Subaru Outback (2004-2009)

Japonské kombi je oblíbené především díky výtečným jízdním vlastnostem pramenícím z permanentního pohonu všech kol. Jaká je ale spolehlivost auta s odstupem let?

RADOSTI
Skvělé jízdní vlastnosti; permanentní pohon všech kol; velký kufr;

STAROSTI
Hlučný motor; vysoká spotřeba u benzínových motorů

Dnes už lze mluvit o oblíbeném allroadu, ale v roce 1994, kdy se na světlo světa podívala první generace Subaru Outback, by jeho budoucí úspěch dovedl předjímat jen málokdo. Subaru byla s oplastovaným a o několik centimetrů přizvedlým Legacy jednou z prvních automobilek.

V našem hledáčku uvízla jeho třetí generace, mnohem přesnější ale bude říct, že jde o generaci, která sjížděla z výrobní linky v letech 2004 až 2009. Poprvé se totiž model Outback objevil až po boku druhé generace modelu Legacy. U té automobilka poprvé vsadila na výrazně ostřejší rysy, než tomu bylo doposud. A autu to rozhodně prospělo, i po letech působí moderním a svěžím dojmem.


Čím však Outback skutečně vyniká, jsou jízdní vlastnosti. Motor s protiběžnými písty, neboli „boxer“, se vyznačuje nízkým těžištěm, což v kombinaci se symetrickým pohonem všech kol tvoří dokonalý pár. Do zatáček můžete díky tomu najíždět mnohem vyšším tempem, než by se dalo s konkurencí.

Motorizace, technika a detaily
Subaru Outback nejčastěji potkáme na silnici asi s atmosférickým čtyřválcem o objemu 2,5 litru, zajímavou (a dynamičtější alternativou by mohl být šestiválec se třemi litry zdvihového objemu.Na konci životního cyklu této generace se objevil, pro Subaru tehdy zlomový, naftový čtyřvýlec 2.0D. Základní čtyřválec disponoval výkonem 164 koní a šestiválec poskytoval velmi živé jízdní tempo díky 244 koním výkonu. U dieselu měl řidič k dispozici 149 naftových koní a zejména 350 Nm točivého momentu. V závislosti na specifikaci pak byly pohonné jednotky spřažené buď s manuální, nebo automatickou převodovkou.

Zajímavým detailem, ve své době typickým pro značku Subaru, byly bezrámová okna, a Outback ve své třetí generaci jimi disponoval. To sice znamenalo malinko vyšší aerodynamický hluk způsobený nárazy větru do skel, ovšem řidič Subaru se mohl prezentovat jednak zajímavým prvkem vozu, a také při kompletním stažení skla byl zajištěn lepší přístup do auta, například pro nakládání. S tím pak souvisí i informace o velikosti zavazadlového prostoru. Ten byl sice mělčí než například u konkurence koncernu Volkswagen, ale stále velice slušný a se svými 459 litry objemu rozhodně postačující.

Provoz a servis
Bez ohledu na zvolenou motorizaci nebo převodovku bychom před koupí doporučovali zkontrolovat přední nápravu. Pokud bude potřeba vyměnit kosti a gumy stabilizátoru, přijde vás to na 3200 Kč, silentbloky předních ramenou stojí 2500 Kč. Některá auta trpí na vadná ložiska v kolech, což poznáte podle nezvyklého hučení, v takovém případě vyjde oprava na 6000 Kč.

Výjimkou nejsou ani opotřebované přední brzdové třmeny, jejich repase se pohybuje v rozmezí od 1500 do 4000 Kč. Nezřídka se objevují praskliny ve výfuku, urezlé příruby nebo vylámané přepážky v tlumičích výfuku, naštěstí lze všechno řešit opravami, takže se náklady pohybují v řádu stovek korun. Co se převodovek týká, ty se dají označit za bezproblémové. U automatických převodovek je stěžejní dodržet stanovené intervaly výměny oleje a je nutné dodržet jeho správný typ a předepsané množství.

U motorů s nájezdem okolo 300 000 km se mohou objevit netěsnosti, cena se poté odvíjí od materiálu a rozsahu opravy. Na tomto místě je třeba upozornit, že některá auta na trhu s ojetinami mohou mít stočený tachometr, takže sto tisíc kilometrů na budících rozhodně nemusí odpovídat reálnému stavu. Jak takové auto poznat  si můžete připomenout v našem dřívějším článku.

Jmenovitě pro benzínový 2,5litrový motor, zejména pak u vozů modelového roku 2004 a 2005, doporučujeme zkontrolovat spotřebu oleje. Motory s nájezdem okolo 150 000 kilometrů mohou jeho nadměrnou spotřebou signalizovat zapečené či popraskané stírací pístní kroužky, případně i prasklé písty. V takovém případě přijde generální oprava motoru přibližně na 45 000 Kč.

U třílitrového benzínového agregátu může při nedůsledném čištění chladiče dojít až k fouklému těsnění pod hlavou, zpravidla se tak stane při nájezdu kolem 150 – 205 tisíc kilometrů a oprava v takovém případě přijde na 30 000 Kč.

Jinak jde ale o velmi silný, spolehlivý a kultivovaný motor, jehož jediným zásadním neduhem zůstává vysoká spotřeba, zejména pak ve městě. „U tohoto motoru však rozhodně nelze doporučit přestavbu na LPG, kde v důsledku toho dochází k zaklepávání ventilových sedel, což se nevyhne nákladné opravě motoru – s vytvrzením ventilových sedel jde o přibližně 50 000 Kč”, uzavírá Miloš Merta, odborník z autorizovaného servisu AWD Subaru Praha.

Bezpečnost
Evropským testem Euro NCAP prošlo jen aktuální a předchozí generace Outbacku. Automobil se však dočkal hodnocení UCSR, zaměřeném na použité vozy v Austrálii a na Novém Zélandu. Hodnocení automobilů se vypočítává ze statistik nehod, které má tamní policie k dispozici. Z toho si Subaru Outback odneslo čtyři hvězdičky z pěti, tedy velmi dobré hodnocení.

Jak šel čas
1994 – Představení prvního Outbacku
1998 – Na trh přichází nová, druhá generace
2003 – Subaru představuje v pořadí třetí Outback
2008 – Automobilka začíná prodávat Outback i s naftovým motorem Boxer
2009 – Rok představení aktuální generace

16.10.2013 7:21| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist