Právě testujeme: BMW X5 M50d (2013)

V těchto chvílích pálíme naftu pomocí tří turbodmychadel v řadovém šestiválci namontovaném ve zbrusu novém BMW X5. Přečtěte si první postřehy, prohlédněte si velkou galerii…

U BMW jsme si vyzvedli klíčky od nejsilnější naftové verze modelu X5 v nejnovější generaci s interním označením F15. Auto jsme pro vás prozatím jen dopodrobna nafotili a teď nezbývá, než se pustit do testování. A že opravdu bude co zkoušet… Aktuální mnichovské SUV stojí na nové platformě, která ve větší míře využívá vysokopevnostní ocel, hliník, ale i hořčík. Navzdory větší délce i šířce by měla být nová X5 v průměru o 90 kilogramů lehčí, v našem případe je však opak pravdou, hmotnost novinky je o 40 kg vyšší.

Nad přední kola může v tuto chvíli zamířit přesně šest motorizací. Benzínovým základem je třílitr s turbodmychadlem typu twin-scroll naladěný na 306 koní, vrcholem pak vidlicový osmiválec se dvěma turbodmychadly produkující 450 koňských sil. Vznětové motory nás v tuto chvíli zajímají poněkud více, i kvůli tomu, že jeden z nich pohání náš testovací kus.

Nabídka začíná u dvoulitrového turbodieselu 25d s výkonem 218 koní a pohonem zadních kol a končí u třílitrového šestiválce ve třech různých výkonových variantách. Známá (a poměrně oblíbená) motorizace 30d produkuje 258 koní, silnější 40d má 313 koní. V našem autě se však usídlil nejdražší, třemi turbodmychadly přeplňovaný šestiválec z divize M Performance generující až 381 koní v 4000-4400 ot./min. a dechberoucí točivý moment 740 Nm v rozsahu od 2000 do 3000 ot./min.

Ve spojení s osmistupňovým automatem tyto parametry stačí ke zrychlení z klidu na stovku za 5,3 sekundy a hon za maximální rychlostí zabrzdí ve 250 km/h elektronika. To všechno při průměrné papírové spotřebě 6,7 litru nafty na sto. Jaká bude skutečnost, se teprve uvidí, momentálně ukazuje palubní počítač něco kolem 12 l/100 km, musíme ale přiznat, že tlačit plynový pedál do koberečku nás docela baví.

Už po prvních pár kilometrech nás překvapilo, jakým způsobem dokáže X5 maskovat, ne, přesnější je říci téměř vymazat svých 2265 kilogramů. Motor má na poměry dieselových SUV absurdní zátah, v dodávce síly na obě nápravy nepolevuje ani při pěti tisících otáčkách, má parádní zvuk a jeho přednosti ještě zdůrazňuje naprosto fantasticky řadicí osmistupňová automatická převodovka ZF. Stranou nezůstanou ani brzdy, které jsou sice ocelové, ale průměr mají jako ruské kolo a zatím více než dobře krotí pohyb celé té bílé masy. Pokud méně se nám líbí řízení. Na náš vkus je při nízkých až středních rychlostech až příliš lehké a pár stupňů kolem středu je příliš neurčitých, abyste věděli, co se děje s předními koly.

Při poskakování ve městě nás docela překvapilo, jak se BMW podařilo vylepšit kvalitu jízdy, ačkoli je vůz postaven na dvacetipalcových kolech. Na ostrých příčných nerovnostech se do kabiny ještě pořád přenáší jemné chvění, děsivé rány do zavěšení a karoserie, kterými trpěla minulá generace na velkých kolech, se však – zdá se – podařilo úspěšně eliminovat. Více informací hledejte v připravovaném testu, v tuto chvíli vám však nabízíme možnost položit dotaz na cokoli, co vás ohledně BMW X5 M50d (F15) zajímá. Pokud to bude v našich silách, pokusíme se vám na vše podrobně odpovědět.

13.11.2013 3:10| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist