Caterham AeroSeven: koncept sedmičky zahaluje svá kola

AKTUALIZOVÁNO Britská značka Caterham kompletně odhalila koncept AeroSeven, který se už v příštím roce dostane do výroby. Nabídne 240 koní a stovku dá za 4,0 s.

Doplněno 10.55: V noci na dnes jsme vám ukázali první fotografie konceptu „sedmičky“ pro jedenadvacáté století, v tuto chvíli známe další podrobnosti a připojujeme k nim rovněž další záběry.

Studie AeroSeven je podle oficiální zprávy Caterhamu postavena na značně modifikovaném šasi verze Seven CSR a může se pochlubit plně nezávislým zadním zavěšením s dvojitými lichoběžníky a předním odpružením typu push-rod. Nechybí rovněž nové tlumiče, pružiny a jiné příčné zkrutné stabilizátory.

Vůz se i nadále spoléhá na atmosférický čtyřválec Ford Duratec o objemu 2,0 litru, který automobilka nově montuje do typu Seven 485/620R. Pohonná jednotka má 240 koní při 8500 ot./min., produkuje nejvyšší točivý moment 206 newtonmetrů při 6300 otáčkách a co je nezanedbatelné, plní emisní normu EU6.

Váhu celokarbonové studie neznáme, výrobce však uvádí výkonovou hmotnost „přibližně 400 koní na tunu“ a to by znamenalo, že AeroSeven má cirka 600 kg a tudíž z něj nejlehčí model značky asi nebude.

Další technickou novinkou je plně nastavitelná trakční kontrola s funkcí „launch control“ pomáhající při rozjezdu a s nastavením citlivosti si lze hrát také v případě protiblokovacího systému. AeroSeven má pochopitelně poháněná zadní kola, v tomto případě skrze šestistupňovou manuální převodovku a při plném využití potenciálu vozu a přilnavosti patnáctipalcových gum Avon CR500 (vpředu 195/45 R15, vzadu 245/40 R15) se lze na stovku dostat během rovných čtyř sekund.

O zpomalení se naopak stará uvedené ABS ve spolupráci s čtyřpístkovými třmeny na přední nápravě a jednopístkovými brzdiči vzadu.

Ani Caterham neodolal možnosti dát řidičům do rukou systém měnicí nastavení auta, proto se i zde připravte na to, že pomocí tlačítka na volantu budete mít možnost nastartovat režim Race anebo Road. Defaultní je přitom první mód, ten druhý omezuje otáčky a tím pádem i nominální výkon. Kromě toho na volantu najdete omezovač rychlosti vhodný pro použití v boxech či tlačítko „flash-to-pass“, což si můžete představit jako světelnou houkačku používanou při předjíždění.

Pokud se ptáte, jestli AeroSeven nahradí dosavadní model Seven, tak zrovna tohle Caterham nespecifikuje, spíše se proto zdá, že bude mít za úkol rozšířit stávající nabídku. Kdy se tak stane? Oficiálně už na podzim 2014.


Na poslední Velké ceně Itálie šampionátu formule 1 se na bocích monopostů Caterham-Renault objevila silueta nového vozu, který byl v prvopočátku považován za náznak sportovního modelu postaveného ve spolupráci s Francouzi a jejich nově oživenou sportovní značkou Alpina, Britové však tyto spekulace rezolutně odmítli. Nyní víme, že zcela oprávněně.

Z dosud neznámého automobilu se v předvečer oficiálně avizované premiéry chystané v průběhu prodlouženého víkendu na Velké ceně Singapuru vyklubala studie budoucí generace sedmičky nazvaná AeroSeven.

U z prvních detailních fotek musí být zřejmé, o jak velkou revoluci se Caterham tímto pokouší. Doutníkovitý design s předními koly uloženými mimo karoserii je charakteristickým prvkem modelu Seven už rovných čtyřicet let, a pokud do toho započítáme i předchůdce v podobě Lotusu 7, pak jde o koncepci prověřenou po dobu už 56 let.

AeroSeven tuto stylistickou tradici kompletně bortí, ačkoli už z jeho jména a vzhledu je zřejmé, že aspekty jako je dvousedadlový interiér či nízká váha vedoucí ke skvělému poměru výkonu ke hmotnosti zůstává i nadále neměnnou alfou a omegou celé konstrukce.

Z obrázků je jinak vidět, že se při návrhu a stavbě auta masivně uplatnily kompozity jako je karbon a kevlar a je proto dost možné, že výsledná váha studie bude nižší, než kterýkoli dosud vyrobený vůz od Caterhamu.

Caterham a spol. na amatérských závodech

Zobrazit všechny fotografie

Pohonnou jednotku namontovanou za přední nápravou AeroSeven neznáme a s ohledem na nedávno použitý přeplňovaný tříválec Suzuki v novém modelu Seven 160/165 si netroufáme ani říci, jestli bude zadní kola novinky roztáčet agregát Fordu. Tiše doufáme, že se nebude jednat o elektromobil, což by nemělo i proto, že je před pravým zadním kolem viditelná koncovka výfuku. Přeplňování každopádně vyloučit nemůžeme.

Kdy se vůz ukáže v showroomech prodejců? Proslýchá se, že by se tak mělo stát už v příštím roce, přičemž produkčnímu modelů má zůstat karbonový kokpit, tříramenný semišem potažený volant s ovládacími prvky i informační obrazovka uprostřed palubní desky. Co navíc přibyde, by mělo být přední okno anebo alespoň větrný štít, aby bylo možné ve voze jezdit bez helmy.

Cenu a další podrobnosti po nás nechtějte, s některými dalšími detaily vás však už dlouho napínat nebudeme. Jak bylo uvedeno, odhalení proběhne zítra nebo nejpozději o víkendu. Pak se opět přihlásíme.

zdroj: Motor Authority

20.9.2013 10:58| autor: Miro Mihálik

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist