Mercedes-Benz GLS 350 d 4MATIC (2016)

Opravdu velké, luxusní, kvalitní a pohodlné SUV, které jenom těžko najde konkurenci. Bude mu ale stačit jenom základní šestiválcový turbodiesel?
  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 8.6

Radosti

Vnitřní prostor; kvalita zpracování; sladění motoru a převodovky; terénní schopnosti

Starosti

Občas až moc veliké; základní naftový šestiválec místy nestíhá; opulentnější interiér, prosím

Pokud vám tohle auto připadá povědomé, ale podle názvu si jej nedokážete nikam zařadit, pak vězte, že se právě díváte na inovovaný Mercedes-Benz třídy GL, který po faceliftu, stejně jako ostatní modely značky, přejal novou metodu označování. Teď je z něj třída GLS, a pokud by se vám to pletlo, existuje jednoduché vodítko, jak se v tom vyznat – GL jako terénní model a S jako to největší a nejluxusnější, co můžete dostat.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Jak se nový Mercedes-Benz GLS, kromě nového názvu, po faceliftu změnil? Že by nezůstal kámen na kameni, nečekejte, ale změny tu samozřejmě jsou. Nové jsou přední světlomety s LED a typickým světelným podpisem, které vzadu doplňují světla s přepracovanou vnitřní grafikou, poněkud jiná je i maska chladiče nebo trochu hranatější nárazníky.

Interiér

Změnám neunikl ani interiér, i když tady jde také především o zásahy kosmetického rázu. Místo displeje multimédií integrovaného do středu palubní desky tu je po novém displej připomínající tablet, a to je vlastně asi tak vše. Architektura je povědomá, a přestože působí, minimálně v této černé barevné kombinaci, poněkud nudně, kvalitní zpracování ji nelze upřít. Přesto bych si ale představoval o něco opulentnější zážitek, třeba jako v Range Roveru.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Ovšem co vnitřního prostoru je Mercedes-Benz GLS doslova obrovský. O místě vpředu nemá cenu polemizovat, zadní sedačky také pohodlně pojmou i basketbalistu, a přestože do třetí řady by si asi už tak snadno nesedl, já se svými 185 cm bych si nestěžoval ani na delší cestě. Jak na nohy, tak na hlavu je tu překvapivě hodně místa, a také se sem díky chytrému sklápění prostřední řady dobře nastupuje. A pořád zbude i celkem velký kufr. V pětimístném uspořádání pak dostanete 680 litrů, které lze sklopením všech sedadel zvětšit na 2,3 kubíků. Potřebujete v životě víc?

Pohon a spotřeba

Třílitrový šestiválec je jedinou možností, pokud si pod kapotou přejete turbodiesel, což je tak trochu škoda, protože tomuhle autu by nějaký větší osmiválec slušel. Hlavně proto, že 259 koní na 2,5 tuny těžkého macka někdy opravdu nestačí. Pokud uklidníte svoji mysl, pak vlastně víc ani potřebovat nebudete, několik předjížděcích manévrů na okresce vám ale dokáže způsobit horké chvilky. Jinak pohonnému ústrojí není co vytknout, motor se projevuje kultivovaně a devítistupňová převodovka jej skvěle doplňuje.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Možná spotřebu, jenže vzhledem k velikosti auta s průměrnými 13 litry, které jsem za celý týden nastřádal, prostě musíte počítat. Když se budete hodně snažit, k deseti litrům se dostanete, naopak svižný přesun po okreskách vystřelí spotřebu klidně k patnácti litrům. Získáte ale 100litrovou nádrž, takže se nemusíte bát neustálého čerpání.

Ovladatelnost

Zprvu budete bojovat s širou velikostí auta kolem vás. Každý výjezd z podzemní garáže nebo vjezd na mycí linku vyžaduje hodně trpělivosti, ale po chvíli si na rozměry auta zvyknete. Totéž lze říct o svižnější jízdě po okreskách. Jestli očekáváte agilitu hrocha, pak nejste daleko od pravdy. Auto má velkou setrvačnost, na brzdách působí jako bourací koule utržená ze řetězu a do zatáček ho musíte dost přemlouvat.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Stačí ale netlačit tolik na pilu, trochu zvolnit, a pak vás příjemně překvapí, jak elegantně se tohle auto dokáže protahovat zatáčkami. Zapomeňte ale na brutální vymetání okresek, na to se musíte posadit do Range Roveru Sport nebo Porsche Cayenne, které ovšem mají výhodu „kompaktnějších“ rozměrů. Jen tak plout krajinou nebo svištět po dálnici dělá Mercedesu GLS stejně nejlépe. Vzduchový podvozek celkem obstojně zvládá polykat nerovnosti i na 21″ kolech, a to i ve sportovním režimu, který dodá autu stabilitu ve vyšších rychlostech. Komfortní režim vás pak bude konejšivě pohupovat, až z toho usnete v pohodlném masážním křesle. A abych nezapomněl, ještě tu jsou dvě offroadová nastavení, takže se můžete vydat i cestou necestou. Zkuste se o tom zmínit řidiči BMW X5…

Verdikt

Mercedes-Benz GLS je svým způsobem unikát. Takhle velké SUV budete na českém trhu jenom těžko shánět a jenom tento fakt mu dává celkem neotřesitelnou pozici. Jediný, kdo přichází v úvahu, je Range Rover s prodlouženým rozvorem, jenže to už se pohybujeme v poněkud jiné finanční sféře. Oproti němu možná není GLS tak opulentně přepychový a nenabídne ani naftový osmiválec, který by mu vážně moc slušel, ale v zásadě to zase tolik nevadí. Pořád můžete sáhnout po AMG, pokud budete chtít. Pokud tedy hledáte opravdu, ale opravdu velké, přiměřeně luxusní, kvalitní a pohodlné SUV, tohle je víc než dobrá cesta.

Konkurence

BMW X5 xDrive40d (2014)

První jízda | vydáno 24. 11. 2014

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcevidlicový šestiválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmachadlem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2987
Kompresní poměr15,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)neuvedeno
Převodovkadevítistupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
Vpředudvojité lichoběžníky
Vzaduvíceprvková náprava
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzadukotoučové s vnitřním chlazením
Pneumatiky vpředu295/40 ZR21
Pneumatiky vzadu295/40 ZR21
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)190 / 259 v 3400
Točivý moment (Nm)620 v 1600 - 2400
Výkon/hmotnost (k/t)105
0-100 km/h (s)7,8
Nejvyšší rychlost (km/h)222
Spotřeba paliva (l/100 km)7,6 / 6,7 / 7,1
Objem nádrže (l)100
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)5130
Šířka (mm)1934
Výška (mm)1850
Rozvor náprav (mm)3075
Provozní hmotnost (kg)2455
Celková hmotnost (kg)3250
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)3500
Zavazadlový prostor (l)680 / 2300
Ceny
Základní cena modelu1 886 390,- (GLS 350d 4MATIC)
Základní cena test. verze1 886 390,- (GLS 350d 4MATIC)
15.7.2016 12:21| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist