Dopravní situace – tentokrát z praxe

Zdánlivě jasná situace. Kamion v pruhu, ve kterém nemá co dělat, nabourané osobní auto a pokutu platí poškozený. Ovšem Judr. Beran má na věc jiný názor.

Dnes se náš právní expert Judr. Beran „podívá“ na dopravní situaci odvozenou od skutečného případu, který se stal na pražské Jižní spojce.

V připojovacím pruhu se chtěl zařadit řidič Fabie. Netušil, že v odbočovacím pruhu se blíží kamion, který ovšem neodbočil – náklaďák přejel „zebru“ mezi odbočovacím a následným připojovacím pruhem.

 

Došlo ke kolizi s Fabií, která se v tu chvíli snažila připojit „svým“ pruhem. Řidič Škody Fabia, aby zabránil přímému středu, strhl auto a narazil do svodidel. Policista ho na místě vyhodnotil jako pachatele a řidič Fabie zaplatil pokutu.

. . . . .

Před nějakou dobou se na internetu objevil tento případ a „mihnul“ se i v Právní poradně a protože ale tehdy nebylo dost informací, rád bych se této nehodě věnoval nyní podrobněji. Jak plyne z nákresu nehody v galerii, jelo vozidlo Škoda Fabia (vozidlo A) v připojovacím pruhu a chystalo se připojit na průběžného pruhu. Řidič nákladního auta (vozidlo B) jel v odbočovacím pruhu a místo, aby jím projel dál, tak pokračoval rovně přes zebru a vjel do připojovacího pruhu, kde jela Fabie.

Pokud z výše uvedeného situace policista na místě dovozoval, jak vyplývá z dostupných informací, že byl kamion na hlavní a Fabie na vedlejší, tak větší hloupost už jsem dlouho neslyšel.

V daném případě totiž žádná z těch komunikací není hlavní ani vedlejší. Je to pouze situace, kde je více pruhů a platí jednoduchá pravidla §12 zákona o provozu na pozemních komunikacích o jízdě jízdními pruhy. Řidič v připojovacím pruhu nemá žádnou povinnost „dát přednost řidičům na hlavní“, protože tam žádná hlavní není, má pouze povinnost neohrozit řidiče jedoucí v průběžném pruhu při zařazování se do průběžného pruhu. Tuto povinnost řidič Fabie neporušil, protože jel v době střetu v připojovacím pruhu.

Policejní auta, kterým (asi) neujedete

Zobrazit všechny fotografie

Viníkem dopravní nehody je tedy zcela jednoznačně řidič kamionu, který místo toho, aby projel správně odbočovacím pruhem a tedy v něm odbočil, tak to vzal rovně přes zebru, kde už žádný jízdní pruh není. Fakticky se tak dostal do stejné pozice, jako kdyby z průběžného pruhu přejel do připojovacího a tam se střetnul s jiným vozidlem. V takovém případě by byl viníkem nehody také řidič kamionu, protože tam přejet nesmí, resp. jedině za podmínek, že neohrozí nebo neomezí řidiče v připojovacím pruhu.

Argumentovat hlavní a vedlejší je proto naprostý nesmysl. Viníkem nehody je proto bez vších pochyb řidič nákladního vozidla.

21.11.2013 9:23

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist