Zenos E10 (2014): lehkost díky recyklovaným brčkům a 200 koní
autoweb.cz > Ford > Zenos E10 (2014): finální podoba konkurence pro Caterham a KTM představena
Zenos E10 (2014): finální podoba konkurence pro Caterham a KTM představena
Vzpomenete si ještě na představení zajímavého projektu nové britské značky Zenos? Pokud ne, pro osvěžení paměti připomínáme, že jde o aktivitu bývalého šéfa britské značky Caterham a ex-zaměstnance Lotusu Ansara Aliho, který se rozhodl postavit konkurenci pro produkty svých bývalých chlebodárců a podobně zaměřeným automobilkám.
Jeho první vůz nese označení E10 a v době, kde jsme vás s ním seznamovali poprvé, bylo dohromady svařeno akorát pár trubek. Po čtyřech měsících je však první prototyp dokončený a Zenos se jím chlubí na právě probíhající výstavě Autosport International 2014 v britském Birminghamu.
Jak se dané dílko povedlo po stránce designu, jistě poznáte i bez našich subjektivních komentářů, takže nabízíme alespoň souhrn technických detailů. O pohon zadních kol placky se skrze pětistupňový manuál stará uprostřed napříč uložený přímovstřikový atmosférický čtyřválec Ford Duratec HE Ti-VCT. Má rovné dva litry a výkon 200 koní při 7200 ot./min., zatímco nejvyšších 210 newtonmetrů vyprodukuje při 6100 otáčkách.
Zenos E10 měří na délku 3560 mm, šířka činí 1870 mm a výška jen 1010 mm a jeho hmotnost nemá přesáhnout 650 kg. Podle údajů výrobce auto akceleruje z nuly na šedesát mil v hodině (97 km/h) za 4,5 sekundy a dosáhne nejvyšší rychlost 217 km/h.
Cena? Ta základní byla stanovena na 24 995 liber, v přepočtu tedy asi jen 830 tisíc korun, což na vůz s 300 koňmi na tunu nezní vůbec špatně. Kromě standardního modelu firma plánuje vypustit 75 aut takzvané „zaváděcí edice“ doplněných o šestistupňový manuál, samosvorný diferenciál, lehčí kola, odnímatelný volant a zakázkové lakování, přičemž takto vyladěný vůz dostane o 133 tisíc korun vyšší cenovku.
Přestože primárním trhem pro Zenos má být logicky Británie, zástupci společnosti tvrdí, že se zájemci ozývají z celého světa, převážně pak Evropy. Internetové stránky manufaktury registrují v tuto chvíli přes 200 objednávek, což je právě její roční kapacita. Ansar Ali kromě jiného potvrdil také pokračující vývoj dvou dalších modelů E11 a E12. Oba stroje využijí platformu i motor řady E10, jedenáctka však bude roadster a dvanáctka kupé.
zdroj: Autocar