TEST Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost: Konec jedné pohádky

Ford Fiesta definitivně končí. S ní také extrémně populární ostrá verze ST. Rozloučili jsme se stylově na Masarykově okruhu v Brně.
img_9793-1100x618.jpgCelá galerie 25 Zdroj: Hugo Kottás

  • Dynamika 9

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 7

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Občas si už připadám starý. A to mi teprve táhne na pětatřicet. Někdy mě totiž přepadávají myšlenky, jestli bych si neměl pořídit nějaký starý Mercedes s automatem a hlavně komfortním podvozkem. Ale pak jsem opět usedl za volant Fiesty ST, která na mě zapůsobila jako elixír mládí.

Ačkoliv mi už šedivějí vousy, uvědomil jsem si, že duší jsem stále tak trochu puberťák. No dobře, ne trochu, ale hodně. Mám pro tyhle kapesní rakety prostě velkou slabost, a pro ostré Fiesty obzvláště.


A co takhle bazarovka – Ford Fiesta VI ST:


Jenže tomu bude už za chvilku konec. Ne že bych snad pomalu dospěl, ale Ford Fiesta ST odjede na smetiště dějin, spolu s celou modelovou řadou. Zamáčkněte slzu, protože Fiesta už prostě nebude, stejně tak její sportovní derivát ST.

Nabroušené Fiesty mají hodně dlouhou tradici. Všechno začalo roku 1980 s modelem 1.3 Supersport, který, navzdory svému husťáckému názvu, nabízel nepříliš supersportovních 69 koní. Ale položil tak základy tomu, co po dlouhá léta platilo za jeden z nejpopulárnějších hot-hatchů.

Přes nespočet variant jsme se dopracovali až k současnému es-téčku, které sice hodně dospělo, ale v jádru je stále tím nezbedným raubířem, který má hlavně pobavit široké zástupy nadšenců.

A jde na to osvědčenými postupy: foukaný tříválec 1.5 EcoBoost podává sympatických 200 koní a 320 Nm, které skrze manuální šestikvalt a samosvorný diferenciál putují na přední kola. To je potom zabalené do kompaktní karoserie se skvělým podvozkem, který je naladěný, jak bývá zvykem, extrémně přetáčivě.

Rozlučka na okruhu

Na poslední rozlučkovou jízdu s Fiestou ST jsem vyrazil na Masarykův okruh v Brně, abych měl dostatek prostoru vyždímat z ní to nejlepší. Než jsem však vůbec na okruh dojel, rozhodla se spíš Fiesta vyždímat mě.

Poměrně hodně tuhý podvozek v kombinaci s krátkým rozvorem i na zrekonstruované dálnici D1 totiž místy hodně drncá, ale tyhle delší přejezdy prostě nějak skousnete. Nakonec k nevydržení to není a patří to k charakteru auta. Důležitější je, že ošklivé nerovnosti podvozek polyká tlumeně bez ostrého bouchání.

Jak projíždím Vysočinu, zaskočí mě pohled na čerstvou sněhovou pokrývku v okolí dálnice. Ostatně zbytky sněhu jsou viditelné i kolem okruhu. Povrch trati je po ranním dešti stále ještě mokrý a teploměr ukazuje 3 °C.

Auto sice nebude trpět, ovšem ideální podmínky to zrovna nejsou, zvlášť pro ostrou předokolku se samosvorem, který mívá obvykle tendenci auto poslat do masivní nedotáčivosti byť při opatrném přidání plynu.

Na mokré trati brněnského závodiště však diferenciál es-téčka ukazuje svoji vlídnou tvář a dosti měkké nastavení, takže vás při hledání trakce jemnou prací s plynem nepošle ihned po tečně ven. Mokrý povrch ovšem vyžaduje obezřetnost ještě vůči zadní nápravě, která se okamžitě sklouzne, jakmile zavřete plyn.

Extrémně ostrý převod řízení sice umožňuje dát rychlé kontra, ale musíte se mít neustále na pozoru, jelikož Fiesta je na morku pěkně jedovatá. Dlouhé a táhlé zatáčky Masarykova okruhu ovšem poskytují spoustu prostoru, takže když si ji podchytíte, jde to úplně samo a užijete si pořádnou dávku rozverného tancování na tenké hraně. Tohle prostě ostré Fiesty vždycky uměly.

Vpředu byznys, vzadu party

Jak trať ke konci dne pomalu osychá, až na ní lze jet konečně ostrým tempem a čistou stopou, odhaluje Fiesta ST svoji druhou, vážnější tvář. Vedle té party, kterou neustále předvádí zadní náprava, totiž předek zastává seriózní byznys a Fiesta ST tak dokáže fungovat i jako dospělý okruhový stroj.

Přední kola poskytují v zatáčkách hodně přilnavosti, zatímco zadní náprava se na suchu poněkud uklidní, ale stále poskytuje dokonalou řiditelnost plynem, když na to přijde. Dostat auto do přetáčivosti už není tak snadné a vy si můžete užívat čistou stopu a ukrajování desetinek z časů na kolo.

Volba pneumatik není zrovna ideální, Michelin Pilot Sport 4 (bez přídomku S) se dost žvýkají, takže hlavně na nájezdu nemůžete být na auto tak tvrdí, jak byste potřebovali. S výjezdy pak hezky pomáhá samosvorný diferenciál, pomocí něhož se přední pneumatiky zakousnou do asfaltu a auto ochotně akceleruje.

Hezky tahá i motor, který nemá přehnaně silný střed, ale jemně graduje a mírně povadne až za 6 000 otáček. Jenže to už většinou stejně dávno řadíte. Nicméně když vám třeba dochází kvalt a potřebujete ještě chvíli motor točit, typicky trojku na výjezdu z poslední zatáčky, můžete směle jít až k omezovači, kde motor ještě úplně neztratí páru.

Se dvěma stovkami koní není Fiesta vyloženě drtivě rychlá, ale dokáže hezky svižně upalovat (stovku zvládne za 6,5 sekundy) a ani na širokém brněnském okruhu nebudete mít pocit, že stojíte na místě, natož někde na úzké okresce.

Výfuk navíc vyluzuje sympatický zvuk a ve sportovním režimu si občas také pěkně zaprská, takže to není žádná nuda. Ani reprodukované tóny nejsou tak otravné, jak bývá zvykem, i když osobně bych stejně uvítal možnost je zcela vypnout.

Jedinou skutečnou slabinu na Fiestě ST představují brzdy, které zanedlouho povadly. Neměl jsem pocit, že by se uvařila brzdovka a šlapal bych do měkkého pedálu, brzdy prostě neměly požadovaný účinek, když jsem se do nich opřel. Je to dost rozdíl např. oproti Focusu ST, kde jsou téměř k neutahání i na Nordschleife, natož při nižších rychlostech na Masarykokvě okruhu. Menší a levnější auto si prostě někde musí svou daň vybrat.

Autu však chybí opravdu jenom málo k tomu, aby sloužilo jako spolehlivá okruhová hračka. Ostřejší destičky, pro jistotu i závodní brzdovka a o třídu sportovnější pneumatiky, ideálně s tužší bočnicí, třeba Pirelli P Zero, na kterých jezdí i Focus ST. Pak už vás nic nezklame.

Ford Fiesta ST je navzdory těmto drobným nedostatkům náramně povedený balíček, se kterým si užijete mnoho legrace a navíc můžete řidičsky růst. Vychutná si ho jak puberťák s mokrými papíry, tak zkušený řidič hledající skutečně schopné sportovní náčiní. A jako bonus je praktické na každý den, takže vám při správném lobbyngu možná projde doma jako jediné auto.

Škoda jen, že tahle krásná pohádka definitivně končí.

19.4.2023 7:19| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist