autoweb.cz > BMW > BMW X5 > BMW X5 xDrive40e (2016)
BMW X5 xDrive40e (2016)
Radosti
Tradiční silné stránky X5 podpořené ekologickým akcentem…
Starosti
… které ustupují do pozadí při jiném než městském provozu
Pojďme rovnou na věc, BMW X5 není v rámci našich testů žádnou novinkou, takže s odkazem na předešlé články můžeme některé detaily přeskočit – vzhled a tak dále, a vrhnout se na novinky a odlišnosti vzhledem k již testovaným motorizacím. Nicméně na místě, které obvykle věnuji vnějšímu vzhledu, nemohu přeskočit jeden detail, kterého si pozorný čtenář a divák jistě všimne, tedy víko „nádrže,“ na přední straně vozu. Nejde samozřejmě o přístup k palivovému systému pro čerpání benzínu, ale o připojení k elektrickému zdroji. Auto, které máme před sebou, je plug-in hybrid, tedy stroj spojující výhody spalovacího a elektrického pohonu a právě zde je rozhraní pro dobíjení akumulátorů. Jinak až na drobnosti, barevné prvky, lišty a emblémy evokující „e“ status jde o nám již známé BMW X5.
Interiér
V kabině také řidič, který již jezdil s X5, nebude tápat, i když tady jsou některé ovladače speciálně pro elektrický či hybridní provoz a zobrazení na displeji s distribucí pohonné síly/dobíjení. Nicméně opět – základ v X5 tady je a ten netřeba, ať už s ohledem na komfort, prostornost či materiály a jejich zpracování komentovat, vše je příkladné. Možná více opulentní, nebo chcete-li nabubřelé než třeba v Audi Q7, ale v rámci třídy by jeden řekl „v pořádku.“
Pohon
O pohon auta se tedy stará benzínový čtyřválec s objemem dvou litrů a výkonem 245 koní dopovaný turbem, ve spolupráci s elektromotorem. Celkový výkon hnací soustavy by měl být 315 koní, točivý moment 452 Nm, a pokud jsem v podtitulku naznačil jakési tajemství, tak to je narážka na to, jak skoupé je BMW ohledně technických detailů. V oficiálních materiálech jsem nenašel nic víc než to málo, co jsem použil do obvyklé tabulky s technickými detaily.
Upřímně, čekal jsem, že bude auto rychlejší, obvykle mívám při spojení benzín-elektřina více zježené chlupy na zádech ve chvílích, kdy prošlapuji plynový pedál do podlahy, ale zde ne. A na vině bych řekl je „pouze“ čtyřválcový motor, který odhalíte ještě před jízdou, stačí si poslechnout agregát v běhu po nastartování. Šestiválec by za mne slušel autu víc, dynamika by byla hodna BMW a také si myslím spotřeba by klesla s dostatečným výkonovým zázemím. Obávám se, že dvoulitr byl zvolen z důvodů „teoretické“ spotřeby, v rámci tabulek by totiž mělo auto jezdit v průměru za 3,3 l/100 km. Což nejezdí ani náhodou. Já jsem jezdil v průměru za nějakých 11 litrů. Ano, rychle jezdil, vyloženě pomalé tohle BMW není, ale i tak je to spotřeba na hony vzdálená tabulkám.
Pokud jsem byl zklamán z zrychlení z nuly na stovku a z dynamického zrychlení, pak absolutní rychlost auta není vůbec špatná, pokud nefouká vítr, tak na dálnici je 200 km/h zcela přijatelným cestovním tempem, když se začal vítr opírat do auta znepříjemňovat cestu, tak 170 km/h bylo stále v pořádku.
Videotest: BMW X5 xDrive30d (2014)
Videotest | vydáno 11. 3. 2014
Spotřeba
Spotřebu jsem tedy zmínil… Ano, je tady možnost jezdit zcela na elektřinu a pak dává toto auto smysl, BMW hovoří o třiceti kilometrech na nabití. Ve chvíli, kdy jezdíte na tuto vzdálenost s tím, že v cíli připojíte X5 do zásuvky (modelově kancelář – domov, obojí s možností připojení vozu na kabel), je to tak, jak má být. Rekuperace funguje, ale dobít akumulátory do plného stavu se mi nikdy nepodařilo. Jízda po městě na elektřinu je fajn, pokud chcete děsit chodce, není nic lepšího, než je na čistě elektrický pohon dojíždět a troubit na ně (ehm, pokus o nemístný vtip, kterým chci ilustrovat tichý provoz vozu).
Ovladatelnost
Ovladatelnost v „jízdním“ slova smyslu zcela koresponduje s jinými X5 se spalovacími motory, až na jeden detail, který jsem postřehl (nejenom u tohoto hybridu), a tím je pocit na brzdách. Běžné auto, šlápnete-li na brzdy, prostě začne brzdit, hybridy rekuperují, jakási prodleva při deceleraci je zřejmá u vozů s hybridním ústrojím a identický fenomén jsem zažil i u X5.
V širším pohledu na ovládání, přejdeme-li klasické a typické ovládací prvky BMW X5, narazíme na ovládání hybridního ústrojí, přepínání na ryze elektrickou jízdu a tak podobně. Ehm, přiznávám, že mne toto spíše iritovalo, nejsem člověk, který by nutně musel něco nastavovat, řešit, atd – sednu do auta a chci jet, což jsem v tomto BMW mohl. Pokud si automobil koupí nějaký „hračička,“ určitě zažije mnoho orgasmů z toho, co přístroj, ehm, promiňte, automobil, v rámci konektivity a svých technologických fines nabízí.
Mne zaujalo to, že – a nevím, jestli jde o chybu anebo vlastnost hybridního auta – nešla spustit klimatizaci na plný výkon tak, aby kabinu patřičně a rychle vychladila. U jiných BMW při plném chlazení z výdechů proudí skutečně ledový vzduch, u BMW X5 xDrive40e jsem klimatizaci k takto mrazivé produkci nepřinutil.
Verdikt
Dává v našich podmínkách velké hybridní SUV smysl? Ne v tom ohledu jako v zahraničí, kde na podobné auto dostanete dotace, resp. daňové úlevy popř. jste osvobozeni od poplatků za vjezd do města. Toto u nás není (nevím kdy bude a zda), a tak BMW X5 xDrive40e jako takové musí o své místo na českém slunci bojovat buď statusem ekologického vozu, nebo spotřebou anebo cenou.
Začnu-li od konce, tak hybrid je o nějakých 40 tisíc Kč dražší než třílitrový diesel se stejným výkonem a reálnou nižší potřebou, takže hledáte-li velký dálniční křižník, nafta v nádrži bude u X5 zřejmě tím palivem, které vás uspokojí. Nicméně – nechci a ani nemohu BMW X5 xDrive40e zatratit, protože jako městské SUV funguje velmi dobře a my víme, že X5 a jemu podobná auta velmi často jako městská vozidla fungují.
Závěr by tedy mohl znít asi tak, že jako univerzální luxusní SUV nabídne BMW X5 více zřejmě v jiných, klasičtějších motorizacích, ovšem zákazníka, který ví přesně co chce (a to je auto, které má kvality X5) a má patřičné zázemí (tedy možnost elektrického připojení a čas pro nabíjení) a jezdí spíše v jednom typu prostředí (tedy ve městě), BMW X5 xDrive40e ho právem plně uspokojí.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec plus elektromotor |
Palivo | benzín |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 1997 |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 230/315 |
Točivý moment (Nm) | 452 |
0-100 km/h (s) | 6,8 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 3,3 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1 457 300 Kč |
Základní cena test. verze | 1 862 900 Kč |