BMW X5 xDrive30d: Popírač fyzikálních zákonů

Nová generace BMW X5 je větší a luxusnější, ale stále popírá fyzikální zákony tím nepochopitelným způsobem. Jak to jenom dělá?
img_7805-1100x618.jpgCelá galerie 17 Zdroj: Autoweb.cz

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 9

Jestli bych měl čtvrtou generaci X5 popsat zkratkou, pak by zněla popírač fyzikálních zákonů. Uznávám, nejezdil jsem na sněhu a dokonce ani na mokru, tam by hmotnost 2,2 tuny šlo maskovat hůř, ale na suchém asfaltu to tak prostě je. Když už zmiňuju asfalt, nová X5 je vybavená přepínačem několika off-road režimů, ale pochopitelně je primárně určená jako luxusní přepravník na silnici. A nejenže to umí na pět hvězdiček, ale s třílitrovým naftovým motorem o výkonu 265 koní i za přijatelnou spotřebu.

Jak už je zvykem, mezigeneračně auto opět narostlo, jak do délky (+36 mm), tak do šířky (+66 mm), zajímavý je údaj se zrcátky – 2,22 m. A výsledek je, že auto je to opravdu velké a jsou místa, kde se jeho používání stává komplikované. Ať jsou to různé vjezdy do podzemních garáží nebo úzké uličky ve městě, ale třeba i klikatá silnička někde v kopcích, tam všude s těmito rozměry může být problém.

Na druhou stranu ovšem posádka dostane dostatek místa a luxusu na jakkoliv dlouhou cestu. Když k tomu připočtete rozumně řešené ovládání všeho důležitého pomocí klasických tlačítek (hračičkové mohou používat i gesta před displejem infotainmentu) a všeho ostatního přes iDrive s dotykovou ploškou uprostřed hlavního ovladače, opravdu široký rozsah nastavení sedaček (včetně sklonu horní půlky opěráků, bočního vedení a délky sedáku) a volantu, skvělý head-up displej opět se širokou možností nastavení a perfektně hrající audiosoustavu Harman Kardon, dostanete ideální místo pro trávení svého času.

Ke zmíněnému popírání fyzikálních zákonů pomáhá nově i zatáčení zadní nápravy. Je opravdu znát. Hned na prvním průjezdu ostré zatáčky je tento prvek poznat, cítíte, jak se auto kolem osy otáčí jinak, než čekáte. A jako bonus se s pětimetrovým mastodontem snáze otáčí i parkuje. Ve vysokých rychlostech pak díky virtuálnímu prodloužení rozvoru podvozek vykazuje nevídanou stabilitu. Další nesmírně příjemný aspekt řízení nové X5 je pocit z volantu. Za celý týden jsem nedokázal přijít na to, čím přesně to je způsobené, ale při průjezdu táhlou zatáčkou ne na úplně limitní rychlosti má volant tak akorát tendenci se vracet do středové polohy. Ani málo, ani moc. Stejně tak příjemné je i nastavení brzd.

Označení xDrive30d znamená naftový šestiválec o objemu rovných tří litrů a výkonu 265 koní. A hlavně točivý moment 620 Nm! To je hodnota, která zaručuje dostatečnou dynamiku za všech legálních rychlostí i nad nimi. K vysoké úrovni cestování po dálnici přispívá i zpřevodování osmistupňového automatu. Na nejvyšší rychlost točí motor při 160 km/h jenom necelých 2 100 ot./min. a přitom spotřebovává pod 9 litrů nafty. Ani při městském popojíždění s častými rychlými starty a brzděním jsem neviděl spotřebu vyskočit přes deset litrů.

Další, co se oproti minulé generaci zásadně změnilo, je interiér. Základní rozložení zůstalo stejné, ale v detailech je naopak všechno jiné a především luxusněji působící. Od dotykových tlačítek kolem voliče převodovky přes displej infotainmentu, který už netrčí z palubní desky, lépe působící volant až po volič převodovky samotný. Ten je vyrobený z krystalu a uvnitř svítí symbol X. Po přečtení recenzí kolegů, kteří měli auto před námi, jsem čekal nějaký vysloveně nevkusný prvek, ale ve skutečnosti se podle mě jedná o hezké vypíchnutí celkového posunu od funkčnosti k luxusu.

Zvenku došlo také ke změnám, ale revoluce se nekoná. Zepředu novou generaci poznáte především podle hlubších ledvinek mřížky chladiče, zezadu podle protáhlejších světel a z boku podle nabobtnalé zadní části. A zatímco druhá a třetí generace X5 ctily ideální proporce pro větší SUV, nová už ne. Největší problém je právě od třetího sloupku dál, kde auto i díky kolmějšímu víku kufru vypadá jak SUV kombi. A i přes použití obrovských 21“ disků s pneumatikou 315/35 vypadají z některého úhlu pohledu zadní kola jako malá. Ale možná to tak vidím jenom já.

Nicméně nejvýraznější dojem, který jsem si po týdnu s novou X5 odnesl, je údiv a obdiv k inženýrům v BMW. Od auta s rozměry zahradního domku a hmotností slonice v říji jsem opravdu neočekával dynamiku a hlavně ovladatelnost, kterou nabízí, navíc s jedním ze slabších motorů. A už vůbec ne spotřebu nafty, kterou není problém udržet v jednociferných číslech.

21.6.2019 12:00| autor: Jiří Kotyk

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist