Rozhovor: Kombinézu zatím na hřebík pověsit nehodlám.

Závodník, jezdec rally a letošní mistr ve třídě produkčních aut, Vojta Štajf, hodnotí sezónu, komentuje smrtelné nehody a přemýšlí o budoucnosti.

Letos jsi získal mistrovský titul ve třídě produkčních aut, ještě jednou gratulujeme Jak moc bylo obtížné této nejvyšší mety dosáhnout?
Zisk letošního titulu byl pro celý tým i naše partnery v čele se Subaru ČR odměnou za devět let závodění s Imprezami. Je to vůbec poprvé, co titul v této prestižní třídě získal vůz se šesti hvězdami ve znaku. I když se může zdát, že cesta k letošnímu prvenství mohla být trochu jednodušší díky absenci či nepravidelným startům některých tradičních soupeřů, nebylo tomu tak.

Ty jsi ale přece nestartoval na všech soutěžích, třeba hned začátkem roku.
My jsme vynechali první soutěž mistrovství v Rakousku – Janner rallye ve prospěch startu ve Finsku a pak jsme tedy museli v každém z dalších startů od Šumavy významně bodovat. Získat čtyři vítězství v řadě tak předpokládá nejen skvěle připravený a spolehlivý vůz, ale také dobrou souhru posádky a žádné fatální jezdecké chyby či třeba defekty. To se až do Bohemii skvěle sešlo a na Barum rally tak stačilo pro zisk titulu jen pár bodů. Celkově nám letos přálo štěstí a já jsem za to moc rád.

Na Rally Příbram, kde už jsi jel s jistotou titulu, jsi chtěl „slavit kvalitním výkonem.“ Celá soutěž nakonec skončila díky tragické nehodě poměrně záhy. Mne by zajímal tvůj názor na to, zda – když dojde k nehodě na rally – je správné celou soutěž zrušit. Myslím teď na to – jakkoli bych se nerad dotkl pozůstalých atd., že díky jedné jezdecké chybě jednoho člověka jsou v podstatě další, vlastně desítky lidí, v dost nepříjemné situaci.
Týmy, sponzoři, ti všichni investovali nemalé prostředky do závodu a při zrušení rally hned na začátku o ně přišli. Jaký je tvůj pohled na tuto věc jednak z pozice jezdce, a za druhé z pozice majitele týmu?

Myslím, že je třeba významně rozlišovat, zdali došlo k úmrtí přihlížejícího diváka nebo jednoho z účastníků závodu, tedy jezdce nebo spolujezdce. V případě mrtvých diváků souhlasím bez debat s okamžitým ukončením závodu. Je pak sice trochu tvrdé to tak říci, ale každý, kdo tento sport provozuje, si musí být vědom míry rizika, s jakým je rallye spojená. Nepřipadá mi příliš smysluplné zcela znehodnotit úsilí a ekonomickou angažovanost všech dalších týmů v případě úmrtí jednoho z nás, protože ani já bych si nepřál, aby se kvůli mé případné smrti zrušil celý závod. Já jsem byl tím, kdo vloni po havárii Martina Semeráda na Rallye Bohemia navrhoval, aby se zrušila sobotní etapa a odejela se podle harmonogramu druhá nedělní etapa s pietní minutou ticha v poledním v přeskupení.

Fotogalerie Janner Rally 2013

Zobrazit všechny fotografie

Podobně jako jsme takovou minutu ticha před dvěma lety drželi na Šumavě po havárii polského vládního letadla. Zároveň by se samozřejmě vyhlášení vítězů konalo bez oslavného šampaňského a ohňostroje. Byl jsem však nařčen z nedostatečné empatie a bezcitnosti, což jako sportovec samozřejmě tak necítím. Letos na Příbrami jsem ale vzhledem k rozjitřené atmosféře ve společnosti, kterou rozdmýchávají zejména bulvární média, souhlasil s ukončením právě proto, že nechci, aby někdo řekl, že když zemře někdo ze špičky, tak se závod zruší, kdežto při úmrtí jezdce z hloubi pole jedou závodníci dál.

Každopádně to ale podle mého není dobrý precedent do budoucna, protože ať se nám to líbí nebo ne, zcela určitě to nebylo při rallye poslední úmrtí posádky. To se může v budoucnu opakovat a velmi bych byl pro, aby Svaz rallye navrhl nějaký obecný scénář, který by toto řešil. Když to bude dané dopředu, je menší šance, že se toho pak chytí média lačnící po krvi.

Když sleduji dění v motorsportu, i automobilismu obecně, „mezi řádky“ se dá tušit jistý odklon Subaru od rally, nový model Imprezy STI už vlastně není na pořadu dne, příští rok se dočkáme zcela nového WRX, značka se objevuje na závodních okruzích, viz vytrvalostní závody.
Jak vidíš budoucnost motorsportu, ve spojení se znakčou Subaru? A co ty chystáš na příští rok, jednak ohledně aut, techniky. A pak samozřejmě také s dotazem na soutěže, které chceš jet.

Je smutné, že značka Subaru, dosud těžící ze své rallyové historie, se pomalu z této disciplíny stahuje. Z náznaků, které z japonské centrály STI máme, se skutečně značka hodlá zaměřit na okruhové závodění a projekt vývoje vozu kategorie R5 byl zatím pozastaven, i když byl vůz v prototypu téměř hotov. Je otázka, zdali Japonci jen čekají, kterým směrem se závodění v rallye s vozy třídy R5 vyvine a nedají-li pak projektu zelenou, zatím ale zůstáváme u naší Imprezy STI třídy 3. V příštím roce budeme startovat jen na vybraných domácích podnicích, zřejmě bychom začali Šumavou a podle výsledku se s partnery domluvíme, zda budeme obhajovat titul či nikoliv. Navíc jsme se rozhodli startovat příští rok v sérii závodů Pražský rallysprint series, kde se pojede o zajímavé finanční prémie.

Vojta Štajf si vyzkoušel také krutou zimu arktické rally za polárním kruhem

Kromě toho jsme se vzhledem k nejasnosti o budoucí soutěžní zbrani značky Subaru spolu s importérem Subaru ČR navíc rozhodli pro rallyový svět vzkřísit zapomenutý a pro mnohé fanoušky soutěží spíše neznámý závodní model, který nasazoval tovární tým Subaru do soutěží v sedmdesátých letech. A to nejen na domácích tratích v Japonsku, ale v roce 1973 také ve vybraných závodech tehdejšího mistrovství světa značek. Určitě to vzbudí velkou pozornost!

Kromě obvyklých českých závodů, mohou tě do budoucna vidět fanoušci opět i na nějaké zahraniční soutěži? Třeba Lapland rally.
V posledních čtyřech letech jsem se vždy snažil alespoň jednou za rok startovat na nějaké zajímavé soutěži v zahraničí a to, co jsme vymysleli pro příští rok nemá v českých luzích a hájích dosud obdoby. Nechtěl bych to zatím víc komentovat, tento plán chceme fanouškům a veřejnosti prezentovat po letošním Pražském rallysprintu.

Na závěr možná lehce otřepaná otázka, ale přesto … Vzhledem k tvému věku, zkušenostem závodníka na vrcholu kariéry, jaké jsou tvá střednědobé a dlouhodobější cíle, pokud jde o automobilové závody. Kam hodláš směřovat, čeho bys chtěl ještě dosáhnout?
Střednědobý cíl byl již v minulém roce najít šikovného, inteligentního a schopného mladého závodníka, kterému bychom poskytli zázemí našeho týmu, pomohli bychom mu i nějakými financemi na závodění a já bych měl smysluplnou možnost někomu předat své dvacetileté zkušenosti z rallye. Bohužel, kromě Mirka Jakeše, kterého jsme vloni dvakrát nechali svézt s naším vozem, jsme neobjevili nikoho dostatečně odpovídajícího našim kritériím. Za Mirka jsem rád, že dostal takovou šanci, kterou mu nabídl tým Gemini.

Jenže když zatím není speciál specifikace R5?
Bohužel, právě i kvůli zmíněné neexistenci vozu R5 u Subaru jsme po případné jedné sezóně ve voze třídy 3 neměli Mirkovi dál co nabídnout. V příštím roce budeme čekat, zda se někdo nadějný neobjeví nebo se nám sám nezkusí přihlásit a v mezidobí se já chci věnovat rozvoji nového projektu, který, jak jsem již řekl, bude představen po Pražském rallysprintu. Dlouhodobějším cílem je samozřejmě udržet vozy značky Subaru, bez ohledu na osobu jezdce, v popředí výsledkových listin domácích šampionátů a z našeho pohledu závazku vůči Subaru ČR taky dobře reprezentovat značku. Sám prozradím, že jsem si na příští rok objednal dvě zcela nové kombinézy, takže pověsit je na hřebík zatím určitě nehodlám.

foto: František Dušek

18.10.2013 10:32| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist