Renault Mégane (2002 – 2008): Líbivý a zlobivý

Druhá generace Renaultu Mégane se motoristům stále líbí, jenže nadčasový design není všechno. Častá poruchovost sice sráží ceny ojetin, ale právě z důvodu možných závad si vůz nehledá majitele úplně snadno.
meg2_per.jpgCelá galerie 11 Zdroj: MilanJ

Foto: Autoweb.cz

Druhá generace Renaultu Mégane si nevysloužila zrovna nejlepší pověst. To je důvodem rychlejšího poklesu cen ojetin, které tak spolu se stále pohledným designem lákají i začínající motoristy. Vyhledávaný je především praktický kombík pojmenovaný Grandtour, který kromě objemnějšího zavazadelníku nabídne i více místa pro posádku. To však platí i pro sedan. Tyto dvě karosářské verze mají totiž o 61 mm delší rozvor než hatchback. Ten handicapuje i záď s „hrbem“, který kvůli nepravidelnému tvaru značně omezuje využitelnost zavazadelníku. Zakulacené zadní okno a navazující „hrb“ navíc znemožňují klasické kartáčové myčce vozidlo pořádně umýt a tak na dvou místech po stranách musí motorista vozidlo domýt ručně.

Zcela samostatnou kapitolu pak představuje kupé-kabriolet, jehož karoserie se v zatáčkách značně kroutí. Následkem toho na trhu potkáte vozy, jejichž skládací střecha nezapadá do zámků nad čelním sklem. To je problém, který se třeba u konkurenčního Peugeotu 307 CC nevyskytuje a možná i proto není Renault Mégane CC tak početně zastoupen na našich silnicích.

Interiér automobilu nemusí vyhovovat každému. Někdy je mu vytýkána kvalita použitých plastů, často „letecká“ parkovací brzda nebo použití poměrně neskladné startovací karty místo klasického klíčku. Ta má sice velikost platební karty, ale je citelně tlustší. Motorista naučený na klíček pak tak nějak neví, kam s ní. Nezvyklý je také vyšší posez a to i pokud dáte sedadla do nejnižší polohy. Pohodlí tak najdou motoristé do výšky 190 cm. Stačí mít o trochu více a budete se dotýkat hlavou stropu. Naopak klad představují odkládací schránky v podlaze, podobně jako je má třeba MPV Renault Scénic.

Jak zde již padlo, rozdílný rozvor karosářských variant ovlivňuje prostor pro posádku. Zatímco v sedanu a kombi najdete místa pro nohy cestujících na sedadlech vzadu dostatek, v hatchbacku je ho málo a totéž platí pro kupé-kabriolet. Zavazadelník hatchbacku má objem 330 litrů a ten je ještě obtížně využitelný kvůli podivnému tvaru zádě automobilu. Sedan a kombi disponují zavazadelníkem o objemu 520 litrů, což je pěkná hodnota, která uspokojí i náročnější řidiče. Zavazadlový prostor kupé-kabrioletu nabídne objem 490 litrů, avšak jen v případě, že máte nataženou střechu. Ta se totiž jinak skládá do zavazadelníku, což jeho kapacitu citelně zmenší na pouhých 190 litrů.

Vyloženě ozdobou nejsou ani jízdní vlastnosti Renaultu Mégane druhé generace. Za sucha jsou jízdní vlastnosti solidní, ale na mokré vozovce můžete poměrně snadno vyvolat nedotáčivý smyk. Důležité je dobře zvolit nájezdovou rychlost. S některými konkurenty tak zvládnete projet zatáčky rychleji a nemusí jít zrovna o nejlepší vozy ve třídě. Totéž pak samozřejmě platí i pro zvládnutí vyhýbacího manévru.

Základní pohonná jednotka 1.4 16V o výkonu 60 či 72 kW není vyloženě zlá, ale lépe si s vozem rozumí silnější 1.6 16V, disponující výkonem 83 kW. Jde o motor, který je výrazně ochotnější, což oceníte zejména při větším zatížení vozu. Šestnáctiventilový dvoulitr o výkonu 100 kW je sice silný, ale také žíznivější než šestnáctistovka. To platí dvojnásob pro přeplňované motory 2.0 T o výkonu 120 kW, a 165 kW ve sportovně laděném modelu Mégane Sport.

Nabídku turbodieselů zahajuje velice úsporný agregát 1.5 dCi, montovaný o výkonech 60, 63, 74 a 78 kW. Slabší verze nemají vždy sil na rozdávání, silnější provedení ale v tomto směru už pracuje dobře. Jenže motory 1.5 dCi jsou dost poruchové a často si řeknou o nákladnou opravu. Proto pokud chcete turbodiesel, bude mnohem lepší zvolit některou z devatenáctistovek. Přeplňované naftové motory 1.9 dCi mohou mít výkon 81, 85, 88 nebo 96 kW a s Renaultem Mégane si poradí snadno. Konstrukčně nejmladším turbodieselem v nabídce je 2.0 dCi s výkonem 110 kW. Jde o úsporný motor s přebytkem sil, ale jsou známé případy jeho přidírání. U všech naftových motorů je třeba dodržet kratší interval výměny oleje, ideálně 15 000 km (20 000 maximálně) a nehrát si na nějaké prodloužené intervaly výměny, které vedou jen k poškození pohonné jednotky.

Bohužel bez potíží nejsou ani naftové devatenáctistovky, které se dokonce mohou zastavit rozvody. Proto je dobré zkrátit interval jejich výměny. „U turbodieselu 1.9 dCi někdy odejde turbo, mohou pozlobit i vstřikovače,“ říká Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Vůbec nejhorší jsou ale agregáty 1.5 dCi, které trápí potíže s mazáním, odcházejí u nich vstřikovače common railu, ale i naftová čerpadla. Benzinové pohonné jednotky častěji trápí zapalovací cívky či vadné lambda sondy. Při vysokém kilometrovém proběhu se častěji objevuje celkové nadměrné opotřebení spojené s úniky a zvýšeným spalováním motorového oleje.

„Známé jsou případy vadných startovacích karet nebo jejich čteček ve vozech. Obecně lze říci, že elektronika je slabší stránkou Renaultu Mégane druhé generace,“ vysvětluje zástupce AAA AUTO. K dalším typickým závadám patří poruchy stahovaček oken (okna nedrží v horní zavřené poloze) nebo jejich elektrického ovládání. Do světlometů některých vozů proniká vlhkost, což vede k jejich mlžení. Zlobit mohou i stěrače nebo ventilace.

„Vyloučit samozřejmě nelze ani vůle na přední nápravě. Častěji se vyskytuje také skřípání brzd a vlnění brzdových kotoučů. Pokud jsou ale brzdy v dobrém stavu, doslova zaujmou svým účinkem a celkově pracují výborně,“ chválí typický klad vozů značky Renault Jindřich Topol z AAA AUTO. Vlnění brzdových kotoučů má totiž původ v zanedbané údržbě. Když je kotouč následkem brzdění příliš opotřebený a tedy ztenčený, může se vlivem zahřívání při brzdění vlnit. U modelu Mégane II se to stává častěji než u některých jiných vozidel.

Bez potíží nejsou ani automatické převodovky, které častěji postihují potíže s čidlem tlaku oleje. Kroucení karoserie kupé-kabrioletu a následné problémy s uzamčením střechy v natažené poloze jsme již zmiňovali. Tento model má také problémy s těsněním střechy, což může za deště zapříčinit průnik vody do interiéru.

Antikorozní ochrana karoserie je dobrá, korozi ale podléhá výfuk a setkat se s ní můžeme také v motorovém prostoru. Ten je u některých vozů obložen plasty a právě pod nimi se koroze objevuje – konkrétně na vrchní části čela a někdy i na navazujících dílech karoserie.

Ve zpětném zrcátku

2002 – uveden tří a pětidveřový hatchback se zážehovými motory 1.4 16V/60 a 72 kW, 1.6 16V/83 kW, 2.0 16V/100 kW a turbodiesely 1.5 dCi/60 kW, 1.9 dCi/85 a 88 kW.
2003 – na trh přichází sedan a kombi, nové motory 1.4 16V/60 kW a 1.5 dCi/74 kW.
2004 – uvedena sportovně laděná verze Mégane Sport s přeplňovaným motorem 2.0 T/165 kW, nabídka rozšířena také o přeplňovaný motor 2.0 T/120 kW.
2005 – nově 1.5 dCi/63 a 78 kW, 1.9 dCi/81 a 96 kW, 2.0 dCi/110 kW.
2006 – facelift modelu.
2007 – výkon zážehové šestnáctistovky snížen na 82 kW.
2008 – ukončení výroby a nahrazení třetí generací Renaultu Mégane.

Bezpečnost dle Euro NCAP

Bariérovým testem Euro NCAP prošel Renault Mégane 2. generace v roce 2002. Za ochranu posádky při nárazu vůz získal 5 hvězdiček z 5 možných a za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 2 hvězdy ze 4 možných.

Kupé-kabriolet absolvoval bariérový test Euro NCAP v roce 2004, kdy za ochranu posádky při nárazu získal taktéž 5 hvězdiček z 5 možných. Za ochranu dětí cestujících v autosedačkách dostal 3 hvězdičky z 5 možných (v roce 2002 se bezpečnost dětí ještě samostatně nehodnotila) a za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 2 hvězdy ze 4 možných.

13.8.2018 8:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist