Test letních pneumatik 2018: Které nejlépe brzdí?

Schopnost včas zastavit je jednou z nejdůležitějších vlastností každé pneumatiky. První letošní test letních pneu odhalil hvězdy i totální propadáky.
titulka-3-1-1100x618.jpg Zdroj: archiv redakce

První test letních pneumatik přináší tradičně magazín Autobild, když zkouší brzdnou dráhu na mokru a suchu. Letos se testu zúčastnilo 51 dezénů v rozměru 195/65 R15. Z nich pouze 20 postupuje k dalším disciplínám. Překvapení pro rok 2018 se jmenuje Firestone, když skončil na 3. místě. Nejlépe brzdí pneumatika od Hankooku a český zástupce Barum obsadil solidní 21. místo.

Metodika byla jednoduchá: Automobil brzdil z rychlosti 100 km/hod na suchu a z rychlosti 80 km/hod na mokrém asfaltu. Jakmile zastavil, komisaři změřili obě brzdné dráhy, sečetli je a sestavili žebříček. Výhodou takového porovnání je jednoduchost a objektivita. Pokud s pneumatikou nedokážete včas zabrzdit, nezajímá vás ochrana proti aquaplaningu nebo její chování v zatáčkách.

Pro české řidiče je test zajímavý i proto, že rozměr 195/65 R15 je na našich silnicích s přehledem nejrozšířenější. Obouvá ho Škoda Fabia i Octavia, Volkswagen Golf, Ford Fiesta nebo Focus atd. Nyní už ale jednotlivé výsledky s komentáři k TOP 5.

1. Hankook Ventus Prime 3
(mokro: 35,2 m, sucho: 34,5 m, celkem: 69,7 m)

Hankook už dávno není neznámá značka. Jihokorejské dezény ukazují dlouhodobý technologický progres, navíc za rozumnou cenu. „Mezi českými řidiči jde o populárního výrobce, který nabízí výborný poměr ceny a výkonu. Navíc dokáže nabídnout i přiměřeně sportovní projev,“ říká Vojtěch Schwangmaier, ředitel e-shopu Pneumatiky.cz

2. Bridgestone Turanza T005
(34,3 m + 35,7 m = 70 m)

Nová generace pneumatik nahrazuje dezén Turanza T001 EVO a od nástupce se dají čekat velké věci. „Turanza T005 je tak dobrá, že ji mnoho prémiových výrobců zařadilo do prvovýbavy svých vozů. Kvality potvrdila nejlepším výsledkem na suchu a v dalších testech ji nepochybně budeme vídat na medailových pozicích,“ očekává Schwangmaier z Pneumatiky.cz.

3. Firestone Roadhawk
(36,5 m + 35,2 m = 71,7 m)

Neprémiová značka, prémiové výsledky. To je vystoupení dezénu Roadhawk. Když ale dodáme, že značka patří do koncernu Bridgestone, je vše o něco jasnější. Sdílení technologií je v takovém případě běžné a vy máte jistotu, že si za dostupnou cenu kupujete o třídu vyšší kvalitu. Ať už bude působení v druhé části testu jakékoliv, brzdný výkon je silnou stránkou této gumy.

4. Pirelli Cinturato P1 Verde
(36 m + 36,2 m = 72,2 m)

Čtvrté místo patří italské prémiové značce. „Právě v menších rozměrech patří Cinturato P1 Verde mezi TOP pneumatiky v segmentu. A jakkoliv je Pirelli spojeno hlavně se sportovním projevem, nabídne tento dezén i přiměřeně komfortní jízdu,“ vyjmenovává kvality Schwangmaier.

5. Continental PremiumContact 5
(36 m+ 36,4 m = 72,4 m)

Historicky jeden z neúspěšnějších letních dezénů německé značky. Klíčem k úspěchu je pro ni vyrovnanost ve všech disciplínách bez nějaké slabiny. A jakkoliv je dezén na trhu již několik let, díky drobným inovacím na úrovni směsi má stále co nabídnout. Nikoho by nemohlo překvapit, kdyby z pátého místa vystoupal ještě výš.

Další umístění:

6. Falken Ziex ZE310 (35,9 m+ 36,7 m = 72,6 m)

7. Uniroyal RainExpert (34,5 m+ 38,7 m = 73,2 m)

8. Dunlop Sport BluResponse (37,3 m+ 36, m = 73,3 m)

9. Maxxis Premitra HP5 (38,1 m+ 35,6 m = 73,7 m)

10. Vredestein Sportrac 5 (37 m+ 36,8 m = 73,8 m)

11. Goodyear EfficientGrip Performance (37,6 m+ 37,5 m = 75,1 m)

12. Infinity Ecosis (37 m+ 38,1 m = 75,1 m)

13. Cooper Zeon CS8 (37,5 m+ 37,7 m = 75,2 m)

14. Nokian Line (38 m+ 37,5 m = 75,5 m)

15. Michelin Energy Saver+ (38,7 m+ 36,4 m = 76,2 m)

16. Avon ZV7 (38,2 m+ 38,3 m = 76,5 m)

17. Fulda EcoControl HP (39,6 m+ 37 m = 76,6 m)

18. Kleber Dynaxer HP 3 (37,7 m+ 39,2 m = 76,9 m)

19. Giti Synergy E1 (39,2 m+ 37,9 m = 77,1 m)

20. BF Goodrich g-Grip (39,1 m+ 38,3 m = 77,4 m)

Barum těsně neprošel, poslední místa patří čínským značkám

Na smolném 21. místě skončil český zástupce Barum Brillantis 2. Na mokru zastavil na 38,3 m a na suchu na 39,4 m. O pouhých 30 cm tak neprošel do dalších bojů. Sítem bohužel neprošly ani další populární značky, například Semperit, Matador, Debica nebo Sava.

Už pětimetrový rozdíl mezi vítězem a 20. místem je důvod k zamyšlení nad výběrem letních pneumatik. Jako z jiného světa pak působí číslo 93,1 m, což je součet brzdných drah nejhorší pneumatiky Fortuna G745. Podobně katastrofické výsledky si připsaly i pneumatiky Rotalla, Goodride, GT Radial nebo Hifly. A pokud pro vás není 5 m dostatečný argument, připomínáme, že přechod pro chodce má šířku 3 až 4 metry.

13.3.2018 9:00| autor: Autoweb.cz | zdroj: Autobild.de, Pneumatiky.cz

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist