Range Rover TDV6: Stačí šest válců?

Osmiválcový turbodiesel Range Roveru je (pro nás) zlatou střední cestou. Takže co základní šestiválec - je dostačující motorizací?

Nový Range Rover jsme si užili celkem dosyta. Jezdili jsme s ním po silnicích, lesích a polích, a dokonce jsme v něm i chvíli na apríla bydleli. Takže, pojedeme s ním konečně až a samotný konec světa? Nepojedeme. Na tak velkou událost bychom potřebovali nějakého mecenáše.

Místo toho se vydáme na expedici, na jejímž konci by mělo být užitečnější poznání, tedy alespoň pro potencionální kupce – je to ještě pořád ten správný Range Rover, i když nemá osmiválec? Tady je pět důvodů, proč by to tak mělo být a proč V6 považujeme za vhodnou alternativu.

Pořád jezdí jako Range Rover
Na rovinu přiznám, že nejsem velkým zastáncem SUV. Vlastně k nim chovám určitou zášť, Range Rover však úspěšně napravuje v mých očích jejich reputaci. Možná ne všech, ale svou vlastní určitě. Také jsem jej nemíval rád, dokud jsem poprvé neusedl za jeho volant. Proč mu odpouštím?


Tohle auto tam, kam jede, cesty nepotřebuje. A to doslova…

Především je jednoduchý. Hranatá karoserie je zpoza volantu přehledná, takže když vjedete do úzkého místa, stále máte jasnou představu, jestli se o něco nezadrhnete. Je skutečně velký, ale příliš mu to nevadí. Nejenže z něj skvěle vidíte a díky opravdu vysokému posezu máte vynikající přehled, ale když se někam nevejdete, třeba v úzké uličce nebo na úzké cestě, prostě vyjedete na chodník nebo to vezmete půlkou auta přes příkop.Dodnes tuto schopnost u menších postrádám, když se musím někde otočit nebo zaparkovat. Způsob, jakým je tomuto autu všechno volné, potažmo vám na jeho palubě stejně tak, je tím, co jej v jádru definuje. Jen majestátně pohlížíte na okolní provoz a nic vás nedokáže vyvést z míry.

Land Rover Range Rover velká fotogalerie

Land Rover Range Rover fotogalerie

Ani razantnější akcelerace, když je zapotřebí – motor TDV6 má síly dostatek a nemáte nikdy pocit, že by mu docházel dech. Samotná čísla nejsou tak působivá – 259 koní600 Nm nezní na tak velké auto příliš slibně, ale mocný, přitom jemný a vytříbený způsob, jakým auto unáší, zůstává působivý.

Pořád šplhá jako Range Rover
O terénních schopnostech nepochybujte. Nehledě na motorizaci, na každou verzi Range Roveru se můžete spolehnout i mimo silnice. Vlastně otevírá novou dimenzi přesunu z bodu A do bodu B. Cesty? Tam, kam jedete, cesty nepotřebujete. Parafráze hlášky z filmu Návrat do budoucnosti tu sedne jak p… ehm… poklička na hrnec.

DOPORUČUJEME: Land Rovery (nejen) v terénu – reportáž

Satelitní navigace tu je celkem zbytečná – s nadsázkou lze říci, že ke všemu bohatě postačí kompas. Stačí jen nastavit systém Terrain Response do správného režimu a nic vás nezastaví. Lépe řečeno, auto nic nezastaví – sebevědomí v terénu totiž pokaždé dojde dříve vám, než Range Roveru.Pořád je krásný jako Range Rover
Je to pouze subjektivní názor, ale osobně jsem měl při prvním kontaktu, podobně jako kolegové, problém se vzhledem nové generace. Především mi vadila přední i zadní světla, která narušují tradiční krabicovité tvary, ale postupem času se mi začíná líbit víc. Vypadá dynamičtěji a napružený postoj s posunutou kabinou koresponduje s mezigenerační úsporou 400 kilogramů.


Atmosféra uvnitř je okouzlující i v nejslabším Range Roveru. Nejde o motor.

Uvnitř je uhlazený a krásný, a co je důležité, o žádnou z kvalit interiéru samozřejmě nepřijdete ani v nejlevnější verzi. Zpracování je na vysoké úrovni, na všechno je radost sáhnout a všechno korunuje volant s tenkým věncem. Ten nemá dokonale kruhový, ale spíš trojúhelníkový profil, ale báječně padne do ruky.

Pak tu je ten nádherný přístrojový display, na který je radost pohledět. Při nastartování naběhnou „budíky“ za doprovodu pohledné animace, v terénním režimu zase uhne rychloměr vpravo, aby se doprostřed vměstnal ukazatel úhlů náklonu a křížení náprav. Moderní technologie a tradiční britská odměřenost tu je namíchána do vkusného koktejlu.

Pořád má atmosféru jako Range Rover
Uvnitř panuje (i díky všemu tomu divadýlku) honosná atmosféra plná klidu a pozitivní energie. Zní to jako laciné heslo z reklamy na wellness proceduru, ale čas tu najednou skutečně plyne pomaleji, jako za starých časů, kdy jej ještě měřily dědečkovy pendlovky a nikdo nikam nespěchal.Pokud váš rytmus života odpovídá tomuto nastavení, nádech anglikánské atmosféry vám uhrane. Následující myšlenka bude znít kacířsky, ale nepatrně lépe tuto náladu vytváří šestiválcový model. Osmiválec sice doprovází honosnější projev ševelení dvou válců navíc, ale až příliš svádí k nepatřičnému chování, za předpokladu, že máte problémy se ovládat jako gentleman. A to já skutečně mám.

Pořád má chyby jako Range Rover
Range Roveru k dokonalosti příliš nechybí. To ale neznamená, že na něm nenajdete pár chybiček. Samozřejmě také šestiválcová verze se vyznačuje určitými přešlapy, které sice na funkčnost jako takovou příliš velký vliv nemají, ale při ceně auta se jen těžko přehlížejí.


Naftový šestiválec je důstojný motor, který nic neubírá z kouzla Range Roveru.

Už jsme psali o místy humorném překladu systému nebo nesmyslně ukrojených slovech, nad nimiž chvíli přemýšlíte, co vlastně znamenají. Chaotická struktura multimediálního systému, pomalá odezva a „kostičkované“ rozlišení centrálního displeje jsou zklamáním, zvláště v kontrastu v překrásným přístrojovým displejem vyvedeném v uhlazeném stylu připomínajícím elektroniku s nakousnutým jablkem. Prostě to zamrzí.

Verdikt
Nemusíte mít obavy, že by Range Rover TDV6 ztratil něco ze svého kouzla. Za jistých okolností je vlastně naprosto dostačující verzí, volbou z rozumu. Pokud je pro vás koupě Range Roveru snadnější než koupě ponožek, osmiválec bude jasnou volbou. Nemusíte se však obávat, že byste se šestiválcem ošidili. Pořád je to plnohodnotný Range Rover se vším, co k němu patří.

Hugo Kottás

Druhý pohled
Já bych své výhrady k šestiválcovému Range Roveru měl, a to dvě. Ta první nesouvisí s motorem, ale s navigací. Potřeboval jsem se nechat navést do jakési vesničky za Prahou a navigace mne dovedla, ehm, vlastně asi dva kilometry od cíle. Bohužel mezi mnou a finální destinací byl les, toho času zasněžený a zabahněný. Dobrá… projel jsem nejkratší trasou, ale za cenu zbytečných nervů a vysokých nákladů za myčku.

Druhá věc se týká motoru. Respektive jeho sladění s převodovkou. Měl jsem pocit, že při zatížení a dynamické jízdě změna rychlostních stupňů neprobíhá tak kultivovaně a hladce jako u osmiválce. Vlastně jsem cítil stejný rozdíl, jakési pohupování jako na gumě, tak jako u Mercedesu v případě rozdílu mezi naftovým šestiválcem a čtyřválcem 250 CDI. Vše ostatní je 100% Range.

Filip Rakovan

19.4.2013 6:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist