Renault Megane R.S. Trophy je vylepšené sportovní náčiní (první jízdní dojmy)

most_04-2019_-_0461-1100x618.jpgCelá galerie 30 Zdroj: Renault

Divize Renault Sport nedávno představila ještě ostřejší verzi svého hot-hatche Megane R.S. s přídomkem Trophy. Radikálnější varianta má na co navazovat – poslední dvě generace Meganu R.S. se mohly pyšnit právě touhle vylepšenou verzí, která několikrát obhájila titul nejrychlejší předokolky na Severní smyčce Nürburgringu.

Aktuální vydání staví na základech podvozku Cup, který má o 25 % tužší tlumiče, navíc s hydraulickými dorazy, o 30 % tužší pružiny a 10 % tužší stabilizátory. Navíc se chlubí ostřejšími brzdami s drážkovanými bi-materiálovými kotouči, které jsou o 1,8 kg lehčí na každé kolo. Třešničkou na dortu je potom samosvorný diferenciál Torsen mezi předními koly.

Pod kapotou se příliš změn neudálo, přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,8 litru dostal 20 koní navíc, takže se nyní pyšní rovnými 300 koňmi v 6 000 ot./min., točivý moment potom činí 400 Nm v případě manuálního šestikvaltu, resp. 420 Nm s dvouspojkovou převodovkou EDC. Zajímavým vylepšením na pozadí je nové turbodmychadlo s keramickým kuličkovým ložiskem, které snižuje vnitřní tření na jednu třetinu.

Na stovku dokáže Megane R.S. Trophy zrychlit během 5,7 sekundy a maximálně upaluje 260 km/h. Lahůdkou na konci výfukového potrubí je tlumič s aktivní klapkou, která se v normálním jízdním režimu otevírá na základě otáček motoru a zatížení, případně ji lze v režimu Race nechat zcela otevřenou (s přihlédnutím k jízdě v městské zástavbě, opět na základě otáček).

Výfuk vydává s otevřenou klapkou pořádný randál a navíc pěkně zní. Samotný hluk a sání podobné splašenému vysavači doplňují syté tóny za doprovodu ostrého práskání při řazení vyšších rychlostí nebo povolení plynového pedálu. Tohle se opravdu povedlo a Trophy skutečně zní hodně parádně, což základní verzi R.S. trochu chybí.

K malým změnám došlo i uvnitř. Hlavní novinkou jsou anatomické přední sedačky Recaro potažené Alcantarou, aby tělo řidiče i pasažéra při ostré jízdě méně klouzalo. Sedačku lze navíc spustit o další 2 cm níže pro ještě lepší pozici za volantem.

Musím ale zmínit jeden větší krok zpět – jakkoliv jsou opěradla stále atraktivně tvarovaná a evokují v řidiči vzrušení z pouhého usednutí, už od pohledu je poznat, že tělu poskytují menší oporu oproti původnímu modelu Recaro Sportster, který byl nepřekonatelný v poměru držení, komfortu a vzhledu.

Nejprve ale usedám za volant základní verze R.S. Na závodním okruhu v Mostě máme totiž možnost vyzkoušet obě auta pro lepší srovnání. A hned po několika zatáčkách je cítit, že si podvozek příliš nerozumí se zbrklejšími pokyny od volantu a brzdy.

Právě na brzdách je výrazně neklidný, což ještě navíc umocňuje podivné chování systému natáčení zadní nápravy 4Control. Vydává totiž spoustu pro mozek řidiče falešných signálů, které si nikdy nedokážete jasně vyložit – jestli znamenají počínající přetáčivost, nebo jenom kýženou pomoc při stočení zadku. A navíc 4Control pokaždé udělá úplně něco jiného.

Nechci rozporovat samotný princip zatáčení zadní nápravy. Je to velmi chytrý způsob, jak donutit i výrazně větší a těžší auto k tomu, aby zatáčelo skoro až nadpozemským způsobem. Dobrým příkladem je třeba úplně obyčejný Talisman.

Nicméně stále si stojím za tím, že poctivé sportovní náčiní má být hlavně pro řidiče předvídatelné a pomáhat stáčet svoji záď důmyslným odladěním geometrie podvozku, klidně i trochu agresivnějším a kousavějším, ale vždy jasně čitelným a pochopitelným, bez skryté magie. Megane R.S. si ovšem pomáhá malým fixlováním, které řidiče vyrušuje.

Odpružení navíc působí vyměklým dojmem a celé auto před zatáčkami výrazně znervózní. Trophy s podvozkem Cup ale přináší kýžené zlepšení. Už nájezd do první šikany odhaluje, že je podvozek výrazně stabilnější a ochotněji poslouchá nejen na pokyny od ovládání, ale také lépe potlačuje náklony karoserie.

Přitom výrazně tužší podvozek, alespoň po přejetí několika obrubníků na okruhu, nedává pocit, že by na normálních silnicích měl být zásadním způsobem méně komfortní. Navíc si lépe rozumí s prací systému 4Control. Zatáčení zadní nápravy stále pociťujete, ale ne tak rušivým způsobem. Skvělou práci odvádí i samosvorný diferenciál, který základnímu modelu tolik chybí.

Celkově se Trophy cítí na závodním okruhu více jako doma a zároveň si troufám tvrdit, že to bude stále velmi přijatelný kompromis i na každodenní soužití v městské realitě. Mírně vyšší výkon vlastně ani nepoznáte, to hlavní kouzlo tkví v mnohem lepším podvozku, hezčím zvuku výfuku, samosvorném diferenciálu a lepších sedačkách.

Renault Megane R.S. Trophy vylepšuje ty aspekty, ve kterých standardní verze působí poněkud nedokončeně, a posouvá svoje schopnosti na další úroveň. Je sportovním autem, se kterými není otravné existovat a přitom se na velkém závodním okruhu nezapotí.

29.4.2019 12:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist