Renault Mégane (2016): První jízdní dojmy

Čtvrtá generace populárního francouzského hatchbacku je tu a my jsme měli možnost se s ní poprvé svézt. Jaký je nový Renault Mégane?

Renault Mégane patří mezi jedny z nejúspěšnějších francouzských vozů posledních dvaceti let. Za tu dobu se hatchbacků a kombíků nižší střední třídy prodalo přes 6,6 milionu kusů, a tohle je nyní čtvrtá generace. Stejně jako poslední novinky Espace a Kadjar stojí na modulární platformě CMF a tak tedy přináší novou generaci motorů, atraktivní design a moderní techniku.


Zvenku jej bezpečně poznáte, především díky unikátnímu podpisu denního svícení ve tvaru písmene C. Vůz nabízí i plně LED světlomety, zezadu si pak tvar LED světel s 3D efektem také nespletete. Na výběr bude celkem 10 barev, z nichž modrá Berlin si na Méganu odbývá premiéru.

Čtvrtá generace hatchbacku je také ve všech ohledech větší, kromě výšky, která se snížila o 25 mm na výsledných 1447 mm. Jinak je vůz delší, měří 4359 mm (o 60 mm více), rozvor se zvětšil na 2669 mm, šířka činí 1814 mm, uvnitř je více místa na šířku (1441 mm vpředu a 1390 mm vzadu) a hlavně na kolena zadních cestujících (179 mm). Zavazadlový prostor má standardní objem 384 litrů, po sklopení zadních opěradel pak 1247 litrů.

Novinkou na palubě jsou i moderní technologie. Z asistenčních a bezpečnostních systémů nechybí aktivní nouzové brzdění, adaptivní tempomat, čtení dopravních značek s možností uložit informaci do omezovače rychlosti, hlídání mrtvého úhlu, hlídání jízdního pruhu, automatické přepínání dálkových světel nebo parkovací asistent.

Unikátem v segmentu nižší střední třídy je plně barevný head-up display, spojení s multimédii pak zajišťuje druhá generace dotykového systému R-Link 2, a to prostřednictvím buď 7″ horizontálního displeje, nebo 8,7″ vertikálního displeje. Objednat lze i prémiový audio systém značky Bose.

Samozřejmostí je i volba jízdních režimů Multi-Sense, která nabízí čtyři přednastavené profily a jeden individuální, ve kterém si podle libosti můžete navolit odezvu plynu a dvouspojkové převodovky, účinnost posilovače řízení, uměle generovaný zvuk motoru, světelnou atmosféru, grafiku budíků, účinnost klimatizace a v případě modelu GT také funkci zatáčení zadní nápravy 4CONTROL.

Pod kapotou je na výběr z celkem osmi pohonných jednotek, čtyř benzínových a čtyř naftových, standardem jsou šestistupňové manuální převodovky (s výjimkou pětikvaltu pro základní motorizaci), k vybraným motorizacím pak lze objednat i sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku EDC.

Zážehové jednotky zastupuje základní atmosférický čtyřválec 1.6 SCe 115 (115 koní a 156 Nm, bude k dispozici později), přeplňovaný čtyřválec 1.2 Energy TCe 100 a 1.2 Energy TCe 130 (100 koní a 175 Nm, resp. 130 koní a 205 Nm, silnější navíc také s převodovkou EDC) a nakonec taktéž přeplňovaný motor 1.6 Energy TCe 205 (205 koní a 280 Nm).

U turbodieselů lze mít dvě patnáctistovky a dvě šestnáctistovky, a to konkrétně 1.5 Energy dCi 90 (90 koní a 220 Nm), 1.5 Energy dCi 110 (110 koní a 260 Nm, navíc možnost převodovky EDC), 1.6 Energy dCi 130 (130 koní a 320 Nm) a 1.6 Energy dCi 165 (165 koní a 380 Nm, bude k dispozici později).

Za zmínku stojí vrcholný model GT, který v podstatě nabízí techniku známou z menšího a ostřejšího Clia R.S. Vedle přeplňované šestnáctistovky, která je dostupná výhradně s převodovkou EDC a jen pro tuto verzi, ji poznáte podle předního nárazníku s většími průduchy, zadního nárazníku s dvojicí koncovek výfuku (z nichž pravá je falešná, stejně jako difuzor), specifických 18″ ráfků a unikátní barvě modrá Iron dostupné jen pro GT.

Uvnitř je navíc několik modrých pruhů a prošívání, specifická grafika budíků a sportovní sedačky s integrovanou hlavovou opěrkou a velkým bočním vedením. Z techniky pak dostanete třeba řazení pádly pod volantem, funkci Launch Control nebo natáčení zadní nápravy 4CONTROL, která do 60 km/h zatáčí proti směru jízdy o 2,7 stupně, nad 60 km/h pak stejně jako přední kola o jeden stupeň (v režimu Sport změna nastává při 80 km/h).

Podvozek prošel laděním u divize Renault Sport, dostal o 25 % tužší stabilizátory, jinak naladěné pružiny i tlumiče a především také o 30 mm větší brzdy na všech kolech. Elektrický posilovač řízení pak jen u této verze není umístěný na sloupku řízení, ale přímo na hřebenu, což údajně vylepšuje odezvu. Později bude verze GT dostupná i s naftovým motorem 1.6 Energy dCi 165 také jen s převodovkou EDC.

Renault Mégane s cenou začíná na 339 900,- korunách. Za to dostanete základní motor 1.6 SCe 115 a výbavu Life obsahující šest airbagů, elektricky ovládaná okna vpředu, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, základní radio s bluetooth, tempomat s omezovačem rychlosti, LED denní svícení, palubní počítač a manuální klimatizaci. Vrcholná 1.6 Energy TCe 205 GT pak vyjde na 589 900,- korun.

My jsme na první projížďku vzali nejprodávanější motorizaci 1.5 Energy dCi 110, která v druhé výbavě Zen začíná na 444 900,- korunách. Dobrý dojem na nás udělal interiér, který se jeví kvalitnější, než čekáte, dotykové ovládání palubních systémů však stejně jako v Kadjaru nebo Espace není nejintuitivnější.

Po jízdní stránce je nový Mégane trochu odtažité auto, řízení je naprosto umělé a není moc vyvážené, řazení je typicky ne vždy přesné, ale jinak jezdí dobře. Podvozek je dobře utlumený a stejně tak zvládá i nerovnosti, přitom je stabilní, tak akorát přilnavý a po ostřejším nájezdu dokonce i lehce přetáčivý. Zkrátka tohle auto v ničem neselhává, ovšem není ani výjimečné. Času bylo málo, podrobněji se budeme této motorizaci, ale také nejsilnější verzi GT, věnovat v některém z budoucích testů.

24.2.2016 5:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist