BMW X5 xDrive40d

Tohle SUV drtí konkurenci v tabulkách a překvapivě i talentem bavit řidiče na silnici. Ale dokáží to zákazníci ocenit?
  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8.4

RADOSTI
Fantastický motor; povedený interiér; schopnosti na silnici

STAROSTI
Hluk od kol a motoru; nechcete raději 530xd Touring?Ne, to nemůže být pravda! To vážně nemůže být pravda a něco je špatně. Zírám teď do tabulky s naměřenými hodnotami, kterou na mne vyplivl náš VBOX Racelogic, a nemohu tomu věřit. BMW X5 xDrive40d, tedy naftové dvoutunové SUV, je na našem testovacím okruhu rychlejší než Škoda Fabia RS. Někdy opravdu musíte vzít certifikované měřící zařízení, abyste se přesvědčili, jak je konkrétní auto rychlé.

BMW X5 všichni určitě moc dobře znáte, vždyť je to první SUV automobilky, které se představilo v roce 1999 s pohonem všech kol xDrive. Svým způsobem bylo BMW X5 revoluční, tehdy ještě nebylo samozřejmé, aby SUV jezdilo podobně jako osobní auta. Částečně za to vděčilo podvozku a také samonosné karoserií, tehdy se stále používaly spíše rámy. Nová generace pak dorazila v roce 2006 a nyní tu máme omlazenou verzi.Na první pohled toho na BMW X5 moc nového nepoznáte. Museli byste mít oba modely vedle sebe, abyste našli zásadní rozdíly. Podívejte se ale do tabulky a hned vám to bude jasné – BMW X5 má nyní nové motory; nebo aspoň zásadně přepracované. Uvnitř to vypadá povědomě a rozhodně poznáte, že sedíte v BMW. Už díky skvělé pozici za volantem, kterou nenajdete v každém SUV, propracované ergonomii a výtečným sedačkám s dobrým bočním vedením.

BMW X5 velká fotogalerie

BMW X5 fotogalerie

Původně jsme ani neměli v úmyslu BMW X5 měřit a natáčet, ale když se pod kapotu dostal diesel s měrným výkonem 102 koní na litr, přeci jen jsme nakonec zapojili měřící zařízení a vyrazili na trať. Šestiválec má dvojité přeplňování s technologií BMW TwinPower Turbo (dvoukomorové turbodmychadlo). Výsledkem je nyní neuvěřitelných 306 koní výkonu a 600 Nm točivého momentu. Jen připomenu, že stejným měrným výkonem 102 koní na litr se chlubí i benzínový šestiválec v BMW 335i (také má 306 koní). Moje BMW M3 E46 má přitom měrný výkon 107 koní na litr. Tato představa mě skoro až děsí, kam se naftové motory za poslední roky dostaly.

Na silnici byste ale tři stovky koní BMW X5 netipovali. Pocitově se rychlostí spíše přibližuje k BMW 530d Touring, které je menší a lehčí (i když o 60 koní slabší). Hmotnost přes 2,1 tuny je znát, ale na poměry kategorie SUV dokáže právě model BMW X5 své proporce a hmotnost až nebývale dobře maskovat. Podobně dobře se to daří jen Porsche Cayenne.

Jízda a měření
Už po prvních cvičných kolech na našem testovacím okruhu mi je jasné, že BMW X5 xDrive40d tu nebude pro srandu králíkům, ale předvede solidní výkon. Nemýlil jsem se, ale rozhodně jsem nečekal, že tak bombastický. V čem je to kouzlo? V řízení. Když si vzpomenu na Volkswagen Touareg s drtivým dieselovým osmiválcem, jeho největší slabinou bylo právě řízení, které mi nedovolovalo se pořádně opřít o přední pneumatiky. Neustále jsem tak musel v zatáčce provádět drobné korekce, abych odhadl zbytek přilnavosti. A také ten obří motor posílal předek vozu až moc zeširoka…BMW X5 má dokonce lepší řízení než Porsche Cayenne, ve kterém působí až moc hyperaktivně a uměle. S autem se mi rovněž jelo na našem polygonu ne zrovna příjemně, v zatáčkách jsem si nebyl vůbec jístý. Toto konkrétní BMW X5 je ale z úplně jiného světa. Pohyb volantem ve vysokém tempu se setká s naprosto jasnou odezvou a díky tomu se můžu na předek auta v zatáčkách spolehnout. Krásně cítím, kdy přední kola přechází do nedotáčivosti. Volant mi v rukou zlehkne a chce se mi zavřít, takže vím, že jsem moc rychlý a můžu včas zasáhnout.

Možná na tom mají podíl pneumatiky, možná i poměrně lehký motor v přídi, který nevisí před přední nápravou, ale leží z větší části za ní. A pak je tu ten motor… Už od 1500 otáček posílá na všechna kola 600 Nm točivého momentu a já ve výjezdech krásně cítím, jak pohon xDrive posílá sílu dozadu a pomáhá mi ve výjezdu ze zatáček. Točivý moment pod 600 Nm klesne až za hranicí 2500 ot./min., ale i v tomto pásmu motor neustále táhne. Vždyť vrchol výkonu leží až v 4400 ot./min., což je na velký dieselový motor docela vysoko.

Výsledkem toho všeho je těžko uvěřitelný čas na kolo s hodnotou 34,31 sekundy. A teď porovnávejme. Volkswagen Touareg V8 TDI? Ten to lépe než za 35,03 sekundy nezvládl. Range Rover Sport 3.0 TDV6? Jen slabých 35,84 sekundy. Jediným rychlejším SUV bylo Porsche Cayenne S, které okruh proletělo za 33,69 sekundy. BMW X5 xDrive40d je ale nejrychlejším dieselovým SUV a druhým nejrychlejším dieselem na našem okruhu vůbec. Dokonce i BMW 530d Touring se musí před X5 sklonit, objelo okruh za 34,62 sekundy. Jen těžko se dá ale věřit, že velmi schopná Fabia RS okruh zajela za 34,40 sekundy, tedy hůře než tato X5…

Přitom v přímce není BMW X5 nijak zdrcujícím způsobem rychlé. Ke zrychlení na stovku potřebuje 6,69 sekundy (výrobce slibuje realistických 6,6 s) a k akceleraci z 50 na 80 km/h na třetí rychlostní stupeň slušných 2,44 s (to svědčí o opravdu dobrých reakcích motoru). Kde ale BMW X5 hodně získalo, byly zřejmě brzdy. Brzdná dráha s délkou 37,94 metru a čas 2,78 sekundy patří k hodnotám, kterých s SUV běžně nedosahujeme. Obvykle dvoutunová auta potřebují skoro 40 metrů k zastavení ze stovky.Na testovacím polygonu nás BMW X5 xDrive40d opravdu překvapilo, hlavně tedy v dobrém. Ale jaké je v reálném světě? První, čeho si všimnete, je poměrně velký hluk od kol a překvapivě i od motoru. Zvuk řadového šestiválce je sice příjemný (na diesel), ale když se chcete pohybovat v klidu po dálnici, hučení vás začne možná štvát. Není to katastrofálně špatné, ale někteří soupeři jsou kultivovanější. V porovnání s osmiválcovým Touaregem je také motor citelně slabší a nepohybuje se úplně nenuceně. Síly má sice na předjíždění dost a zpravidla budete rychlejší než většina provozu, ale obávám se, že v přímém srovnání ve sprintu k dvoustovce by tato X5 s Touaregem V8 TDI prohrála.

Také si všimnete trochu uskákané jízdy na rozbité silnici. Částečně za to může „sportovní“ podvozek, respektive tvrdší nastavení podvozku. Jakmile se ale octnete na kvalitní silnici, nic se v téhle kategorii tomuto BMW X5 nevyrovná, leda byste nepotkali Porsche Cayenne S s benzínovým osmiválcem. Osmistupňová automatická převodovka si s motorem dobře rozumí a prakticky nikdy nemáte potřebu jí pomáhat, pokud tedy nejedete velmi ostře. Při běžném dynamickém tempu vám ale její reakce přijdou intuitivní a rychlé.

Jenže k čemu je to všechno dobré? Vždyť se zatím pohybuji pouze po silnicích, kde by například BMW 530d s pohonem všech kol fungovalo ještě lépe, bylo kultivovanější, úspornější a mrštnější. Kdybych nehrál geocaching a nepotřeboval občas vyjet i po polní cestě nebo louce do míst, kam by se moje emtrojka nedostala, vlastně bych během celého týdne testování nedokázal potenciál BMW X5 využít.

V terénu se BMW X5 neztratí a dříve vás zastaví strach než schopnosti auta. Sice na opravdu nodně rozorané cestě začnete slyšet, jak si spodek auta občas škrtne o hlínu, ale pořád jede kupředu. Ani s jedním kolem ve vzduchu a druhým na opačné nápravě v blátě nejste díky chytrému pohonu všech kol xDrive v koncích. Jenže tohle zákazníci nepotřebují, aspoň tedy naprostá většina z nich. A, věřte mi, velké auto je ve městě a na dálnici k ničemu. Ale dobře vám tak, já jsem vás varoval.Za kolik?
BMW si nechá za BMW X5 xDrive40d zaplatit 1 602 900 korun a ještě dostanete v základu jen to nezbytné. Přihazujte za drobnosti a rozmazlující věcičky… A jste na dvou milionech. Mimochodem, může mi někdo u BMW vysvětlit, proč jsou xenony a tempomat v takovémto autě za příplatek? Slabší dieselový šestiválec s výkonem 245 koní vás přijde na 1 485 900 korun, ale nepočítejte s tak přesvědčivými výkony. Proto, být vámi, oželím zbytečnosti ve výbavě a raději si připlatím za pořádný motor. Ten je navíc docela šetrný k peněžence a při klidné jízdě se spokojí se spotřebou do deseti litrů na 100 km.

Náš testovací den včetně dynamického měření skončil stále uspokojivou hodnotou 11,2 l/100 km. VW Touareg V8 TDI sice stojí v základu 1 843 900 korun, ale je lépe vybaven a také v přímce rychlejší (i když o dva litry žravější). Ovšem jeho řízení není tak uspokojivé a nepřibližuje se tolik ideálu „auta pro řidiče“ jako právě toto BMW X5.

Verdikt
V přímém srovnání s konkurenty lze na BMW X5 najít jen těžko něco vyloženě špatného. Na svou třídu se až nezvykle dobře řídí a nabízí opravdu solidní jízdní vlastnosti. Jenže například v podání BMW 530d Touring s pohonem všech kol xDrive dostanete více praktičnosti v levnějším a obratnějším balení. Nebo vy snad jaždý den taháte dvoutunový přívěs po polní cestě? Ale takový verdikt by byl k BMW X5 xDrive40d nefér.

Takže znovu… Jestli z nějakého důvodu musíte mít prémiové SUV s jízdními vlastnostmi co nejvíce podobnými běžným osobním autům a jestli vám nevadí, že se jmenuje jako nějaká součástká do stolního počítače, je BMW X5 xDrive40d pravděpodobně tím nejlepším a nejsmysluplnějším autem, které si můžete pořídit.

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
Podmínky při testusucho, 12°C
0-100 km/h (s)6,69
50-80 km/h na x.stupeň (s)2,44
100-0 km/h (s)2,78
100-0 km/h (m)37,94
Spotřeba v testu (l/100km)11,2
Čas na kolo (s)34,31
Motor
Konstrukceřadový šestiválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování dvojitým turbodmychadlem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2993
Kompresní poměr16,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)84,0 x 90,0
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)225 / 306 v 4400 ot./min.
Točivý moment (Nm)600 v 1500 - 2500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)140
0-100 km/h (s)6,6
Nejvyšší rychlost (km/h)236
Spotřeba paliva (l/100 km)8,8 / 6,8 / 7,5
Objem nádrže (l)85
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4857
Šířka (mm)1933
Výška (mm)1776
Rozvor náprav (mm)2933
Provozní hmotnost (kg)2185
Celková hmotnost (kg)2790
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)3500
Zavazadlový prostor (l)620 - 1750
Ceny
Základní cena modelu1 485 900 Kč
Základní cena test. verze1 602 900 Kč
8.11.2010 7:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist