vytáhnout z lidí pod vlajkou boje za ekologii peníze za věci, které by měly být samozřejmou součástí vývoje a zdokonalování pohonných jednotek.

Fabia Greenline, Passat Bluemotion a podobné pokusy mne tedy nechávají vcelku chladným. Hybridní pohon v Lexusech už je o něčem jiném, myšlenka využití energie, která se v běžném autě pouze brzděním přemění na teplo, je krok správným směrem. Škoda, že je výroba celého ústrojí zatím velmi drahá a až neúnosně neekonomická.

Smart ForTwo velká fotogalerie

Smart ForTwo fotogalerie

Kromě rekuperace kinetické energie ovšem hybridy řeší další výrazný problém – neefektivní provoz v nejnižších otáčkách/rychlostech. Spalovací motor se prostě vypne a auto se rozjíždí na elektřinu. A teď si odmyslete drahé a výrobně neekologické akumulátory a zbyde vám část techniky, kterou používá tenhle Smart.

Technika

Pod víkem zavazadlového prostoru pracuje litrový tříválec odvozený z motoru značky Mitsubishi, ale místo klasického startéru a alternátoru je spojený s řemenem poháněným kombinovaným startérem-generátorem. V momentě, kdy motor není potřeba, automaticky zhasíná – tedy v momentě, kdy zastavujete na semaforech. Jakmile sundáte nohu z pedálu brzdy, tříválec zase automaticky naskočí a jedete dál.

Celý systém se dá pochopitelně vypnout (zeleným tlačítkem ECO), protože neustálé zhasínání a naskakování v rychle poskakující koloně, nebo uprostřed rušné velké křižovatky může řidiče trochu znervózňovat.

Motor má výkon 71 koně a především dostatečně nízko položený vrchol točivého momentu, takže se s ním v městském provozu rozhodně neztratíte. Spojený je s pětistupnovou robotizovanou manuální převodovkou a pohání zadní kola.

Na silnici

Ve městě vám výkon motoru bude stačit naprosto bohatě, na okreskách je to také v pohodě, a když přimhouříte oči, můžete se vydat i na dálnici. Smart udrží dálniční limit i v plném obsazení a v kopci, jenom musíte občas podřadit na čtyřku a smířit se s vyšší hlučností.

Řazení vyžaduje trochu cviku. Automatizovaná převodovka (nikoli automatická, nemá měnič točivého momentu, ale klasickou spojku, kterou ovládá hydraulika) je sice znatelně lepší, než v prvních Smartech, ale pořád ještě uděláte nejlépe, když se smíříte s tím, že stupně budete volit sami a přitom se naučíte trochu manipulovat plynovým pedálem. Pokud totiž necháte volič v poloze automatu, řazení vás často překvapí nepříjemným zacloumáním a úbytkem akcelerace v nejméně vhodném momentě. Nejlepší, co můžete udělat je, že se naučíte přizpůsobit uvolněnému tempu, které Smartu vyhovuje nejlépe.

Smart druhé generace má podstatně delší rozvor i celkovou délku, než jeho předchůdce. Ta tam je výhoda v parkování kolmo k chodníku (pokud neparkujete v americe, kde jsou místa k parkování podstatně širší než u nás), nicméně manévrovatelnost pořád zůstává na excelentní úrovni – tedy, pokud máte silné ruce, protože řízení postrádá posilovač a v nízkých rychlostech je to docela makačka. Volant není teleskopický, takže vyšší postavy ho budou mít „na dlouhé ruce“, což manévrování ještě ztěžuje.

Pokud jde o jízdní komfort, musíte vzít na vědomí, že tohle je přece jen krátké auto a taky docela tuhé, takže o poskakování na rozbitém asfaltu není nouze a ve vyšších rychlostech je patrná jistá nervozita.

„Hybridní“ pohon funguje bezchybně, navíc se dá i vypnout, pokud není zhasínání motoru zrovna vhodné. Spotřeba v hustém provozu skutečně znatelně klesá a kromě toho si můžete užívat výrazně zlepšené akustické pohody.

Prostor a výbava

Smart ForTwo a prostor, to zdánlivě nejde dohromady. Stačí si ale uvědomit, že ze statistického hlediska většina aut vozí na zadních sedačkách jenom vzduch a Smart začne dávat smysl. Protože konstruktéři nemuseli brát ohled na zadní cestující, ti přední se nemusí nijak zvlášť omezovat. Z ergonomického hlediska mrzí jen pevný volant, díky kterému si vyšší řidič nemůže najít pohodlnou pozici. Pokud se přisunete blízko k volantu, bude vám vadit police před koleny, v opačném případě zas bude volant moc daleko.

V kufru je konečně docela dost místa, plus velmi praktická zavírací schránka ve výklopných dveřích. V testovacím autě byl ale na ukázku vestavěn jakýsi policový systém, který by možná přišel vhod drobnému podnikateli, který by Smart používal například jako servisní vozidlo. Z hlediska běžného uživatele, který potřebuje spíše univerzální využití, je to ale peklo. Do takto upraveného kufru nenacpete žádnou větší tašku a kromě toho není vnitřkem vůbec vidět dozadu. O plechovém rachocení a značně ztíženém přístupu k motoru ani nemluvě.

Verdikt

Verdikt tohoto testu je třeba rozdělit na dvě části. Zaprvé je třeba zjistit, jestli má vůbec smysl Smart jako takový. Přinese vám styl a pozornost okolí, ale nechá si za to patřičně zaplatit. Nejlevnější stojí 241 tisíc, testovací auto s veškerou výbavou stojí už 325 tisíc. Za to si koupíte slušně vybavené a kvalitní čtyřmístné supermini.

Z toho důvodu mi Smart přijde nejlepší jako firemní auto. Na ulici ho totiž díky výraznému vzhledu opravdu nepřehlédnete, takže stačí opatřit ho reklamními polepy a je to. A ve služebních autech jezdí více než dva lidé ještě méně často, než v soukromých.

Druhá důležitá otázka je, jestli se vyplatí zajímat o verzi Micro Hybrid Drive. Vzhledem k tomu, že rozdíl v ceně je necelých dvacet tisíc, není co řešit. Ve městě, které je doménou Smartu, ušetříte slušných pár litrů a kromě toho budete mít na semaforech v autě hrobové ticho.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)13,3
Motor
Konstrukceřadový tříválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické
Uloženívzadu napříč
Zdvihový objem (cm3)999
Převodovkapětistupňová manuální robotizovaná
Poháněná kolazadní
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)52/71 v 5800 ot./min.
Točivý moment (Nm)92 při 4500 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)145
Spotřeba paliva (l/100 km)4,9/3,9/4,3
Objem nádrže (l)33
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)2695
Šířka (mm)1559
Výška (mm)1542
Rozvor náprav (mm)1867
Provozní hmotnost (kg)750
Celková hmotnost (kg)1020
Zavazadlový prostor (l)220/360
Ceny
Základní cena modelu241 000 Kč
Cena testovaného vozu325 000 Kč
21.7.2008 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist