BMW X5 3.0i, 1999 – 2004

Jednou se bezpochyby stane legendou. Uvedení modelu BMW X5 na trh znamenalo průlom. Bavorská automobilka poprvé v historii postavila SUV.

X5 byla a je nesmírně úspěšná. Není se co divit. Výrobce se přesně trefil do vkusu a požadavku doby. Všestranný a nezaměnitelný vůz se perfektně hodí na dálnice i do lehkého terénu. Má sice agresivněji koncipovanou příď, ale zároveň působí dostatečně elegantně. O úspěšnosti tohoto modelu bohužel vypovídá i fakt, že je velice oblíbený mezi zloději.

BMX X5, který pro testování zapůjčila společnost AAA AUTO, měl najeto 67 524 km. Vůz byl osazen benzínovým šestiválcem 3.0i o výkonu 231 koní. Přenos síly na všechna čtyři kola zprostředkovává pětistupňový automat s funkcí manuálního řazení Steptronic. Třílitrová verze ovšem nedokáže poměrně těžký vůz (hmotnost se pohybuje kolem 2 tun) rozpohybovat zrovna dynamicky. Je zkrátka vidět, že X5 byla koncipována pro motor 4.4i a verze 3.0i je vlastně jen „náhražka“ pro evropský trh. Průměrná spotřeba vozu se dá jen stěží stáhnout pod hranici 15 litrů na 100 km. Motor 4.4i je jednoznačně nejvyhledávanějším agregátem pro BMW X5 (dokonce ani turbodieselové varianty nejsou tak oblíbené).

Podvozek je ovšem skvělý, což je koneckonců pro vozy BMW obvyklé. Jeho nastavení jednoznačně upřednostňuje tvrdý podklad před těžším terénem, ve kterém jsou přímí konkurenti jako Mercedes Benz ML nebo Range Rover efektivnější. Od konkurentů se „X pětka“ odlišuje i absencí rámu, redukční převodovky či tuhých náprav. „Nezávislé zavěšení kol a samonosná karoserie ale poskytují při běžném provozu rozhodně vyšší komfort,“ říká manažer AAA AUTO Tomáš Lachout.

Z tradičně a nijak převratně pojatého interiéru čiší uhlazenost a pečlivé zpracování, použité materiály jsou kvalitní. Ovladače, přístrojová deska i volant jsou z klasické „bavorácké“ produkce. Jediným nedostatkem je občasná poruchovost palubního displeje. Sedačky jsou pohodlné, řidič i spolujezdci mají naprostý dostatek prostoru pro nohy i nad hlavou.

Nemile vás však překvapí zavazadlový prostor. Objem 465 litrů sice není malý, ale tvar kufru má k ideálu daleko. Jeho variabilitu výrazně snižuje ostrý sklon zadních sloupků, díky kterým je přeprava rozměrnějšího předmětu velice obtížná. Dalším hendikepem je stížený přístup do zavazadelníku. Páté dveře jsou totiž rozděleny na dvě části a po odklopení té spodní se k zadní straně opěradel dostanete velmi špatně. BMW alespoň instalovalo alespoň na dno kufru výsuvnou plošinu, která usnadňuje nakládání větších předmětů.

Jedinou výraznější slabinou BMW X5, když nepočítáme horší průchodnost těžším terénem, je jeho cena – a to i jako ojetiny. Vůz, který si mimo jiné velice oblíbily manželky úspěšných podnikatelů, stojí cenově výše než jeho přímí konkurenti.

Na čtyři roky starém testovaném voze byla dobře patrná typická odolnost a spolehlivost produktu automobilky BMW. Motor, interiér, karoserie ani podvozek prakticky nejevily známky opotřebovanosti. Ve srovnání s novým vozem v této výbavě přitom zákazník ušetří až milión korun.

Právě v bazaru:

BMW X5 3.0i, 2001, 231 koní (170 kW), najeto 67 524 km

Výbava: ABS, klimatizace, 6x airbag, elektrony, centrál, PC, tempomat, ESP, el. okna i zrcátka, el. šíbr

Cena: 859 000 Kč

Orientační cenové srovnání s konkurenty z roku 2001:

Mercedes Benz M 3.2i (160 kW) – 600 000 Kč

Lexus RX 300 3.0i (148 kW) – 600 000 Kč

Range Rover 4.6i (165 kW) – 630 000 Kč

autoweb.cz

15.12.2005 9:55

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist