BMW X5 M50d xDrive: Hýčká luxusem, omračuje výkonem

Motorizace M50d je k dispozici i u nejnovější čtvrté generace BMW X5. Rozhodli jsme se jí vyzkoušet a přinášíme vám náš verdikt.
bmw-x5-m50d-xdrive-6-1100x618.jpgCelá galerie 24 Zdroj: Autoweb.cz

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 9.2

Už od uvedení první generace v roce 1999 patří BMW X5 k nejlepším volbám v kategorii prémiových SUV a v současnosti je na trhu už jeho čtvrtá generace s továrním označením G05. Ačkoliv zatím v nabídce není nejsilnější benzinová varianta X5 M, z minula známý nejvýkonnější diesel M50d si už lze koupit. A vzhledem k tomu, že jsem žádnou X5 nikdy neřídil, je tohle auto ta nejlepší příležitost, jak si ji konečně vyzkoušet.

Přední části nové X5 dominují nepřehlédnutelné bavorácké ledvinky, které značně narostly do rozměrů pořádných ledvin. Z  části názorů na internetu lze snadno usoudit, že se nově provedený tradiční designový prvek BMW nelíbí řadě jeho fanoušků. Po osobním setkání s velkou maskou ale musím uznat, že si dokážu kombinaci menších ledvinek při zachování mastodontních rozměrů X5 představit jen těžko. Příď jako taková vypadá opravdu velkolepě, protože agresivní vzhled s velkými ledvinkami podporují i rozměrné laserové světlomety.

Zřetelného přepracování se dočkala i zadní část, jejímž nejvíce charakteristickým rysem jsou zbrusu nové svítilny. Dveře zavazadlového prostoru jsou tradičně dělené a obě části jsou ovládané elektromotory. Už na první pohled zaujmou i obrovské chromované výfukové koncovky, které jsou bohužel falešné. Skutečný výfukový systém je tvořený menšími obyčejnými trubkami.

Na první pohled se tedy nové BMW X5 povedlo a sportovní bodykit posouvá vzhled M50d na ještě vznešenější úroveň. U mnou testovaného exempláře k celkovému výsledku dopomáhá i hezký odstín laku Phytonic Blue, který v kombinaci s černě nalakovanými dvacetipalcovými koly dodává velkému SUV punc exkluzivity. Po seznámení se s designem tedy nezbývá nic jiného než po otevření dveří překročit široký práh a posadit se dovnitř.

Kůží čalouněný moderní interiér je vyrobený z pečlivě zpracovaných prvotřídních materiálů. Aby v něm nebyla zima, než se prohřeje velký motor, je kromě vyhřívání sedadel a volantu k dispozici i vyhřívání loketních opěrek, které je pro řidiče a spolujezdce oddělené. Když však opomenu rozsáhlé množství luxusní a komfortní výbavy, do níž patří ambientní osvětlení, dvě různé vůně ventilace, vyhřívaný i chlazený držák nápojů, masážní sedadla a další, nejúžasnějším prvkem celého vnitřku je krásný ručně broušený křišťálový volič převodovky, z jehož středu ve tmě svítí písmenko „X“ odkazující na pohon všech kol.

Interiér zároveň doslova rozmazluje měkkým polstrováním všeho, s čímž mohou těla posádky přijít do kontaktu. Řidič vozu ale bude věnovat pozornost hlavně novému digitálnímu displeji, který nahradil běžné mechanické budíky. Přístrojový štít je dobře čitelný i ve velmi světelných podmínkách a mezi zobrazenými informacemi se přehledně nachází všechny důležité údaje o jízdě, mezi nimiž nechybí ani náhled mapy navigace. Na čelní sklo je zároveň promítaný šikovný head-up displej, jež umí kromě jízdních parametrů zobrazit i základní menu infotainmentu.

Uprostřed palubní desky se v horní části nachází velký displej infotainmentu iDrive, který se nechá ovládat třemi různými způsoby. Tím prvním je tradiční ovladač s velkým kolečkem s několika tlačítky, druhým způsobem je dotykové rozhraní displeje a třetí možnost je opravdová specialita. Infotainment se v X5 nechá ovládat mácháním ruky před snímačem v okolí obrazovky neboli gesty.

Není však potřeba sedět dlouhé hodiny u manuálu a studovat, jaké funkce se jak ovládají, protože systém umí napovídat. Například, při změně hlasitosti skrze ovládání na volantu nebo kolečko na panelu rádia se z nápovědy na displeji snadno dozvíme, že k ovládání této funkce stačí provádět krouživý pohyb prstem před obrazovkou. Směrem doprava se hlasitost přidává, doleva naopak ubírá. Je to jednoduché jako facka a v okamžiku, kdy si zvyknete, jak přesně provádět jednotlivé pohyby, i výborně funkční. Jednotlivé skladby playlistu hudby se pak mění švihnutím rukou v pěsti se zdviženým palcem do příslušného směru. Zvuk se přitom line z kvalitního audiosystému Harman Kardon.

Co ale je hlavním důvodem vzniku BMW X5 M50d? Bez pochyb to je výbušný, avšak kultivovaný turbodiesel se šesti válci v řadě, jejichž třílitrový objem je přeplňovaný čtveřicí samostatných turbodmychadel! Oproti minulé generaci tak přibylo jedno turbodmychadlo navíc, čímž BMW omezilo prodlevu odezvy na plyn. Dvě malá turba zůstala, ale původní jedno velké bylo nahrazeno dvojicí středních turbodmychadel.

Výsledkem takového řešení je nejvyšší výkon 400 koní a točivý moment 760 newtonmetrů, který je dostupný už od 2 000 otáček za minutu. Masivní síla je k službám už od volnoběhu a při jejím gradování s rostoucími otáčkami mám pocit, jako bych při každém sešlápnutí plynu na podlahu ovlivňoval rotaci planety. Při razantnějším zacházení a s roztočenými turbodmychadly se pedál plynu chová spíše jako detonátor. Před každou vytouženou plnou akcelerací je zároveň vhodné až nutné zkontrolovat, zda je před autem dostatek prostoru.

Svět okolo se okamžitě rozmazává a do interiéru se dostává hutný hluboký zvuk turbodieselu, který není pouze dílem dnes moderních reproduktorů, ale lze slyšet jeho zpěv i z výfukových koncovek. Z výfuku dost možná odchází i nevyužitý testosteron, protože tenhle velký svalnatý bavorák dokáže zrychlit z 0 na 100 kilometrů v hodině za pouhých 5,2 sekundy. X5 M50d se svou dynamikou podobá některým ikonickým supersportům ze sedmdesátých a osmdesátých let, což je do velké míry ovlivněno i pohonem všech kol xDrive. Technický pokrok je zkrátka nezastavitelný, o čemž svědčí i použitá převodovka.

Automaty s hydrodynamickým měničem zažily s příchodem dvouspojkových převodovek úpadek, během něhož na nich ale bylo zapracováno a jsou zpátky ve vynikající formě. Nevyvratitelným důkazem je osmistupňový automat Steptronic od ZF s možností manuálního řazení pádly pod volantem, použitý jako součást hnacího ústrojí X5 M50d. Občasné cukání v kolonách je něco, čemu se nevyhnou ani nejmodernější samočinné převodovky, ale převodovka při běžné jízdě řadí natolik plynule a jemně, až chvílemi pochybuji o tom, že je ve voze skutečně přítomná. Výhrady nelze mít ani k odstupňování jednotlivých rychlostí, které jdou ruku v ruce se silným motorem.

Největším překvapením pro mě však je, jak snadno se X5 M50d s těžkým turbodieselem nad přední nápravou ovládá. Podle mého se dokonce jedná o jedno z těch velkých SUV, která určitě zaujmou i nadšené řidiče. Přestože je BMW X5 M50d velké a těžké, bez obtíží se nechá jednoduše řídit s absolutní lehkostí, aniž by byly jeho rozměry a hmotnost dosahující 2 275 kilogramů výrazně znát.

Projíždět s X5 jednu zatáčku za druhou je i přes velkou hmotnost nečekaně jednoduché. Takovému pocitu za volantem totiž do značné míry napomáhá povedené příjemně tuhé řízení. Středně rychlý převod řízení zároveň poskytuje rozumný kompromis mezi bezproblémovým manévrováním ve městě, komfortní jízdou po dálnici i opravdu rychlým svezením po okreskách. Řízení reaguje hbitě a při najíždění do zatáček není potřeba potlačovat fyzikální zákony tak velkým způsobem, jak by se na první pohled dalo čekat.

Ačkoliv adaptivní podvozek M Professional s aktivními stabilizátory poskytuje dostatečnou míru stability v zatáčkách, pro běžné ježdění, jímž člověk stráví za volantem X5 M50d většinu času, je až příliš tvrdý. Rázy od ostrých nerovností českých silnic se občas přenáší do interiéru i v nejměkčím komfortním nastavení. Tužší nastavení podvozku se však projevuje v okamžiku, kdy X5 vjíždí do více technických zatáček, které je schopná projet bez jediného zaváhání. Pevně vyztužená karoserie se přitom nijak výrazně nekroutí, takže se v zatáčkách neozývá nepříjemné skřípání.

Když to však například v mokrých křižovatkách přeženete s plynem, mohutný příval točivého momentu na všechna kola zaručuje efektní powerslide, který s takto velkým autem není tak strašlivý, jak by se mohlo zdát. Záď je hnací silou sice doslova nakopnuta a vystřelena pryč, ale díky vysoké hmotnosti se dá X5 M50d při náhodném smyku snadno zvládnout. BMW opět ukázalo, že umí ukrýt řidičsky zajímavé auto i do velkého SUV, jehož skrytý potenciál využije jen malá část z jeho majitelů.

Na dálnici pak X5 M50d hledá přemožitele jen těžko. Sprintování z nuly na stovku se sice zpočátku mohlo zdát extrémní, ale ještě více zaujme dynamika pružného zrychlení. I v rychlostech nad 130 km/h stačí sešlápnout plyn až do polohy kickdownu, aby převodovka podřadila na nejnižší vhodný rychlostní stupeň, čtveřice turbodmychadel se mezitím roztočila a X5 vystřelila vpřed s dechberoucí vervou. Čísla na rychloměru rostou skokovým tempem a jakákoliv konkurence v okolí je v mžiku rozcupována na malé bezvýznamné kousky.

Při opuštění komfortní zóny a následném přepnutí X5 do režimů SPORT a SPORT PLUS se nejen decentně pozmění design digitálních přístrojů, ale hlavně se přiostří odezva motoru na pedál plynu. Zároveň se ještě více zesílí hluboký zvuk šestiválce. Hlavně ale dojde k přitvrzení adaptivního podvozku, což X5 umožňuje ještě lepší agilitu při radostnější rychlé jízdě, avšak na úkor menšího pohodlí. K dispozici je i individuální nastavení umožňující libovolné kombinace vlastností z přednastavených režimů.

Než vznesu závěrečné hodnocení, nesmím zapomenout na elektronickou hračku, která je součástí každodenního života s novou X5. BMW totiž k vozu kromě běžného klíče dodává i nový Display Key, s nímž se můžeme setkat i u nejnovější sedmičky. Velký multifunkční klíč s barevným dotykovým displejem umožňuje ovládání funkcí vozu na vzdálenost přibližně 300 metrů, díky čemuž lze na dálku ovládat klimatizaci, zkontrolovat zamčené dveře a zavřená okna nebo zjistit stav paliva v osmdesátilitrové nádrži skrze informaci o zbývajícím dojezdu.

Komu je BMW X5 M50d vlastně určené? Zálibu v něm naleznou hlavně fanoušci velkých SUV a rychlé dálniční jízdy za cenu přijatelných provozních nákladů, protože se spotřeba paliva při klidné jízdě pohybuje okolo jedenácti litrů na sto kilometrů. Všem ostatním bohatě postačí i ekonomičtější a slabší motorizace 30d, u níž není potřeba živit přebytečné koňské stádo. Z mého pohledu je ale BMW X5 M50d vážně podařené auto, které nejen omračuje monstrózní silou, ale zároveň oslňuje jízdními vlastnostmi a komfortem.

Prohlédněte si všechny fotografie

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)5,2 s
Spotřeba v testu (l/100km)11 l/100km
Motor
Konstrukceřadový šestiválec
Palivonafta
Rozvodneuvedeno
Plněnípřeplňování čtyřmi turbodmychadly
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2 975 cm3
Kompresní poměr16,0:1
Vrtání x zdvih (mm)84,0 x 90,0 mm
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolavšechna
Podvozek
Vpředurovnoběžníková náprava
Vzaduvíceprvkové zavěšení
Brzdy vpředukotoučové
Brzdy vzadukotoučové
Pneumatiky vpředu275/40 R21
Pneumatiky vzadu315/35 R21
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)294 kW (400 k) při 4400 ot./min.
Točivý moment (Nm)760 Nm při 2000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)neuvedeno
Nejvyšší rychlost (km/h)250 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)11 l/100 km
Objem nádrže (l)80 l
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4 922 mm
Šířka (mm)2 004 mm
Výška (mm)1 745 mm
Rozvor náprav (mm)2 975 mm
Provozní hmotnost (kg)2 275 kg
Celková hmotnost (kg)neuvedeno
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)neuvedeno
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)neuvedeno
Zavazadlový prostor (l)650 - 1 860 l
Ceny
Základní cena modelu1 817 400 Kč
Základní cena test. verze2 440 100 Kč
Cena testovaného vozu2 761 746 Kč
26.2.2019 2:00| autor: Lukáš Volšický

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist