Renault Mégane Grandtour dCi 130: Pár centimetrů k dobru

Oproti hatchbacku má kombík rozvor prodloužený o více než čtyři centimetry a k tomu zavazadelník, který uspokojí nejednoho chalupáře. Tím tak padá asi ten nejzásadnější nedostatek poslední generace Méganu.

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 8.2

Radosti

  • Úsporná pohonná jednotka
  • Prostornější interiér než u hatchbacku
  • Přitažlivý design
  • Množství výbavy

Starosti

  • Aerodynamický hluk
  • Ne zcela dokonalý multimediální systém
  • Odskakování zadní nápravy

Nový Mégane vypadá vážně skvěle. Po vizuálně nepříliš přesvědčivé předchozí generaci stvořili Francouzi nebývale pohledné auto, které navíc vypadá skvěle ve všech třech karosářských variantách – a to rozhodně nebývá vždy pravidlem. Atraktivní design se jim podařilo naroubovat i na nejpraktičtější kombík, kde si jako designér musíte poradit s velkou masou kovu v zadní části auta.

Na nedostatek nápadů návrháři v Renaultu očividně netrpí. Karoserii zdobí celá řada zajímavých detailů, za zmínku stojí zajímavé napojení u C sloupku, zadní světlomety protažené až do středu karoserie nebo zajímavě tvarované diody denního svícení.

Interiér

Pozitivní dojem pokračuje také uvnitř. Slušné materiály (plasty jsou na mnoha místech měkčené) doplňují logicky rozmístěné ovládací prvky. Hračičky rozhodně potěší digitální přístrojový štít, který sice není tak rozměrný jako u nejnovějších Volkswagenů, ale zase si můžete vybrat grafiku budíků, která se vám líbí nejvíc.

Multimediální systém je tvořen displejem orientovaným na výšku, skrze který ovládáte drtivou většinu funkcí v autě – počínaje nastavením jízdního režimu a regulací podsvícení palubních přístrojů konče. K samotnému fungování nemám velké výtky, menu je logicky členěné a funguje obstojně rychle.

Osobně mi nejvíc vadilo, že hlavní tlačítka jsou po pravé straně, takže se musíte hodně natahovat, a zároveň jsou také dotyková, takže je poslepu nemáte šanci nahmatat. Bohužel se to týká i hlasitosti rádia, což osobně nepovažuji za příliš šťastné. Matný povrch se navíc velmi snadno upatlá, takže to ani nevypadá příliš hezky.

Pokud je řeč o sedačkách, vypadají hezky, ale na delších cestách se mi nezdály úplně pohodlné. Jako malou náplast berte možnost masáže, byť zde pochopitelně nemůžete čekat masáž lávovými kameny jako v Mercedesu třídy S. Mnohem více jsem v zimních měsících ocenil přítomnost vyhřívaného volantu.

Vzadu je poměrně dost místa, ve srovnání s hatchbackem rozhodně – kombík má totiž o 43 milimetrů delší rozvor, což se projevilo zejména tady. Obstojně je na tom i zavazadelník, který nabízí 521 litrů, plus dalších 50 najdete pod podlahou. Tady byste ovšem marně hledali rezervu, její místo vyplňuje v případě Bose Edition rozměrný subwoofer.

Pohon

O rozhýbání auta se starala vznětová šestnáctistovka naladěná na 130 koní a točivým momentem 320 Nm. Vyjma modelů GT jde o nejsilnější vznětový motor v nabídce a pojí se výhradně s šestistupňovou manuální převodovkou. Funguje příjemně, je velmi tichý, kultivovaný a především hodně úsporný.

Od auta ale nemůžete očekávat kdovíjak oslnivou dynamiku – ve sprintu na stovku si počkáte 10,6 sekundy a při předjíždění se nevyhnete podřazování o několik stupňů. Na závodění ho tedy příliš neužije, ale na důstojnou jízdu bez konstantního drcení plynového pedálu poslouží velmi dobře. A jak už jsem říkal, odvděčí se vám za to skvělou spotřebou.

Spotřeba

Pojďme přejít k přesnějším číslům. Podle automobilky by měl Mégane jezdit mimo město za 3,6 – 3,7 litrů na sto, k tak nízkým hodnotám jsem se osobně nedostal. Vysvětlil bych to ale tím, že jsem s autem cestoval převážně po dálnici a na zimním obutí. I tak bych ale spotřebu motoru označil za skvělou – dá se s ním bez problémů jezdit okolo pěti litrů, rychlejší jízda pak znamená hodnoty okolo šestky.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Můj celkový průměr ve finále činil 6,2 l/100 km a úplně pomalu jsem nejezdil. Poměrně často jsem ale musel zastavit u čerpací stanice, nádrž má jen 47 litrů a během 1800 najetých kilometrů jsem musel třikrát tankovat.

Ovladatelnost

Francouzská auta jsou obecně pohodlná a Mégane Grandtour není výjimkou. Rozhodně nemá v úmyslu vyklepat z vás duši, a to ani na osmnáctipalcových kolech. Schopnost pohlcovat nerovnosti je na dobré úrovni a až na výjimečné situace je podvozek také velmi tichý. Naladění tlumičů považuji za velmi slušný kompromis mezi ovladatelností a pohodlím, auto slušně zatáčí a na rovném asfaltu zůstává směrově stabilní. V ostřeji projeté zatáčce mají zadní kola tendence odskakovat, ale není to nic, kvůli čemu byste si měli dělat starosti.

Trochu horší je to s aerodynamickým hlukem, který začíná být přibližně od stokilometrové rychlosti hodně nepříjemný. Pokud si budete chtít užít příplatkovou výbavu Bose s deseti reproduktory, budete muset dát volume pořádně doprava. Jinak reproduktory hrají na danou třídu auta špičkově, obzvlášť pokud do nich pustíte kvalitnější data než je klasické pozemní rádio.

Verdikt

Poslední generace Renaultu Mégane vykročila tím správným směrem. Pěkně vypadá a velmi slušně jezdí. Tak slušně, že už si jeho pořízení nemusíte omlouvat nízkou cenou nebo lepší výbavou. Osobně mám trochu problém s ryze dotykovým rozhraním, zamrzí malá nádrž a auto by mohlo být o něco tišší. To jsou ale jen malé pihy na kráse jinak velmi povedeného modelu.

9.1.2017 5:05| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist