10 novoročních předsevzetí pro řidiče na rok 2014

Prvního ledna je podle zažitých tradic optimální čas pro bilancování a předsevzetí. Zde jsou ta naše.

Tak jako každý rok, tedy každý rok na začátku, tady máme nějaká ta předsevzetí, která bychom si rádi, doufejme společně s vámi, našimi čtenáři, vzali k srdci. A pokusili se je, když ne všechna, tak alespoň některá, splnit.

Není třeba je brát až tak doslova, trocha nadsázky nikdy neuškodí a nebude od věci číst mezi řádky. Každopádně nejde „jen“ o legraci nebo novoroční odlehčenou zábavu po náročné silvestrovské noci. Pojďme tedy na to…

1. Budu ohleduplný
Alfa a omega většiny problémů v provozu, právě nedostatek ohleduplnosti generuje napětí, stres a kolizní situace. Přitom by stačilo začít se chovat ohleduplně. Pozor ale, nemluvíme teď o slepé snaze zavděčit se za každou cenu. Zašlápnout bez varování brzdy v koloně aut jen proto, že kdesi z vedlejší možná chce někdo vjet na hlavní – bez ohledu na to, že nejedu sám a mám za sebou další auta v řadě, anebo uhýbat z „pomalého“ pruhu na dálnici do „rychlého,“ pokud se v připojovacím pásu objeví auto které chce najet (co na tom, že v levé pruhu omezím rychle jedoucí auta?!) – to není ohleduplnost, to je náznak hlouposti.

2. Přestanu používat výraz „dálniční pirát“

Je to totiž neadekvátní a nepřesné… Definujme si nejprve dva důležité výrazy. Tak třeba podle Wikipedie vychází „dálnice ze slov dálková silnice, zastarale autostráda. Je to rychlostní komunikace pro motorová silniční vozidla a nejvyšší typ pozemní komunikace, která se staví na nejzatíženějších dálkových vnitrostátních a mezinárodních tazích. Oproti silnicím je na dálnicích obecně povolena vyšší rychlost a jsou zde použity vyšší technické parametry. Na dálnici je přísně zakázán pohyb pěších osob, a to včetně stopování.
pirát (z fr. pirate, řec. peiratés, lupič, pirát) je původně námořní lupič. Piráti obvykle přepadají obchodní lodi, ale často loupí i na pobřeží. Pirátství kvete tam, kde je velký lodní provoz a lupiči mohou doufat v bohatou kořist. Místo šavlí a plachetnic mají dnes k dispozici rychlé čluny, automatické zbraně i děla a rakety.“ Konec citátu.

Tedy „dálničním pirátem“ by měl být ten člověk, který na dálnici přepadává a loupí za účelem osobního obohacení. Dálniční pirát není člověk, který má Audi A6, Audi A8, BMW řady 3, 5, 7 nebo Mercedes (jakýkoli od třídy C výše). Dálniční pirát není člověk, který jede rychle (pokud při tom nehází na okolní auta lana s háky a nestřílí z děla). Dálniční pirát není člověk, který dá najevo bliknutím, že by měl řidič před ním v levém pruhu přestat spát, anebo si rozmyslet, jestli deset minut na předjetí kamionu není vážně trochu moc. A dálniční pirát není člověk, který ve snaze jet bezpečně a plynule podjede auto na dálnici zprava – neudělal by to, kdyby tam nebylo místo a pokud tam místo je, je to chyba řidiče v levém pruhu, že se táhne jako med. Namísto nevhodného dálničního piráta používejme prosím přesnější označení, například agresivní řidič korejského SUV, neohleduplná řidička nesoustředící se na jízdu ve francouzském MPV plném dětí a podobně.

3. Nebudu ukazovat vulgární gesta
Posunkem se vztyčeným prostředníčkem se nic nevyřeší, naopak. Pokud jste v právu, nijak si nepomůžete, člověk, který vás omezil, si toho stejně ani nevšimne. A za hulváta budete vy. Pokud vy uděláte chybu – namísto f**k you gesta by se hodilo spíše omluvné mávnutí nebo bliknutí oběma blinkry.

4. Sundám nohu z plynu
Je to fyzika, nic jiného. Spočítejte si, s jakým rozdílem dojedete do cíle, pokud bude vaše rychlost 130 km/h versus jízda 160 km/h. Pár minut, pro které (nevezete-li dítě s úrazem do nemocnice apod.) asi nestojí za to riskovat. Naopak pokud vyrazíte na závodní okruh nebo testovací polygon, nebojte se vyzkoušet své limity i limity auta a (s rozvahou a postupně) dejte plynovému pedálu co proto.

5. Naučím se chápat motorkáře

6. Přestanu poslouchat lži
Třeba ty, že potřebuji k životu kombinaci velkého SUV a kupé se čtyřmi dveřmi. Nepotřebuji – jeden paskvil nedokáže nahradit praktické kombi a sportovní auto. Nebo nereflektuji na fantazie, že auta s asijským rodokmenem jsou česká. Nedám na mýty. Jednoduché. Prostě nedám na mýty. Víte přece, o čem je řeč.

7. Naučím se chápat řidiče kamionů

8. Zhubnu
Teď nejde o osobní hmotnost, o tukové obložení břišní krajiny, ale o nadváhu v širším pohledu, v metaforickém. Možná než mluvit o hubnutí by bylo přesnější slíbit si že „budu střídmější.“ Vážně chci auto s plnou výbavou, když ji nepotřebuji? Opravdu mi stojí za to koupit si hromadu plastů na karoserii, když má s nimi můj sexy trendy all-cross-track-road stejné (pseudo)terénní vlastnosti jako klasické kombi? Musím mít nutně výkon přes 400 koní, když tak jako tak nebudu na okruhu rychlejší než řidič lightweightu typu Radical, KTM nebo Caterham? Méně je někdy více a není od věci na to myslet.

Řídili jsme: Ariel Atom

Reportáže | vydáno 22. 10. 2013

9. Začnu přemýšlet
Prostě začnu používat selský rozum. Jedu po dálnici, ve zpětném zrcátku vidím světla, zamyslím se a neloupnu to do levého pruhu. Najel jsem na špatný nájezd na městský obchvat – zastavím na pětníku a začnu couvat zpátky po přivaděči? Ne, zamyslím se, řeknu si, že mi těch pár minut za to riziko nestojí a prostě sjedu na dalším sjezdu. Vidím u krajnice blikající policejní auto a hlídku, jak pokutuje jiného řidiče? Neskočím na brzdu bez ohledu na ostatní řidiče. Ale zamyslím se. Přijdu na to, že pokutují-li někoho, tak současně nezvládají měřit, tudíž mi nic nehrozí, tudíž nemusím panikařit, zejména ne ve chvíli, kdy už zpanikařili všichni přede mnou, a tak jako tak jedu dvacet. Vlastní inteligence je často (a většinou) svou logikou nadřazená stereotypu, úřednímu šimlovi a direktivě.

10. Budu více jezdit
Jezdit na okruhové dny, řidičské akce, školení řidičů. Prostě na sobě budu pracovat, abych se stal lepším řidičem.

1.1.2014 7:04| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist