autoweb.cz > BMW > BMW X5 > BMW X5 xDrive25d (2015)
BMW X5 xDrive25d (2015)
Dynamika 7
Chování na silnici 9
Provozní náklady 9
Praktičnost 9
X-Factor 7
Celkové hodnocení 8.2
Radosti
Komfort, robustnost, prestižní vzhled, spotřeba
Starosti
Horší dynamika, resp. pružné zrychlení
Podíváme-li se na toto BMW X5 zvenku, zřejmě nenarazíme na nic zásadněji odlišného vzhledem k jiným vozům této modelové řady současné produkce, s absencí číselného označení na zádi nás rozhodně nenapadne, že pod kapotou velkého auta pracuje „malý“ motor.
Interiér
Vnitřek BMW X5 navazuje na standardy aktuální řady X5 a protože už jsme toto auto testovali v různých obměnách, odkáži vás na některý ze starších testů. Jen tak od boku zmíním příjemné a pohodlné sedačky s mírným bočným vedením, intuitivní systém uživatelského rozhraní s online navigací, všemožné bezpečnostní systémy, dobrý výhled do všech stran… prostě „klasika.“
Pohon
To co nás teď zajímá je motor. Naftový čtyřválec má objem dva litry, výkon 280 koní a točivý moment 450 Nm v rozmezí 1500 až 2500 otáček. A podstatnou otázkou je, jestli taková síla a takový objem na pohon velkého SUV stačí. Ano, ovšem je tady nějaké to „ale.“ Vlastně jedno jediné, neboť na rozjezdu autu dynamika nechybí, nevnímal jsem ani obvyklou potíž velkých aut s malými přeplňovanými motory, tedy prodlevu od volnoběhu, pak razantní nástup turba.
X5 se rozjížděla slušně, tabulková hodnota sprintu z nuly na stovku je 8,2 sekundy. Maximální rychlost vozu je 220 km/h a tuto metu vnímám spíše jako teoretickou, pokud jsem registroval slabinu pohonné jednotky, tak to bylo v pružném zrychlení od nějakých 130 km/h. Na dálnici jsem se ke stotřicítce dostal bez potíží, když jsem pak chtěl ale předjet a akceleroval jsem, tak i s pedálem položeným na podlaze bylo zrychlení jen velmi, velmi vlažné. Auto se (krátkodobě, jen pro přejížděcí manévr samozřejmě) dostalo na 160 km/h, ale dále se mu nechtělo. Na druhou stranu je to, řekl bych, přijatelný kompromis…
Spotřeba
… vzhledem ke spotřebě. Ta „má“ byla nějakých 8.6 až 8.8 l/100 km a to mi přijde jako velmi slušné na auto, které váží přes dvě tuny. Pro korektnost dodám, že jsem jezdil ne s plným autem, ale ve dvou, se střídmě naloženým zavazadlovým prostorem. Ale i tak, apetit pod devíti litry nafty vidím jako pádný důvod, který by mohl zákazníka s ohledem na tuto specifikaci zaujmout. Spotřeba, a také cena, která startuje na 1 427 400 Kč u základní varianty bez pohonu všech kol a 1 495 000 Kč u verze s pohonem xDrive.
Ovladatelnost
Mluvit o ovladatelnosti BMW X5 by bylo nošením dříví do lesa, historicky jsme se k tomuto modelu vyjadřovali už mockrát, ke čtyřválcovému kousku dodám, že se mi s ním jezdilo dobře, lehce, příjemně… na okreskách, kde jsem netrpěl nedostatkem síly auto plynule žehlilo nerovnosti, pokud odskočilo na velké příčné nerovnosti v zatáčce, tak předvídatelně a všemi čtyřmi najednou tak, že stačilo auto jen držet ve stopě. Rozměry jsou dané a je třeba s nimi počítat, řízení je „bavorácky“ příjemné, řadit manuálně jsem nezkoušel – nebyl důvod.
Verdikt
Potřebujete-li pro svůj život nabubřelé auto, které vás a vaše cestující s každým prošlápnutím plynu zamáčkne do sedačky a s chroptěním vystřelí vpřed a začne ohýbat prostor a čas, pak BMW X5 xDrive25d není asi tou nejlepší volbou.
Za mne je BMW X5 xDrive25d velmi slušný základní stavební kámen řady, který uspokojí i vcelku náročného zákazníka a řidiče, kterému jde jen a pouze do dobrý jízdní komfort, spotřebu a jistotu pohonu všech kol a který se obejde bez (mnohdy nepotřebného) přebytku točivého momentu a (určitě nepotřebného) vysokého čísla v označení motorizace na zádi auta.
Výrazem über-prestiže a příslušnosti k top stavu tohle BMW X5 asi není, slušným, klidným a příjemným společníkem na dlouhé cesty kamkoli je ale určitě.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | čtyřválec |
Palivo | nafta |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 1995 |
Vrtání x zdvih (mm) | 90.0x84.0 |
Převodovka | osmistupňová automatická |
Poháněná kola | všechna čtyři |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 160/218 v 4400 |
Točivý moment (Nm) | 450 v 1500 - 2500 ot./min |
0-100 km/h (s) | 8,2 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 220 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5.8-5.9 |
Objem nádrže (l) | 75 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4886 |
Šířka (mm) | 1938 |
Výška (mm) | 1762 |
Rozvor náprav (mm) | 2933 |
Provozní hmotnost (kg) | 2115 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1 427 400 Kč |
Základní cena test. verze | 1 495 000 Kč |