Pozemní komunikace, kde ještě platí pravidla a kde už ne

Pozemní komunikace, kde ještě platí pravidla a kde už ne, co je to chodník a kde leží místo ležící mimo pozemní komunikaci a další úskalí.

Nemalé množství dotazů a také mnoho kontroverzí způsobuje otázka, kde ještě všude platí pravidla silničního provozu, kde a za jakých podmínek je třeba mít řidičský průkaz, případně co to je chodník.

 

Rozhodující odpověď na tuto otázku dává zákon o provozu na pozemních komunikacích (tedy zákon, který upravuje pravidla silničního provozu a řidičské průkazy) hned ve svých úvodních ustanoveních, když v §1 uvádí:

 

„Zákon upravuje práva a povinnosti účastníků provozu na pozemních komunikacích podle zvláštního právního předpisu (dále jen „pozemní komunikace“), pravidla provozu na pozemních komunikacích, úpravu a řízení provozu na pozemních komunikacích, řidičská oprávnění a řidičské průkazy a vymezuje působnost a pravomoc orgánů státní správy a Policie České republiky (dále jen „policie“) ve věcech provozu na pozemních komunikacích.

 

Obecně vzato, pokud dané místo není pozemní komunikací, tak na takovém místě neplatí pravidla silničního provozu, lze tam řídit vozidlo bez konkrétního oprávnění, nemůže tam dojít k dopravní nehodě ve smyslu zákona, policie tam nemá kompetence v rámci dohledu nad dodržováním pravidel silničního provozu apod. Takovými místy jsou např. soukromá pole, polní cesty, letiště, silniční dráhy a dále tzv. místa ležící mimo pozemní komunikace (o nich dále).

 

Je však třeba ale upozornit, že fakt, že dané místo není pozemní komunikací, neznamená, že se tam např. nedá dopustit trestného činu ublížení na zdraví (typicky, když dojde ke zranění nebo usmrcení na okruhu nebo na letišti).

 

Pozemní komunikace

 

Z úvodního ustanovení zákona o silničním provozu plyne, že pravidla silničního provozu dle tohoto zákona platí pouze a jen na pozemních komunikacích. Co to jsou pozemní komunikace, určuje zákon o pozemních komunikacích takto:

 

Pozemní komunikace je dopravní cesta určená k užití silničními a jinými vozidly a chodci, včetně pevných zařízení nutných pro zajištění tohoto užití a jeho bezpečnosti.“

 

Pozemní komunikace se dělí na tyto kategorie:

 

a) dálnice,

 

b) silnice,

 

c) místní komunikace,

 

d) účelová komunikace.

 

Co to je dálnice, silnice, místní komunikace a účelová komunikace definuje zákon o pozemních komunikacích, nicméně u definic se není třeba zastavovat, protože dálnici, silnici nebo místní komunikace lze snadno poznat, přesto však nejméně definice účelových komunikací je na místě, neboť je to právě tato skupina pozemních komunikací, která má nejblíže k „místům ležícím mimo pozemní komunikaci“ a tedy místům, kde pravidla neplatí a kde současně vzniká řada sporů o to, zda se ještě jedná o pozemní komunikaci nebo ne.

 

Účelová komunikace je pozemní komunikace, která slouží ke spojení jednotlivých nemovitostí pro potřeby vlastníků těchto nemovitostí nebo ke spojení těchto nemovitostí s ostatními pozemními komunikacemi nebo k obhospodařování zemědělských a lesních pozemků.

 

Účelovou komunikací je i pozemní komunikace v uzavřeném prostoru nebo objektu, která slouží potřebě vlastníka nebo provozovatele uzavřeného prostoru nebo objektu. Tato účelová komunikace není přístupná veřejně, ale v rozsahu a způsobem, který stanoví vlastník nebo provozovatel uzavřeného prostoru nebo objektu. V pochybnostech, zda z hlediska pozemní komunikace jde o uzavřený prostor nebo objekt, rozhoduje příslušný silniční správní úřad.

 

Tyto definice však samy o sobě tolik neřeknou. Pokud vznikne spor o to, jestli daná cesta je nebo není pozemní komunikace a jestli na ní tedy platí pravidla silničního provozu, je třeba nahlédnout do seznamu pozemních komunikací, který vede místně příslušný silniční správní úřad a tam zjistit, zda se o pozemní komunikaci jedná nebo ne.

 

Chodník

 

Co je to chodník, zákon bohužel nedefinuje a přitom s tímto pojmem velmi často operuje (např. zákaz jízdy nebo stání na chodníku) a jsou s porušením pravidel spojených s „používáním“ chodníku spojeny nejedny sankce. Zde je třeba uvést, že v konkrétním případě a při sporu o to, jestli ta či ona plocha je nebo není chodník, dojde na správní uvážení toho, kdo např. rozhoduje o pokutě, zda dané místo je nebo není chodník. S takovými závěry lze samozřejmě polemizovat a např. stavebně-technicky nebo účelově argumentovat, že to či ono místo chodník je nebo není. Závazné vodítko zákon ale nedává. Pokud se řidič dostane do sporu např. se strážníkem, že stojí na chodníku, pak je na zvážení argumentace, zda opravdu dané místo je chodník nebo ne a zda to řidič ustojí.

 

Obecně však lze říct, že chodník je ta část pozemní komunikace určená svým provedením převážně k použití chodci.

 

Místa ležící mimo pozemní komunikaci

 

Místa ležící mimo pozemní komunikaci jsou zaklínadlem, které zákon (jak se už stalo dobrým zvykem) nedefinuje a nechává tak prostor k řadě interpretací. Ačkoli problematika míst ležících mimo pozemní komunikaci již byla nakousnuta v jiných článcích, nejasnosti přetrvávají. Co lze z definice dovodit, je, že místa ležící mimo pozemní komunikaci nejsou součástí pozemních komunikací a pravidla tam tudíž neplatí. V tom ani tolik spor není, spor je o to, co to vlastně přesně je. Jak bylo řečeno, zákon definici nedává, přestože s tímto pojmem na několika místech operuje.

 

Jako jediné vodítko se tak nabízí stará dopravní vyhláška 99/1989 Sb., která znala pojem „místo ležící mimo silnici“. Vzhledem k tomu, že tento pojem se co nejvíce blíží pojmu místa ležícího mimo pozemní komunikaci a jeho použití ve staré vyhlášce se kryje s jeho použitím v zákoně o provozu na pozemních komunikacích, lze (dle mého názoru) vtáhnout původní definice místa ležícího mimo silnici na místo ležící mimo pozemní komunikaci.

 

Stará vyhláška definovala takové místo následovně:

 

Místo ležící mimo silnici je pozemek, garáž, parkoviště, čerpací stanice, tovární, nádražní a letištní prostory, obratiště tramvají apod.

 

Jestli by úřady nebo soudy dnes tuto definici přijaly ovšem lze pouze spekulovat. Považuji to však za velmi pravděpodobné. Odpověď např. na otázku, zda na parkovišti u velkých nákupních center platí pravidla silničního provozu, proto nelze jednoznačně dát. Dokud se nějaký případ nedotáhne trochu dál a nevyjádří se k tomu soudy, lze pouze hádat.

JUDr. Tomáš Beran

16.10.2008 5:00| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist