BMW X5 (F15) oficiálně odhaleno do nejmenších detailů

Zbrusu nové SUV X5 nemá více tajemství. Zhublo o 90 kg, bude i zadokolka, něco na způsob autopilota, zcela autonomní parkování a pro začátek tři motory.

Rychle se množící uniklé fotografie třetí generace BMW X5 dávaly tušit, že by mohla být oficiální prezentace nového SUV mnichovské automobilky nikoli otázkou několika dní ale spíše hodin. Naše domněnka se skutečně potvrdila a my vám tím pádem můžeme nabídnout vše podstatné, včetně celého setu téměř sedmdesáti fotek a několika videosnímků.

Obsáhlý obrazový materiál nám dává důvod domnívat, že pro tuto chvíli neexistuje žádný pádný důvod obtěžovat vás popisem designu auta a jeho stylistických detailů a názor na novou X5 si díky němu jistě každý udělá sám. Pojďme se proto rovnou podívat na techniku a podrobnější parametry.

BMW X5 velká fotogalerie

BMW X5 fotogalerie

BMW se rozhodlo nasadit pod kapoty prvního sledu aut prozatím jen tři pohonné jednotky. Do příchodu modelu od divize M bude na vrcholu typové řady X5 postavena verze xDrive50i vybavená vidlicovým osmiválcem 4,4 litru s dvojicí turbodmychadel, výkonem 450 koní a nejvyšším točivým momentem 650 newtonmetrů dostupným od 2000 do 4500 otáček. Podle měření automobilky je vůz schopen akcelerovat na stovku za rovných pět sekund, podle papírových údajů jezdit v průměru za 10,4 až 10,5 litru na 100 km a dosáhnout rychlost 250 km/h.Prozatím jedinou zážehovou jednotku doplňuje dvojice dieselů, respektive jediný, různě vyladěný řadový třílitrový šestiválec. V provedení xDrive30d dostane řidič 258 koní a nejvyšší točivý moment 560 newtonmetrů, které ve spojení s osmistupňovým automatem stačí ke zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,9 sekundy, maximálních 230 km/h a průměrnou tabulkovou spotřebu jen 6,2 litru, což ve srovnání s předchůdcem znamená zlepšení o šestnáct procent.

Vrcholným vznětovým BMW X5 se stává M50d s trojicí turbodmychadel, výkonem 381 koní při 4000 až 4400 ot./min. a točivým momentem 740 newtonmetrů od 2000 do 3000 otáček. Tato sestava postačuje k dosažení stovky za 5,3 sekundy, maximálku omezí elektronika při obligátních 250 km/h a to vše při průměrné teoretické spotřebě jen 6,7 litru na 100 kilometrů.

Mnichovská značka byla ve své tiskové zprávě poměrně sdílná i co do dalších připravovaných motorizací. Víme proto, že od prosince letošního roku se rozjede výroba modelů xDrive35i (306 koní, 8,5 l/100 km), xDrive40d (313 koní, 6,4 litru) a dvojice xDrive25d/sDrive25d s identickým výkonem 218 koní, stejnou spotřebou 5,6 litru a pohonem všech anebo zadních kol.

Nové SUV z Mnichova má na délku 4886 mm, rozvor náprav činí 2933 mm, na výšku byste naměřili 1762 mm a šířka bez vnějších zpětných zrcátek činí 1938 mm. Pokud rádi srovnáváte, vězte, že rozvor je ve srovnání s předchůdcem naprosto identický, do délky auto narostlo o 29 mm, rozšířilo se o 5 mm a jeho výška se snížila o 14 mm.Zavazadlový prostor BMW X5 má nyní základní objem 650 litrů (+ 30 l), který lze sklopením zadních sedadel dělených v poměru 40:20:20 zvětšit na 1870 litrů (+ 120 l). Výrobce nezapomněl zmínit, že součástí standardní výbavy je – kromě jiného – elektrické otevírání kufru (tlačítkem na klíči anebo z místa řidiče), ačkoli nikde není specifikováno, jestli je tato informace relevantní pro všech trhy. Za příplatek pak firma nabídne lepší sedadla a také sedmimístnou variantu, ačkoli sama upozorňuje, že místa zcela vzadu jsou určena pouze pro cestující s výškou do 150 cm.

Uhlazenější karoserie nového modelu a použití aktivního ovládání lamel v nasávacích mřížkách na přídi (poprvé použito u vozu z řady X) se postaraly o snížení koeficientu aerodynamického odporu Cd na 0,31, nová X5 je však zajímavá také pod povrchem. Konstruktéři při vývoji kostry použili více vysokopevnostní oceli, přidali hliníkovou přední kapotu, hořčíkovou přepážku pod palubní deskou a blíže nespecifikované „boční panely z termoplastů“, což ve výsledku vedlo ke snížení hmotnosti ve srovnání s ekvivalentními modely předchozí generace o 90 kg.

Zavěšení kol (víceprvkové vpředu i vzadu) je standardně doplněno o vzduchové odpružení zadní nápravy se samonivelací světlé výšky reagující na zatížení a BMW se navíc rozhodlo nabídnout zákazníkům jedno ze tří základních nastavení podvozku. Paket Comfort Adaptive Suspension, alternativně Dynamic Adaptive Suspension a pak systém spojující obojí s názvem Professional Adaptive Suspension. Orientace prvních dvou je snad patrna již z názvů, takže jen doplníme, že i komfortnější varianta obsahuje adaptivní tlumiče v základu a ta druhá, orientovaná na řidiče oblibující rychlejší jízdu přidává kromě specifické kalibrace také aktivní stabilizátory. Poslední – PAS – umí podle tvrzení BMW „spojit do jednoho celku komfort i sportovnost“.Aby té základní diferenciace auta nebylo málo, klientela dostane možnost volby také v případě základní výbavy. Podle zaměření ponese označení buď Pure Experience anebo Pure Excellence a nad nimi jako příplatková položka bude stát tradičně nabízený balíček M Sport. BMW X5 bude možné objednat v jednom z jedenácti základních odstínů, mimo jiného též novým lakem Sparkling Brown Brilliant Effect, který máte možnost vidět i na fotografiích.

Jak se dalo očekávat, také SUV z dílny BMW bude napěchováno myriádami elektronických prvků, řídicích jednotek a nových technologií a pouze jejich vyjmenováním bychom ztratili pár minut života. Za všech proto zmíníme jen to, co se nám z nepřeberného seznamu zdálo nejdůležitější nebo zbrusu nové.

Mnichovské SUV bude možné vybavit kromě jiného připojením na internet ConnectedDrive a součástí příplatkového seznamu budou také systémy Driving Assistans a Driving Assistans Plus, přičemž druhý z nich dostane koncem roku nástavbu Traffic Jam Assistant. Ta dokáže v provozu nejen udržovat odstup od aut kolem, zastavovat anebo akcelerovat, ale do rychlosti 40 km/h i převzít řízení a udržet vůz automaticky ve zvoleném pruhu. Autopilot v tradičním významu slova to zatím ještě není, nemá však k němu daleko.

To naopak nejnovější generace parkovacího asistenta se bez zásahu řidiče obejde. Nejenže si dokáže vybrat adekvátně velké místo, ale po zmáčknutí příslušného tlačítka zvládne řízení a navíc převezme plyn, brzdu a dokonce ovládání osmistupňového automatu.

Cenovky nového BMW X5 pro tuto chvíli známé nejdou, Mnichov však už nemá důvod otálet, a tak předpokládáme, že budou k mání ještě před frankfurtským autosalonem, kde by mělo mít tohle SUV svou světovou výstavní premiéru.

30.5.2013 2:40| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist