Porsche Cayenne S

Dokáže konečně nový Cayenne přesvědčit všechny ortodoxní fanoušky značky Porsche o smyslu své existence?
  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 7.6

SUV Porsche Cayenne všem ortodoxním příznivcům značky leží od počátku v žaludku. „Co to má hergot být? Krabice s dieselem vyrobená někde ve východní Evropě na podvozku Volkswagenu?“, neustále slýcháme.

Jenže tyhle hlasy často nevidí jednu zcela zásadní věc. Ve statistikách si nelze nevšimnout toho, že každé třetí prodané Porsche je právě Cayenne. Navíc díky sdílení součástí s příbuzným Volkswagenem Touareg a image značky (čímž si může automobilka dovolit nasadit vskutku velké marže) právě model Cayenne vydělává automobilce ohromné sumy. A díky tomu se může financovat vývoj ostatních nám velmi sympatických modelů – Boxster, Cayman a 911.

Video z měření modelu Porsche Cayenne S najdete na AutoTube.czAčkoli je tohle velmi moderní auto, pod kapotou není nic převratného – velký atmosférický osmiválec 4,8 l s přímým vstřikováním paliva má výkon 400 koní v 6500 ot./min. a točivý moment 500 Nm v 3500 ot./min. Je spojen s novou automatickou převodovkou ZF s osmi rychlostními stupni a díky tomu tohle osmiválcové Porsche jezdí v kombinovaném režimu za 10,5 l/100 km. No, dobře víte, že v reálném životě jsou ta čísla jinde a navíc to velké množství převodových koleček občas počítači komplikuje život. Převodovka někdy neví, co tam vrazit…

Bylo by chybou domnívat se, že Cayenne je jen překapotovaný Touareg. Ve skutečnosti se Porsche na společném vývoji podvozku podílelo tolik, že by bylo lepší Volkswagen Touareg označit za překapotovaný Cayenne. Základní modely jezdí na klasických tlumičích a pružinách, ale náš model dostal aktivní vzduchový podvozek, jehož charakteristiku si můžete přepínat ve změti tlačítek u voliče převodovky na středovém panelu.

Stejně tak si můžete nastavit odezvu motoru nebo upravit vlastnosti pohonu všech kol, který dokonce disponuje i „pomalým“ převodem pro jízdu v terénu. Ne snad, že bychom s Cayennem S dováděli na motokrosové trati, ale díky propracované elektronice, která rozděluje výkon na jednotlivá kola, si poradí i se skutečně prudkým kopcem hlíny a kamení. Takže i ti náročnější zákazníci budou spokojeni.

Video z měření modelu Porsche Cayenne S najdete na AutoTube.czNejvíce vás asi překvapí to, že nový Cayenne svým jízdním projevem více připomíná obyčejné auto než kterékoli jiné SUV. Spíše máte pocit, že jedete v něčem jako Audi A6 Allroad než v SUV. A to je rozhodně v pořádku.

Osmiválec pracuje ochotně, i když pro jeho 400 koní ho musíte pobídnout. Zkrátka, je to starý dobrý atmosférický motor, který potřebuje otáčky, aby ze sebe odevzdal maximum. V dnešní době sedmkrát přeplňovaných dvanáctistovek tak možná nepůsobí dostatečně rychle od volnoběhu, ale je to jen zdání. Motor má síly dost a předjíždějící manévry jsou záležitostí okamžiku.

Porsche udává u modelu Cayenne S zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy. Nám se ale podařilo naměřit průměr ze dvou nejlepších jízd oběma směry jen 6,68 s. Nutno ovšem dodat, že trať byla mokrá a ať chcete nebo ne, i u takhle silné a velké čtyřkolky se to projeví.

Kde nás Cayenne opravdu velmi mile překvapil, byly brzdy. Na vlhké dráze zastavil ze 100 km/h průměrně na 37,44 metrech. A nejlepší výsledek byl dokonce 35,67 metru. To je na takhle velké auto, když ještě zvážíme povětrnostní podmínky, skvělý výsledek. Tady vidíte, jak se výrazné snížení hmotnosti projevuje jen pozitivně…

Samozřejmě jsme Porsche Cayenne S museli prohnat i po našem testovacím okruhu, který má délku 690 metrů. Ostré zatáčky, rychlé změny směru a úzká trať svědčí autům s pohotovými reakcemi, nízkou hmotností a dobrou trakcí. A tohle Porsche je jedním z nich. Skutečně, náš okruh zvládlo za 33,69 sekundy a znovu podotýkám, že bylo vlhko.

Porsche Cayenne S však vyžaduje spíše opatrnější přístup, agresivní jízda mu moc nesvědčí. Automatická převodovka potom totiž najednou neví, co po ní chcete, a pohon všech kol jako by začal tápat, kam má všechen výkon poslat. Proto se naše přílišné snažení podepsalo nekonzistentními časy.

Při normálním ježdění však nebudete nahánět desetinky. Místo toho si všimnete, jak je v komfortním nastavení tlumičů auto skutečně pohodlné a neposkakuje po silnici jako koza. Škoda jen velkého hluku od pneumatik, který sužuje všechna Porsche, jenže u modelu 911 vám to tak nějak nevadí… Když už jsme u toho hluku, motor se po nastartování otřese a mohutně zarachotí. Podle nás je to ale záměr automobilky, který má autu dodat charakter. Podobně se totiž chová klasické Porsche 911. A zvuk? Na dnešní poměry utlumených a nevýrazných motorů je to příjemné oživení.

Při dálničních rychlostech je Cayenne S velmi uvolněné, klidné a přátelské auto. Nepamatuji si, že bych se v nějakém jiném SUV cítil tak dobře, nepovýšeně a v naprosté pohodě. Zkrátka, kdybych si měl z dnešní nabídky SUV vybrat jedno na dlouhou cestu (nebo i na normální ježdění) byl by to tenhle Cayenne. Velkým plusem je i to, že Porsche Cayenne nepůsobí tak mohutně jako třeba Infiniti FX, Audi Q7 nebo BMW X6. Velmi snadno se odhadují jeho rozměry jak při jízdě po úzké silnici, tak i při parkování.

I když nebudou zákazníci účty za benzín moc řešit, měli bychom zmínit naše naměřené hodnoty. Podle palubního počítače jsme dosáhli průměru 16,2 l na 100 km a to včetně dynamického měření, při kterém ručička stavu paliva v nádrži klesala rychlostí světla… Nepochybujeme, že při předpisové jízdě na dlouhé trati klesne spotřeba někam ke 12 litrům na 100 km.

Video z měření modelu Porsche Cayenne S najdete na AutoTube.czAčkoli je nové Porsche Cayenne menší než předchůdce, uvnitř to není nějak výrazně znát. Vpředu je stále dost místa a ani zadní cestující si nebudou na nic stěžovat. Kufr je rovněž ucházející a zřejmě by to chtělo mít vedle sebe starý a nový model, abychom mohli s metrem v ruce porovnat, o kolik je to které auto větší či menší.

Jak asi předpokládáte, testovaný Cayenne S dorazil s tak bohatou výbavou, že už těžko můžete v příplatkových kolonkách zaškrtávat něco jiného. Celkem bylo v seznamu testovaného auta 29 příplatkových položek za celkovou sumu 745 464 korun. Za všechny jmenujme třeba 21“ ráfky za 104 060 korun (!!), systém dynamické kontroly podvozku PDCC za 74 823 korun a vzduchové odpružení PASM za 81 474 korun. Ehm, všechny tyto částky jsou bez DPH…

Základní cena testovaného modelu, která je podle ceníku stanovena na 1 985 000 korun včetně daně, se tak po započtení přepočtu kurzu Eura a všech příplatků vyhoupla na 2 825 225 korun.

Video z měření modelu Porsche Cayenne S najdete na AutoTube.czNové SUV Porsche Cayenne je velmi příjemným překvapením. Oproti předchozí generaci se díky nižší hmotnosti lépe ovládá, působí živějším dojmem a má i nižší spotřebu, pokud autu nestojíte na krku.

Jenže pro mnoho zákazníků budou důležité i jiné faktory – především skvěle zpracovaný a pohodlný interiér, dostatek místa, výborná pozice za volantem a hlavně nevulgární a umírněný vzhled.

Můžeme tedy konečně označit nový Cayenne za skutečné Porsche? Jako velký fanoušek tradiční 911 musím říci, že nyní už opravdu ano.

Video z měření modelu Porsche Cayenne S najdete na AutoTube.cz

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
Podmínky při testumokro, 10°C
0-100 km/h (s)6,68
50-80 km/h na x.stupeň (s)3,79 na 3. st
100-0 km/h (s)2,82
100-0 km/h (m)37,44
Spotřeba v testu (l/100km)16,2
Čas na kolo (s)33,69
Motor
Konstrukcevidlicový osmiválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)4806
Kompresní poměr12,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)96,0 x 83,0
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)294 kW / 400 k v 6500 ot./min.
Točivý moment (Nm)500 Nm v 3500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)193,7
Nejvyšší rychlost (km/h)258
Spotřeba paliva (l/100 km)14,5 / 8,2 / 10,5
Objem nádrže (l)85 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4846
Šířka (mm)1939
Výška (mm)1705
Rozvor náprav (mm)2895
Provozní hmotnost (kg)2065
Celková hmotnost (kg)2840
Zavazadlový prostor (l)670 - 1780
Ceny
Základní cena test. verze1 985 000 Kč
Cena testovaného vozu2 825 225 Kč
24.5.2010 9:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist