Dopravní situace – tentokrát z praxe

1 fotografiepokuty

Zdánlivě jasná situace. Kamion v pruhu, ve kterém nemá co dělat, nabourané osobní auto a pokutu platí poškozený. Ovšem Judr. Beran má na věc jiný názor.

Diskuze

15 komentářů

    Luky

    S takovým výkladem se z logiky věci ztotožňuji, ale co značka Dej přednost v jízdě? Tím pádem je silnice z připojovacího pruhu vedlejší komunikací a pak platí, že při vjíždění z vedlejší komunikace na hlavní je povinnost dát přednost v jízdě VŠEM vozidlům jedoucím po hlavní. Jak to tedy je? Tady značka nebyla?

    Sova

    Dopravní značka P4 – Dej přednost v jízdě!
    označuje vedlejší pozemní komunikaci; této značky se může užít i uvnitř větší nebo složitější křižovatky nebo na místě, kde se řidiči přikazuje, opakuje nebo zdůrazňuje povinnost dát přednost v jízdě

    Vidíte, že v posledním případě se může použít i pro pouhé zdůraznění, že musíte dát přednost v jízdě, což ne vždy nutně souvisí s hlavní a vedlejší silnicí. Takovou povinnost máte třeba i při vjezdu z účelové komunikace, kde se tato značka také často používá. Popravdě úplně neznám důvod, proč bývá tato značka před připojovacím pruhem, když při připojování ostatní řidiče nesmíte ze zákona ohrozit. Při přednosti v jízdě byste je však svým počínáním neměl donutit měnit směr či rychlost jízdy.

    Andy

    V prvom rade budem reagovať na diskutujúcich vyššie. Myslím, že v tomto prípade je otázka značky Daj prednosť v jazde úplne irelevantná, nakoľko podľa mňa platí pre jazdu v riadnych jazdných pruhoch. Vodič kamióna zjavne nebol v žiadnom jazdnom pruhu, bol v mieste, v ktorom jednoducho nemal čo robiť. A stanovisko polície ? Ako vraví nadpis môjho príspevku, absolútne mi nenapadlo, že by bolo takéto niečo vôbec možné. Byť vodičom, nezaplatím žiadnu pokutu a postúpim vec vyššie. Veď toto je na postavenie zasahujúcej hliadky mimo službu. Tí by mali do dôchodku maximálne riadiť križovatku, neviem či by aj to nebolo nebezpečné…

    Martin Kusyn

    Mě by zajímalo, co může řidič fabie dělat teď, když už pokutu zaplatil – čímž pokud to chápu správně uznal svou vinu. Jednak tím pádem přišel o peníze za pokutu a pak také s největší pravděpodobností musí zaplatit opravu svého auta. A také je ve hře zrušení bonusů při platbě poviného ručení – může se nyní řidič fábie vůbec nějak odvolat?

    Milano

    Minulý týden jsem zažil podobnou situaci v Brně při připojování na dálnici, kdy jsem najížděl připojovacím pruhem od centra na Prahu, bylo to v noci a až na poslední chvíli jsem zjistil, že přes stejnou zebru jako v případě výše jel polák s dodávkou s plat’ákem, který se též připojoval na dálnici přípojovacím pruhem, který končí cca 60-80m před mým připojovacím pruhem a je docela krátký a zároveň mu v zařazení bránily 2 jedoucí kamiony těsně za sebou a on se nestihl zařadit a pokračoval dále přes zebru a můj připojovací pruh. Brzdil jsem jak nikdy v životě a nezbývalo více jak půl metru od kolize. Jak myslíte, že by tuto situaci, kdyby ke kolizi došlo, rozhodl soud? Při napojení na dálnici je značka dej přednost v jízdě. Je tedy možné, že by to mohl soud vyhodnotit i jinak než jízdu v jízdních pruzích, když k tomu došlo za takových okolností??
    Děkuji za odpoved’

    Hrázný

    V tomto případě bychom ještě neměli zapomínat na to, že nešlo o pouhý „kamion“, jak u nás rády používají média, ale o nadrozměr, i když jel prázdný. Tento, pokud dobře vím podléhá § o zvláštním užívání.
    Tím nechci nikam převalovat vinu, jen dát čtenářům najevo, že i když jel prázdný byl šírší, než je povolená mez, ta hlubina je určitě větší.
    Tímto bych se chtěl pana doktora zeptat, pokud bych jel za ním jako to blikavé vozítko, to v místech, kde se připojuje pruh, třeba z parkoviště, nebo i z jiné komunikace máme jet mezi pruhy a omezovat ty za námi, nebo jak si počínat, aby to nedopadlo, jako v tomto případě, kdy zprava „šmikl“ toho Fabiatika?
    Já Vás zdravím

    Luky

    Ano, značka Dej přednost v jízdě je možná irelevantní, ale je tam platně umístěná, takže tam zkrátka je. Můžeme se o tom dohadovat, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je asi tak vše, co s tím tady můžeme dělat 😉
    (tedy píšu obecně o připojovacích pruzích, nevím jaká byla situace v místě, jestli třeba značku někdo nezrecykloval do sběrných surovin)

    Jinak také zastávám názor, že v takových místech je značka zbytečná

    Luky

    Jo a ještě doplnění k mému poslednímu příspěvku: pokud je tam Dej přednost, tak mě té povinnosti nezbavuje to, že kamion jede mimo jízdní pruh. Možná to bude spoluvina, ale mě to povinnosti dát přednost při vjezdu na hlavní silnici nezprostí. Je to stejné (?) jako když jede někdo jednosměrkou v protisměru a já mu nedám přednost zprava, protože na té křižovatce přijíždějí auta jen zleva a já ho zprava nečekám…

    Sova

    No já bych neřekl zbytečná, trochu mi to vrtá hlavou, ale řekl bych, že to mění význam toho pravidla o připojování z přip. pruhu. Ve výtazích z pravidel, které jsou v tomto článku je uvedeno, že při připojování nesmím řidiče ohrozit. Ale pokud je tam ta značka, neplatí pak náhodou ta přednost v jízdě doslova? Mimochodem si nevzpomínám, že bych někdy narazil na připojovací pruh u kterého by nebyla.

    Rejpal

    Nezlobte se na mne, že to píšu. Tento rozbor je odbytý.

    Zvlášť vztah §12/7, faktu, že nadrozměrné voyidlo bylo v tom „připojovacím“ pruhu mnohem dříve než pokutované vozidlo míjející dopravní značku značku P04, faktu osazení dopravní značky P04, §42/2, …

    gumidos

    není to tak jednoduché, jak bylo prezentováno.
    Stačí si přes street wiew prohlédnout nájezdy na dálnici. Pokaždé jsem našel značku „dej přednost v jízdě“ – nebudu hledat její číslo – prostě klasický obrácený trojúhleník na každém dálničním přivaděči. A myslím, že význam značky – „dej přednost v jízdě“ je jasný a nesporný. A jsem přesvědčen, že povinnost dát přednost není omezena žádným doplněním, že neplatí, pokud vozidlo jedoucí po hlavní silnici přejede zebru a nevyužije odbočovací pruh atd. atd. Podobně na běžné silnici musí dát řidič přednost „zprava i z leva“ – tedy nemůže se dívat pouze doleva, ale na obě strany, protože v protisměru může jet předjíždějící vozidlo apod..
    Takže si myslím, že značka dej přednost v jízdě to trochu mění a o žádnou jízdu v jízdních pruzích nejedná.

    gumidos

    Sorry, opakoval jsem již výše mnohokrát popsané o značce dej přednost v jízdě. Tedy je můj příspěvek zbytečný.

    pepa

    1) kamion jel mimo k tomu určený prostor pozemní komunikace- tímto nejenže porušil zákon o provozu na PK, ale zároveň řidič tohoto kamionu sám sebe „vyjmul“ z hypotetického práva přednosti v jízdě, které zde popisujete. Nebo snad chcete říct, že když budete na místě řidiče fabie, a já do vás ve stejném místě napálím jako jedoucí v protisměru, pořád mám výsadu přednosti v jízdě, protože jsem na hlavní??

    2) druhá věc je případný zápis o nehodě z rukou úřadujícího policisty, kde možná padla ze strany poškozeného osudová hláška na dotaz policisti….“ a viděl jste zleva že se blíží ten kamion pane řidiči?“ a poškozený odpověděl že „ano, při najíždění do připojovacího pruhu jsem jej zaregistroval“……a už to měl borec upečený: zákon o PnPK: řidič je povinen za každých okolností přizpůsobit svojí jízdu okolnostem a povaze vozovky…..

    pepa

    u bodu 1) …výsada přednosti na hlavní_jízdou v protisměru myslím, že pojedu po oné komunikaci obráceně, ale v řádném průběžném pruhu a v místě připojovacího pruhu do mne narazí řidič fabie, kterého by při výjezdu na dálnici připojovacím pruhem vživotě nenapadlo, že někdo pojede, byť v hlavním pruhu, na této PK v protisměru.

    policisti_oprava na Y (po „t“ – šotek řádí)

    tritobit

    do diskuze na internetu jsem dal asi 20 příspěvků, asi 130 krát jsem změnil názor, po všech získaných informacích :
    1. vinen je jednoznačně kamion- při vyjíždění z odstavného pruhu je povinnen dát přednost všem
    2. řidič Fabie porušil pravidlo o přednosti vozidel přijíždějící po hlavní
    3. z obrázku nákresu dopravní nehody a fotografie vyplývá, že Fabie při dopravní nehodě neopustila hranici křižovatky a byla vozidlem přijíždějící po vedlejší ( víme, jak se určuje hranice křižovatky). Stačilo ujet 5-10m a byla by za hranicí křižovatky a třebaže v připojovacím pruhu, měla by status vozidla jedoucí po hlavní. Pravidla přednosti paradoxně nemluví o tom, kdo v kterém pruhu jede.Je to přiblblé, ale kdybych byl soudce, neměl bych na vybranou -Fabie porušila pravidlo o přednosti

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist