Subaru BRZ vs WRX STI

Zbořme jednu bariéru a postavme proti sobě dvě auta, která si porovnání určitě zaslouží. Poslední reinkarnaci legendárního WRX STI a moderní kupé BRZ.

Subaru BRZ a WRX STI, pokud se nepletu, zatím nikdo v našich končinách proti sobě nepostavil. Jako kdyby nikdy neměla zaznít otázka „mám si koupit klasiku anebo raději čerstvou novinku?“ A přitom je to jedna z věcí, na kterou se ptá při každé vhodné příležitosti (nejen) typický subarista, ale jakýkoli nadšenec, který uvažuje o sportovním autě za rozumnou cenu. A také majitel STI, kterému právě končí leasing a už ve skrytu duše hledá tip na nové auto nebo třeba někdo, kdo chce rozšířit svou garáž o vhodný dopravní prostředek a nemá rád konfekci.


Tak tedy, v jednom rohu pomyslného ringu je WRX STI, které v podstatě dnes už míří do svého finále, na jaře 2014 se objeví nové WRX, zcela nové, nezávislé na modelu Impreza a těžko říct s jakým úkolem (protože stát se základem homologace pro rallyový speciál to asi nebude). A v druhém rohu čeká novinka od Subaru, to nejryzejší sportovní auto, co značka nabízí, Subaru BRZ.

Připomeňme si jejich základní výzbroj. STI má pod kapotou dvouapůllitrový plochý čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem, v sérii o výkonu 300 koní a točivém momentu 407 Nm. Samozřejmostí je permanentní pohon všech kol s nastavitelným mezinápravovým diferenciálem DCCD. BRZ, jak už víme, se vrací ke kořenům, které jsou kořeny spíše obecnými než přímo této značky, a sází na pohon pouze zadní nápravy. Na tu jde hnací síla od dvoulitrového boxeru s atmosférickým sáním, což v řeči čísel znamená 200 koní výkonu a 205 Nm točivého momentu.

Interiéry obou aut jsou funkční spíše než atraktivní, u STI je znát i vyšší věk.

Najdeme snadno i jiné rozdíly, snadněji než jsou parametry motoru, protože BRZ je kupé a jen slepý by nedokázal spočítat dvoje dveře u BRZ oproti dvojnásobnému počtu u STI. Kufr? Ano, hatchback odveze 301 litrů nákladu a kupé „jen“ 243 litrů – což v reálu není u auta tohoto typu málo, ale rozdíl to prostě je. A diference odhalíte, začnete-li kolem obou aut pobíhat s metrem v ruce, na rozměry mrkněte dolů do tabulky, pokud vás zajímají, neboť ve skutečnosti nejsou pro porovnání nijak moc důležité a vypisováním rozměrů bychom se zbytečně zdržovali.

Stojí ale za to zmínit, že světlá výška BRZ je 130 milimetrů (a 120 milimetrů u specifikace Sport), kdežto u STI bychom naměřili 150 milimetrů světlé výšky. A výška obecně je také zřejmou odlišnosti, hatchback je samozřejmě vyšší než kupé a chování v zatáčkách je tak také díky mase a konstrukci obou aut jiné. A také díky hmotnosti, STI je o nějakých tři sta kilo těžší a je rozhodně znát, zda jedete v autě a vezete navíc šest pytlů cementu.

Subaru WRX STI (2012)

První jízda | vydáno 28. 1. 2013

Porovnejme dynamiku. STI zrychlí na stokilometrovou rychlost za 5,2 sekundy, BRZ je logicky pomalejší, na stokilometrovou hranici se dostane za 7,6 sekundy. Maximální rychlost STI je 250 km/h a BRZ 230 km/h, což ovšem nejsou až tak důležité parametry, ale mnohem zásadnější je způsob, jakým se obě auta ke svým špičkovým hodnotám dostávají. Hatchback je na trhu, nemýlím-li se, už od roku 2008 a řídil jsem ho mnohokrát, takže vím, co se stane, když zařadím a šlápnu na plyn. Kola se neprotočí ani o centimetr, ručička otáčkoměru se začne posunovat nahoru až do nějakých třech tisíc, kde se nadechne turbo z plných plic a autu udělí hybnost intergalaktické lodi, aby se někde nad šesti tisíci ozvalo pípnutí, které znační, že je vhodné zařadit vyšší rychlostní stupeň. Ve chvíli, kdy je maximum točivého momentu už dávno pryč.

BRZ na to jde zcela opačně, tam se žádného kopance do ledvin nedočkáme, ne od 200 koní a 205 Nm. Atmosférický motor je třeba točit, točit a točit. A když se dostaví stav, ve kterém je auto nejdynamičtější, je třeba velmi obezřetně a pečlivě pracovat s plynovým pedálem a řadící pákou a nenechat otáčky spadnout pod čtyři tisíce, protože pak agilní kupé ztrácí svou životní energii. Přesto ale pohonné jednotky nejsou podle mého tím největším rozdílem, s trochou vnímavosti lze najít společnou DNA u obou motorů, kdyby nic jiného, tak řekněme třeba vzdálenou příbuznost ve zvukovém projevu.

Zpět ale k tomu, v čem se obě auta nejvíce odlišují…a to je pohon všech kol u STI v konfrontaci se zadokolkou BRZ. Nejde ale o to, která že náprava je poháněná, ale která není. Absolutní, zásadní odlišnost mezi STI a BRZ poznáte ve chvíli, kdy vyrazíte na tradiční české okresky. Tam, kde je STI otupělé a nesdílné ohledně informací přenášených přes volant do konečků prstů, tam BRZ mluví, povídá a tlachá jako stará indiánská žena. Přesně víte, co se děje pod předními koly, vnímáte každou puklinu asfaltu, hrbolek, ti hypersenzitivní jedinci dokáží rozpoznat druh stromu, ze kterého spadl list na silnici, který BRZ právě přejelo. Nadsázka, jistě, ale ne od věci. STI je oproti BRZ nutně více odtažité, není tak sdílné, přední kola STI se musí vyrovnat s permanentním přísunem značného výkonu a pracují na tom, aby přenesla hnací sílu na asfalt a udržela auto na silnici než na tvorbě komunikační dálnice. Styl jízdy s oběma auty je tak zásadně rozdílný.

Představme si hypoteticky jednu okresku, třeba klikatou úzkou silnici se zbrusu novým asfaltem, který natáhli nedaleko Prahy směrem k letišti Točná. Téměř nekonečná kaskáda zatáček, vraceček, serpentin různých poloměrů, tvarů, klopení. Poskládaných do nejrůznějších kombinací. WRX STI se rozjede, turbo začne foukat, hnací síla je tady, přijedete do zatáčky, s počáteční nedotáčivostí si vyberete stopu, zatočíte a pak s neutrální přesností a fantastickou dynamikou projedete oblouk, dva, tři, prostě tolik apexů, kolik vám stojí v cestě, a na konci s mohutnou akcelerací vyrazíte dál. Často řadíte, abyste nenechali otáčky přeletět moc vysoko k omezovači a nepřišli tak o drahocennou sílu.

STI má sofistikovaný DCCD, BRZ zase přední kola nezatížená hnací silou.

Velmi pečlivě je třeba věnovat se změnám rychlostních stupňů i u BRZ, ale ze zcela jiného důvodu, v podstatě opačného. U BRZ nesmí padnout ručička otáčkoměru pod čtyři tisíce, jinak auto ztratí hybnost a pak se jen velmi obtížně dostává do tempa. Jiný je i průjezd zatáčkami. Přední kola neustále směřují do směru jízdy, nezávisle na tom, jak moc ta zadní drží silnice nebo kloužou bokem, což je (hlavně na mokrém povrchu) velmi snadné. Snadné, a také zábavné, předvídatelné, nezáludné. BRZ postrádá drtivou sílu STI, ale naopak překypuje čistou zábavností a řidičskou angažovaností.

Mohli bychom mluvit o ceně. WRX STI pořídíte bratru za něco přes milion v základní verzi, u BRZ cena začíná na nějakých sedmi stech tisících. Finanční rozdíl podle mne přesně odpovídá celkovému rozdílu obou aut, u STI můžete mít za milión auto, které je schopné jako hatchback na každý den s tím, že za jakýchkoli podmínek deklasuje stejně drahou konkurenci. BRZ je levnější, ale také slabší a tak dále. Hodnotit je teď s ohledem na Hyundai Genesis Coupé nebo třeba Mazdu MX-5 by bylo irelevantní, pomyslným rivalem je STI a to si svou vyšší cenu vzhledem k BRZ snadno obhájí, stejně jako je zcela adekvátní nižší cena BRZ s ohledem na jeho  specifičtější zaměření a schopnosti.

Verdikt
Vezmu to postupně, podle otázek, kterým jsem čelil, když jsem se někde s BRZ mezi lidmi, které zajímají auta a Subaru, objevil. Tedy, 1) je BRZ logickým krokem k nákupu, pokud někdo vlastní STI? Dále 2) Chybí BRZ výkon? A konečně 3) Je lepší BRZ nebo STI a které si mám jako začínající nadšenec pořídit?

Tak zaprvé, ne, není. Není logickým pokračovatelem linie, aby bylo jasno a bylo by chybné se domnívat, že pokud někdo jezdil až do teď s třísetkoňovým STI, umělo by ho BRZ jako plnohodnotný nástupce uspokojit. Čímž plynule přecházím k otázce číslo dvě a říkám, že v porovnání s STI samozřejmě BRZku výkon chybí, objektivním pohledem na věc ale ne. BRZ je jedinečně vyvážené, řidičky kompletní a dotažené auto. A za třetí, nemohu říct, které auto je či není lepší, protože – a teď se asi blížím k definitnímu závěru – obě auta nejsou přímo srovnatelná.

Je třeba definovat své potřeby a pak rozhodnout, jaké je pro nákup vhodnější a já tvrdím, že při dostatku financí se BRZ s STI velmi snadno snesou v jedné garáži. WRX STI jako velmi silný, univerzální hatchback do každé situace, BRZ coby víkendová hračka s ryzími řidičskými vlastnostmi, nevtíravou schopností svého řidiče učit delikátnímu umění jezdit se sportovním autem bez toho, že by hrozil akutní střet s nejbližším stromem v neadekvátně vysoké rychlosti.

Nemáte zatím žádné sportovní auto a chcete nakupovat u Subaru? Začněte s BRZ, staňte se dobrým řidičem, a pak plynule přejděte k STI. Máte STI a hledáte novou formu zábavy? Výborně, nechte si své STI a přikupte k němu BRZ, které vám nabídne sice menší dynamické vyžití, ovšem vyšší formu řidičské zkušenosti. Ve své podstatě, pokud nebudete hledat v BRZ přirozeného nástupce WRX STI, nemůžete při výběru tak jako tak udělat chybu. Jde totiž o dvě velmi, ale opravdu velmi odlišná auta s různými charaktery.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceplochý čtyřválec
Palivobenzín
Plněníatmosférické
Zdvihový objem (cm3)1998
Kompresní poměr12,5:1
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolazadní
Podvozek
VpředuMcPherson, vinuté pružiny
Vzadudvojité lichoběžníky, vinuté pružiny
Brzdy vpředukotoučové
Brzdy vzadukotoučové s vnitřním chlazením
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)200 v 7000
Točivý moment (Nm)205 v 6400 - 6600
0-100 km/h (s)7,6
Nejvyšší rychlost (km/h)230
Spotřeba paliva (l/100 km)6,9
Objem nádrže (l)50
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4240
Šířka (mm)1775
Výška (mm)1285
Rozvor náprav (mm)2570
Provozní hmotnost (kg)1277
Zavazadlový prostor (l)243
Ceny
Základní cena modelu709 000 Kč
21.10.2013 9:28| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist