Autotýden Martina Plaštiaka: Na nákupy!

Skočte si do největšího showroomu BMW na světě, pořiďte si automobilku, nebo velký kus historie Porsche. PLUS Čím bude jezdit James Bond.

Máte nákupní horečku? Zchladí vám ji v Abú Dhabí, kde importér BMW právě otevřel největší ze showroomů mnichovského výrobce, co jich po světě stojí. Objekt rostl tři roky na ploše třicet pět tisíc metrů čtverečních. Stál přes jednu a půl miliardy korun. Stálý ansámbl sedmdesáti aut všech značek skupiny (včetně Rolls-Royce) a deseti motocyklů budou na ploše průběžně doplňovat auta, která se v showroomu zastaví cestou k zákazníkům. Moderní servis zvládne 120 aut najednou a jejich majitelé mohou nakupovat v několika obchodech se značkovým zbožím BMW, zastavit se v kavárně, nebo vyzkoušet simulátor F1. Vyplatí se importérovi podobný obchodní dům? V Abú Dhabí se vloni prodalo 4436 vozů skupiny BMW, což je asi o tisícovku víc než v České Republice (RR 4, Mini 163, BMW 3377). Jenže konkrétně Rolls-Royce, který přináší zdaleka nejvyšší marže, má v Abú Dhabí jeden z největších trhů – a malý emirát je obklopen řadou dalších podobně zajímavých zemí. Prodávají se tu navíc především drahé verze aut.

Jeden větší nákup jste nejspíš právě propásli. Na prodej bylo De Tomaso Deauville i s právy na výrobu a vůbec se vším, co spasitel zaniklé značky, italský průmyslník Gianmario Rossignolo, pro svůj ambiciózní projekt získal. Týká se to zřejmě i bývalé továrny Pininfariny v Turíně. De Tomaso koupila čínská investiční skupina Hotyork, která věří, že dokáža dotáhnout do zdárného konce přinejmenším projekt crossoveru Deauville a nejlépe i další auta. Jednoduché to však nebude. Rossignolo je z bohaté rodiny a má za sebou kariéru vysokého manažere (mimo jiné) ve Fiatu i značný vlastní kapitál, přesto na De Tomaso nestačil.Ale nezoufejte. Na nejlepší ceste k prodeji je totiž celý Opel. Ne že by u General Motors opět změnili názor, ale na veřejnost se konečně dostaly slíbené finanční výsledky amerického giganta a evropská divize si přesně podle očekávání vedla špatně. Prodělala čtrnáct miliard korun. Znamená to, že spekulované druhé kolo restrukturalizace se rozběhne spíš dřív než později. Mohlo by dojít i k zavírání evropských továren. Opel je navzdory mizerným výlsedkům na cestě vzhůru, v rpce 2010 prodělal třikrát víc než vloni. Na druhou stranu většinu ztráty z roku 2011 vyrobil Opel v posledním čtvrtletí kvůli zhoršující se ekonomické situaci v Evropě. Navzdory chronicky špatné situaci Opelu skončil mateřský koncern General Motors v plusu přes sto čtyřicet miliard. Také GM měly horší poslední čtvrtinu roku, přesto i v jejím průběhu dosáhly zisku a oslavily v řadě osmé čtvrtletí v černých číslech.

Na prodej by mohlo být Ducati. Nejde o spekulaci na základě špatných finančních výsledků – Andrea Bonomi, šéf investiční společnosti Investindustrial, které Ducati patří, řekl v rozhovoru pro Financial Times, že ve Spojených státech i Evropě je o renomovaného výrobce motocyklů hned několik zájemců. Pravda, neznamená to, že chce Investindustrial prodávat. O tom se však mluví už přes rok. Média spekulují o zájmu ze strany Daimleru, jehož AMG s Ducati spolupracuje už několik měsíců, ale také o Volkswagenu, BMW a Harley-Davidson (ten ovšem poslední dobou spíš prodával, zbavil se Buellu a MV Agusty).

Nemusíte kupovat celého výrobce, abyste mohli utratit miliony. Stačí Ferrari 250 GTO. Ve Velké Británii se údajně prodalo (soukromě) auto z roku 1964 za dvacet milionů a dvě stě tisíc liber – částku potvrdil broker. Je to něco přes šest set milionů korun. GTO se tak stalo druhým nejcennějším vozem v historii (z transakcí, o nichž se ví) po Bugatti 57SC Atlantic z z roku 1936, které předloni změnilo majitele ještě o kus dráž. Nikdo netuší, o které 250 GTO přesně jde, identita zúčastněných stran zůstala tajná, ale na ostrovech jich je hned několik. Jedno má například bubeník Pink Floyd Nick Mason. Nyní už bývalým majitelem prodaného kusu by mohl být podnikatel Jon Hunt, který své auto koupil v roce 2008 od šéfa Samsungu. Spekuluje se o kupci ze Španělska.Je Ferrari příliš rychlé? RM Auctions budou 10. května při přehlídce automobilové krásy na Amelia Island na Floridě v místním hotelu Ritz-Carlton dražit přes stovku cenných strojů z dvacátého, ale i jedenadvacátého století. Bude mezi nimi například jeden ze čtyř vyrobených strojů Hispano Suiza Alfonso XIII, který španělský výrobce v roce 1913 po svém velkém zastánci, španělském králi. Alfonso XIII s řadovým čtyřválcem o objemu 3,6 litru má 65 koní, které ho dokáží rozjet na neuvěřitelných 130 kilometrů v hodině. Karoserie auta v galerii je tak zvaná zimní, lze ji sundat a nahradit otevřenou letní.Mezi modernějšími auty na Amelia Island – v aukci Gooding & Company – se objeví sbírka osmnácti vesměs závodních strojů Porsche, kterou po sobě zanechal předloni zesnulý zakladatel Heritage Motorwerks Matthew Drendel. Nejcennější zřejmě bude 917/30 Can-Am Spyder z roku 1973, jehož cenu experti aukčního domu staví do okolí sedmdesáti pěti milionů korun. Naopak kabrio 944 S2 z roku 1991 by mělo vynést jen něco přes půl milionu. Porsche 962, která dvakrát vyhrálo čtyřiadvacetihodinovku v Daytoně, první vyrobená 935, nebo jedna ze čtyř továrních 911 GT1 Evolution se budou pohybovat blíž 917/30, první vyrobený (a jediný v soukromých rukou) monopost McLaren-Porsche MP4/3 naopak nese překvapivě zajímavý odhad kolem deseti milionů. To je krádež, ne nákup!

Pokud plánujete sbírku založit místo koupit, mohl by se vám hodit například stý postavený Koenigsegg. Švédové už si na auto brousí šroubováky. V Ženevě slíbili ukázat obrázek vozu, zatím bez informace, jestli je plánovaný stroj už prodaný, nebo není. Nejspíš je, ale pro jistotu můžete zkusit zavolat svého dealera Koenigseggu. Auto s číslem sto bude mít jednou cenu.Ale abychom nerozebírali jen nákupy: Formule 1 se letos zřejmě poprvé od roku 1970 pojede bez italského závodníka. Jarno Trulli končí u Caterhamu, nahradí ho Vitalij Petrov. Sedmatřicetiletý Ital startoval ve Velkých senách patnáct let. Nové místo už do prvního závodu (16.-18. března) zřejmě nesežene.

Objevilo se několik amatérských fotografií a videí z natáčení nejnovější bondovky Skyfall. Film, který půjde do kin v říjnu letošního roku, bude jako vždy plný zajímavých aut. Vrátí se slavný Aston Martin DB5 a tentokrát prý bude poprvé od šedesátých let znovu střílet a jezdit rychle. Nepůjde o původní stroj, ten Britové prodali zž v roce 1969. 007 tentokrát osedlá také nový Jaguar XJ. Na scéně se prohánělo i několik Range Roverů Evoque.

19.2.2012 8:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist