Renault Mégane R.S. na závodním okruhu v Mostě (první jízdní dojmy)

Dostali jsme nezvykle dlouhou možnost vyzkoušet nový Renault Mégane R.S. na závodním okruhu v Mostě, abychom zjistili, jak se věci mají. Zásadní otázka zní - je to pořád ještě dobrý hot-hatch?
titulka-24-1100x618.jpgCelá galerie 16 Zdroj: archiv redakce

Foto: Renault

Minulá (a vlastně i předminulá) generace Renaultu Mégane R.S. platila za jeden z nejlepších ostrých hatchbacků všech dob. Nebojím se přirovnání, že je takovým Porsche 911 GT3 RS mezi předokolkami. Zkrátka hardcore řidičské náčiní ze staré školy, které vymete každou okresku a neztratí se na závodním okruhu. Ostatně jenom se podívejte třeba na Nordschleife, kolik jich tam jezdí. Mraky.

Nová generace živoucí legendy má na co navazovat a těší se z velkého očekávání. Skalní fanoušci ovšem museli doslova trpět, když viděli, jakým směrem se vydal současný Mégane GT, pod něhož se divize Renault Sport také podepsala. S příchodem nové generace R.S. jsme si tedy hlavně kladli otázku, jestli bude vůbec dobré. Chcete to vědět? Nebudu vás napínat, je.

Rozhodně vypadá pěkně. Vpředu je R.S. rozšířené o 60 mm, vzadu o 45 mm, podvozek je snížený o 5 mm a všude kolem se to hemží pěknými detaily. Výdechy za předními blatníky jsou skutečné a odvádějí teplo od motoru, difuzor je funkční a světelný podpis ve tvaru šachovnice funguje jako mlhovky a přisvěcování do zatáček zároveň. Nové jsou i barvy, hlavně žlutá a oranžová vypadají skvěle, ovšem připravte si na ně pěknou raketu – 40 tisíc korun.

Uvnitř jsou změny také decentní – trocha červeného obšívání, funkce R.S. monitor zobrazující všechno od teploty oleje až po časy na kolo nebo volitelné budíky ve stylu F1. Pádla řazení napevno jsou převzatá z verze GT a musím si postěžovat, že na volantu by byly lepší. Vršek mají dlouhý, spodek krátký, takže na ně už jenom při mírném natočení volantu prsty nedosáhnete. V Mostě jsem za půl hodiny ježdění zažil hodně situací, kdy jsem prostě potřeboval do zatáčky řadit, přestože vám každý internetový chytrolín vysvětlí, že do zatáčky se neřadí.

Naopak sportovní sedačky tvarově totožné s GT jsou perfektní, komu by nestačily, přiobjedná si skořepiny Recaro čalouněné alcantarou. Vyjdou na 55 tisíc a bohužel nemají vyhřívání, z vlastní zkušenosti ale vím, že jsou skvostné. Bohužel testovací auta je neměla. Zato měla, až na jedno z dvanácti (což krásně ukazuje, co se bude prodávat), šestistupňovou dvouspojkovou převodovku. Jakkoliv k dvouspojce EDC chovám hodně velkou nelibost, jelikož v Cliu R.S. nebo Méganu GT funguje tragicky, tady v Méganu R.S. mě její práce vůbec neštvala. Řadí rychle nahoru i dolů, nezaškobrtne a jako bonus při řazení nahoru hezky práská výfuk, což manuál neumí.

Ano, Renault naštěstí ponechal možnost mít i manuální převodovku. Zřejmě se inspiroval nářky fanoušků Porsche 911 GT3 (vždyť vám říkám, že mají hodně společného) a rozhodl se manuál ponechat, ačkoliv kupovat ho budou jenom zarytí fetišisté. Za to si zaslouží potlesk! Manuál se navíc ovládá příjemně, má krátké, přesné a tuhé dráhy, nezasekává se a společně s tuhou spojkou ke zbytku auta dobře ladí. Fajn je také řízení, které je slušně vyvážené, ačkoliv kvalitu telepaticky přesného předchůdce nemá. Celkově ale Mégane R.S. řidiči dobře sedne i co do skvělé pozice za volantem.

Motor 1.8 Energy TCe ze sebe vymáčkne 280 koní při 6 000 otáčkách a 390 Nm, což dnes už nejsou na ostré předokolky nijak vzrušující hodnoty, upaluje ale rychle, má šťavnatý prostředek a nechá se vytáčet až do sedmi tisíc. A hezky přitom zní. Brutalita vysavače na steroidech minulé generace trochu vyprchala, nové R.S. působí trochu kultivovaněji, zvuk však nedělá ostudu. Reproduktorová faleš je přítomná, můžete ji naštěstí omezit, naopak výfuk lze přes nastavení jízdních režimů trochu rozeznít.

Nedílnou součástí Meganu R.S. je také ostře naladěný podvozek. Opět je na výběr ze dvou možností – základní Sport a ostřejší Cup, který navíc přináší i samosvorný diferenciál a červeně lakované brzdiče. Za celý balíček dáte 40 tisíc korun, bohužel nemohu referovat, jestli za to stojí, jelikož žádné z vozidel na okruhu jím vybaveno nebylo. Na deštěm zmáčeném okruhu samosvor hodně chyběl, naopak obyčejný podvozek nepůsobil nijak rozbředle a tuším, že by mohl slušně fungovat i na děravé okresce, ale to hádám jenom z několika přejetí obrubníků. Na to budu potřebovat týden testování a doufám, že se mi pod ruce dostane i verze Cup, která přece jenom bude trochu víc ostrá (a navíc ji můžete mít jenom s manuálem).

Velmi kontroverzním prvkem na podvozku je natáčení zadní nápravy 4Control. V gétéčku působí strašně přebuzele, v eresu jsem jeho práci přece jenom cítil trochu méně, ale kdesi v páteři jsem neustále zaznamenával podivné signály od zadní nápravy. Tu falešné s pocitem rozevlátosti, jindy naprosto oprávněné, jelikož Mégane R.S. chodí po zadku opravdu snadno. Přetáčivost je místy šílená a nenadálá, hlavně na mokru vás umí překvapit. Tohle je zdaleka nejpřetáčivější předokolka současnosti! Zmíním i brzdy Brembo, které hodinu ostré jízdy zvládají jenom s drobným vadnutím. Za 28 tisíc korun můžete mít navíc plovoucí kotouče, které by se neměly tolik kroutit.

Renault Mégane R.S. přišel o svůj kultovní nekompromisní charakter, který jej činil hodně specifickým zbožím. Nová generace se přece jenom otevírá širšímu publiku zákazníků, ať už použitím dvouspojkové převodovky, tak i výraznější změnou charakteru směrem k pohodlí. Mohu však s klidem v srdci oznámit, že se průšvih nekoná, a ačkoliv to už není objekt mých tajných řidičských snů, je to stále povedený hot-hatch. Za 719 900 korun navíc stojí rozumné peníze a vytváří ostatním konkurenci, se kterou prostě musejí počítat.

 

22.5.2018 10:01| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist