BMW 530d Touring

Může existovat vůbec něco lepšího než prostorný kombík s úsporným dieselem a pohonem zadních kol?
  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 8.2

RADOSTI
Silný, kultivovaný a úsporný motor; pěkná kabina; ohromný kufr

STAROSTI
Těžko maskuje svou hmotnost; němé řízeníPřed časem se mě někdo zeptal, jakého bych si koupil „služebáka“, se kterým bych musel najezdit aspoň padesát tisíc kilometrů za rok. Na to by se našla jednoduchá odpověď – Porsche 911 Turbo S. Jenže tak snadné jsem to neměl. Podle tazatele se muselo jednat o kombík, navíc s dieselovým motorem. Existuje několik možností, jak odpovědět, ale z nich je jen jediná správná. A tou je BMW 530d Touring s automatem.

BMW řada 5 velká fotogalerie

BMW řada 5 fotogalerie

Nová generace BMW řady 5, označovaná interně jako F10, to nemá vůbec lehké. Musí navázat na úspěch minulé generace, které se vyrobilo přes milion kusů. Automobilka také chtěla opustit poněkud odvážnější tvary a vrátit se ke konzervativní eleganci tolik vlastní modelu E39. Zároveň ale ještě musí soupeřit s novým Mercedesem třídy E a stále populárním, i když stárnoucím Audi A6.Co je nového
Nová pětka vyjíždí prakticky na stejných základech, kterými disponuje větší limuzína BMW řady 7. Komponenty byly samozřejmě upraveny pro použití v menším autě. No, v menším… BMW řady 5 je pořádný macek, na délku měří 4907 mm, tedy jen o 16,5 cm méně než sedan řady 7. A hmotností řadu 7 dokonce převyšuje o 15 kg!

Popisovat design moc smyslu asi nemá, ale musím říci, že se mi současné BMW řady 5 opravdu líbí. Pro kombíky mám slabost a tenhle se vážně povedl. Hlavní ale je, že interiér udělal od minulé generace obrovský krok kupředu. Kvalita je nyní prvotřídní a vskutku prémiová, místa je uvnitř plno a konečně si zde připadáte spíše jako v limuzíně. Až si člověk říká, jaký smysl má nyní BMW řady 7…

Pod kapotou najdete známé, ale přepracované motory. My testovali verzi, která se bude prodávat asi nejvíce – dieselový šestiválec 530d, který pomocí jednoho turbodmychadla doluje ze svých útrob slušných 245 koní výkonu a 540 Nm točivého momentu. Všechno pak putuje na zadní kola přes novou osmistupňovou automatickou převodovku.

Testovací auto jezdilo na nastavitelném dynamickém podvozku s natáčením zadních kol. Zatímco natáčení zadní nápravy se děje automaticky (v nízkých rychlostech se kola vytáčí proti zatočení předních kol pro větší agilitu, ve vyšších rychlostech naopak souběžně pro vyšší stabilitu), tuhost podvozku si zvolíte ovladačem vedle voliče převodovky. Standardní je nastavení Normal, ve kterém se auto chová celkem rozumně a ne zbytečně rozhoupaně. K tomu si zvolte režim Comfort. Režim Sport použijete jen občas, to už si spíše auto přepnete do dynamického Sport+, ve kterém se jeho projev skutečně změní.Jízda a měření
Na zkušebním polygonu nás BMW 530d Touring v ničem zásadním nezklamalo. Motor má dobrou reakci na plyn i v normálním režimu nastavení, ve sportovním se chová skutečně dravě. Tedy, pokud se něco takového dá o dieselovém motoru vůbec říci… Komfortní režim asi nebudete využívat příliš často, protože reakce motoru je naopak docela mdlá a auto pak působí možná až moc houpavě. My ale používali při měření nejdynamičtější Sport+, který přitvrdí podvozek, přiostří reakci na plyn, zrychlí řazení převodovky a omezí zásahy stabilizačního a protiprokluzového systému. Akceleraci na stovku zvládá 530d Touring za 6,9 sekundy (udávaná hodnota je 6,4 sekundy), brzdná dráha s délkou 38,5 metru patří k lepším hodnotám, když přihlédnete k opravdu vysoké hmotnosti auta.

Pružné zrychlení je také velmi dobré a spíše než hodnota 2,64 sekundy vás zarazí velmi progresivní nástup výkonu bez citelného turboefektu nebo rychlého zvadnutí výkonu u 4000 ot./min. Tohle je opravdu povedený motor a ve spojení s osmistupňovým automatem si ho dovolím považovat za jednu z nejlepších dostupných jednotek v téhle kategorii.

Čas na kolo toho o skutečných schopnostech tohoto velkého a skoro dvě tuny vážícího kombíku řekne docela dost. Jen připomeneme, že náš testovací okruh dlouhý 690 metrů sedí spíše malým mrštným a hlavně lehkých autům. BMW 530d Touring ho však zvládlo za 34,62 sekundy a to je na dieselový kombík na pneumatikách s nízkým valivým odporem opravdu dobré. Jen pro srovnání, Škoda Fabia RS to zvládla za 34,40 sekundy.

Na silnici oceníte předvídatelné chování celého auta. Bavorák se snaží být za každou cenu neutrální a jen velmi neopatrné zacházení (či váš úmysl), dokáže vyprovokovat záď k vybočení, které stejně hned zkrotí jemně zasahující stabilizační systém. Spíše se dočkáte postupného přechodu do mírné nedotáčivosti. Stabilizační systém si můžete úplně vypnout (aspoň se tedy vypnutě tváří), takže s autem můžete dělat i nějaké neslušné věci, ale už to nebude tak jednoduché jako u minulé generace BMW řady 5 nebo dokonce u předchůdce E39. Nové auto je totiž už opravdu hodně odtažité i na poměry BMW. Posilovač je totiž elektrický a přišel i o zbytky náznaků zpětné vazby, které i minulá generace uměla poskytnout.Špatně se tak odhadují nájezdy do zatáček, protože nikdy přesně nevíte, kolik trakce zbývá předním kolům. Zatáčky si sice pořád užijete, hlavně díky tradiční vyváženosti koncepce a ochotě pohonu zadních kol pomáhat ve výjezdech, ale už to prostě nebude nikdy ono.

Na druhou stranu, vadí to vůbec? Stejně má tohle auto sloužit hlavně pro překonávání dlouhých vzdáleností a takovou práci odvádí dobře. Odvádělo by ji ale ještě lépe, kdyby nebylo vybaveno nesmyslnými pneumatikami runflat. Celou dobu tak máte pocit, že jedete na přehuštěných nízkoprofilových dvaadvacítkách a ne na devatenáctipalcových gumách. I když aktivní podvozek dělá, co může, nikdy se nezbavíte jemných vibrací od kol, které jinak klasické pneumatiky nepropustí. Moc rád bych se tímhle autem svezl, kdyby mělo obyčejné gumy. Například s BMW řady 1 a 3 taková změna udělá zázraky. A dokonce i modely BMW Alpina, které používají minimálně 19″ ráfky, jsou na obyčejných pneumatikách mnohem příjemnější.

Ceny a náklady
Ačkoli se jedná o auto za minimálně milion a půl, pořád budou provozní náklady hrát důležitou roli. V běžném provozu není problém s BMW 530d Touring jezdit za osm litrů nafty i méně. My sice po dynamickém měření měli na počítači 9,7 litru nafty, ale předpokládáme, že i „sportovní“ řidiči budou jezdit za nějakých 8 až 8,5 litru. Samozřejmě záleží na vašem stylu jízdy…

BMW si nechá za model 530d Touring zaplatit 1 367 600 korun. Pokud ale auto vybavíte automatem, aktivním podvozkem, natáčením zadních kol, head-up displejem, koženými sportovními sedačkami s elektrickým nastavením, navigací, audiosystémem a panoramatickým oknem, počítejte s tím, že za auto zaplatíte skoro dva miliony, ani nemrknete.V základní výbavě však najdete všechno důležité – dvouzónovou klimatizaci, tempomat, plnou bezpečnostní výbavu, multifunkční volant, systém Efficient Dynamics s rekuperací brzdné energie a „chytrým“ alternátorem, dešťový senzor, systém iDrive, slušně hrající rádio a spoustu dalších drobností.

Verdikt
BMW 530d Touring je skvělá volba, pokud požadujete nejen vysokou míru kultivovanosti, ale také talent zabavit řidiče. Nečekejte ale mrštnost a odezvu legendárního BMW řady 5 E39. Spíše dostanete celkově dobře vyvážené auto, které se nechá rádo řídit. Hlavním lákadlem modelu 530d je ovšem vynikající motor a perfektní interiér.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyBMW 530d Touring
Podmínky při testusucho, 20°C
0-100 km/h (s)6,9
50-80 km/h na x.stupeň (s)2,64 na 3.st.
100-0 km/h (s)2,9
100-0 km/h (m)38,5
Spotřeba v testu (l/100km)9,7
Čas na kolo (s)34,62
Motor
Konstrukceřadový šestiválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2993
Kompresní poměr16,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)84,0 x 90,0
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolazadní
Podvozek
Vpředudvojité lichoběžníky, stabilizátor
Vzadumultilink, stabilizátor
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením, 348 mm
Brzdy vzadukotoučové, 345 mm
Pneumatiky vpředu245/40 R19
Pneumatiky vzadu245/40 R19
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)180 / 245 v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)540 v 1750 - 3000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)130
0-100 km/h (s)6,4
Nejvyšší rychlost (km/h)242
Spotřeba paliva (l/100 km)8,0 / 5,3 / 6,3
Objem nádrže (l)70
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4907
Šířka (mm)1860
Výška (mm)1462
Rozvor náprav (mm)2968
Provozní hmotnost (kg)1880
Celková hmotnost (kg)2450
Ceny
Základní cena modelu1 151 930 Kč
Základní cena test. verze1 367 600 Kč
20.9.2010 9:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist